Kirjoittaja Aihe: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä  (Luettu 4643 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« : 16.11.2019, 21:01:34 »
Auto: 2012 3008 1,6 VTi 120 Limited (VF30U5FS0CS156288, manuaalivaihteisto, n. 200 000 km).

Kyse on siis viisilovisesta manuaalista, joka ottaa viitosvaihteen nätisti sisään, mutta se ei pysy päällä, paitsi kädellä vähän tukien.

Onko teillä arvauksia, mistä tämä voisi johtua? Tämä vika autossa oli jo ollut ennen siihen tekemääni isoa remonttia, mutta unohdin tarkastaa vaihteensiirtäjän nivelet ja muun pakettia kokoon laittaessa.  Auto on toki anopille menossa - voinhan sanoa, että se on neljävaihteinen  :)

Kyselee,  Jukka P.

TEMP_ARKISTOON

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #1 : 22.11.2019, 10:13:28 »

Täsmennän tuota vikaa vielä, kun auto nyt on muuten jo aivan menopäällä.

Kaikki vaihteet menevät päälle ja tulevat pois napakasti, kuten niiden kuuluukin.  Muut vaihteet pysyvät päällä täysin paikallaan eleettömästi myös moottorin jarruttaessa tai kiihdyttäessä.  Viitosvaihteella moottorijarrutuksessa keppi pyrkii eteenpäin ja hyvin kevyesti kaasuttaessa se pyrkii taaksepäin.  Enemmän kaasuttaessa vaihde lipsahtaa pois päältä.  Kädellä pitäen vaihde pysyy päällä ja toiminnaltaan vaihteisto on viitosvaihteellakin hiljainen ja "normaali".  Ehdotuksia viaksi - tämä vika oli siis jo ennen moottorin vaihtoa...

Nyt melko pahasti pihalla ...  Jukka P.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #2 : 22.11.2019, 10:38:18 »
Moottorin tukikumit kunnossa? Olitko jo tutkinut vaihteiden siirtovipujen mahdollisia välyksiä? Onko tuon viitosvaihteen vivusto jotenkin erillinen? Olen ajanut automaatilla niin kauan että kysymykseni eivät ehkä ole aivan täsmällisiä.

Hartsa

  • Vieras
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #3 : 22.11.2019, 21:36:06 »
Eräässä toisen automerkin autossani oli täysin vastaava vika. Vaihteensiirtäjästä oli palanen irronnut eikä vitosvaihde pysynyt päällä. Lopulta koko vaihteensiirtäjä "hyppäsi väärälle puolelle" ja peruutusvaihde oli pysyvästi päällä. Vaihdoin koko vaihdelaatikon, mutta olisi ehkä selvinnyt pelkällä vaihteensiirtäjällä.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #4 : 27.11.2019, 22:42:11 »
Autoon vaihdettiin moottori ja tukikumit tarkastettiin silloin - erittäin OK.   Auto nostetaan taas huomenna ylös ja suojapohja propataan irti ... nyt ei saa nauraa kun kysyn tyhmiä - onko vaihteensiirtäjä itse vaihdelaatikon ulko vai sisäpuolella eli joudutaanko moottori irrottamaan uudelleen että siirtäjään pääsee käsiksi?

Jukka P.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #5 : 27.11.2019, 22:46:11 »
Vastauksia odotellen putsaan paineilmalla ja bräckleenillä nivelet ja laitan niihin uudet vaseliinit.  Toivottavasti jossakin on likaa, joka vain estää tuon vaihteen paikalleenmenon oikein .... 

//Jukka P.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #6 : 27.11.2019, 23:54:55 »
Siirtovipu on periaatteessa vaihteiston kyljessä oleva vipu josta osa on sisäpuolella ja osa ulkopuolella. Usein kun puhutaan siirtovivuista tarkoitetaan tuon vaihteiston kyljessä olevan vivun ja vaihdekepin välillä olevia vipuja.

Silloin kun puhutaan vaihteiston sisäpuolen siirtovivuista yleensä on jo ollut puhetta että vaihteisto on irrallaan. Myös tuota edellä mainittua nimitystä vaihteensiirtäjä käytetään. Silläkin voidaan tarkoittaa vaihteiston sisä- tai ulkopuolella olevaa siirtäjää tai vipua.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #7 : 28.11.2019, 09:38:45 »

Kiitos!

Pohjamuovit irti - sinnikästä puhdistusta ja rasvaamista, vian etsimistä ulkopuolelta - ja toivotaan parasta :)

Jukka P.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #8 : 28.11.2019, 11:51:48 »
Jos saat kaverin liikuttelemaan vaihdekeppiä voisit yrittää nähdä liikkuuko vivut vaihteiston päässä samoin kuin muilla vaihteilla. Vika voi olla siellä vaihdekepin päässä myös. Ei taida olla kun muut vaihteet toimivat hyvin.

Onko tässä vaihdekepin ja vaihteiston välillä vaijerit? Joo, on vaijerit, 2 kpl, joilla siis hoidetaan kaikki vaihteet. Löytyy vaihteiston yläpuolelta. Mitä siinä sitten onkin niiden edessä että pääsee näkemään, en osaa sanoa.

Itse selvittäisin ensin näyttävätkö/tuntuvatko vaihteiston ulkopuolella kiinni olevat vivut toimivan samoin, kun vaihdekeppiä liikutellaan eri vaihteilla. Kuuluuko tai tuntuuko samalla jokin ääni/liike kun vaihdekeppiä liikutellaan toiselle vaihteelle. Kuuluuko tai tuntuuko samalta tuon vitos vaihteen kohdalla.

Tuo että varsinainen ongelma ilmenee varsinaisesti ajaessa vaikeuttaa vian selvitystä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #9 : 28.11.2019, 17:24:50 »
Meneekö vaihde perille asti kunnolla? Ettei jää vähän niinkuin huulille.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #10 : 28.11.2019, 18:32:51 »

Auto otettiin pukeille ja alhaalta auki sekä ylhäältä kuskin puolelta vapaaksi.

Vaijerit ovat ehjät ja puhtaat - liikeradat ovat siistit ja samanlaiset kaikilla vaihteilla ainakin vaihteiston päässä.  Mitään säätöjä tms. siellä ei ollut.  Mietimme vaihdekepin pään purkamista.

Sitä ennen mietimme pfaq308:n kysymystä kannakkeista ja mietimme nokkahihnan puoleisen yläkannakkeen olleen kyllä ihan ehjä, mutta pehmeä.  Uusi osa löytyi Hiekkaharjusta ja nyt se on paikallaan.  Moottori tuntuu paljon jämäkämmältä - kannake maksoi melkein satasen, mutta siinä jokin geelivaimennussysteemi sekä lähes pari kiloa metallia ja kumia.

Huomenna saadaan auto alas ja koeajolle - yö ollaan jännityksessä.

Vpera kysyi vaihteen päällemenosta. Vaihdekeppiä ajatellen se menee ihan hyvin perille, tuntuma on samanlainen, kuin muissa vaihteissa (ei mitään löysyyttä tai muuta) ja vaijereita katsoen se liikkuu täsmällisesti.  Ajattelin itse, että jossakin olisi ollut iso möykky likaa tms. joka olisi estänyt vaihteen päällemenon, mutta ainakin vaihteiston päässä vaijerit ovat siistit, ehjät ja liikkuvat "kitkatta".  Onko Sinulla Vpera tähän jokin ajatus ... siltä varalta, että tuo kannakkeen vaihto ei ollut ratkaisu?

Kertoo ja kyselee taas,

//Jukka P.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #11 : 29.11.2019, 17:28:11 »
Hei taas kaikki,

Kaikki paikallaan, auto käyntiin ja liikkeelle ... nyt normaalisti ajaen - ihan kevyesti kaasuttaen viitonen pysyy paikallaan, mutta kun 80 vauhdista painaa kaasun pohjaan vaihde tulee pois. Tilanne siis parani tällä korjauksella olennaisesti, mutta ei tullut kuntoon saakka.

Auto jää nyt anopille käyttöön nelivaihteisena .... antakaa ihmeessä vinkkejä ja jos joku tietää miten tuo vaihdekepin pää vaijereista saadaan esille ja olisiko siellä jokin säätö tätä varten .... kuulisin erittäin mielelläni.  Lisäksi olisi mukava tietää, onko kenellekään muulle tapahtunut vastaavaa koskaan :)

Kaikenkaikkiaan tuosta isosta remontista, jossa laitettiin taakse uudet jarrulevyt (+laakerit) ja palat, vaihdettiin jarrunesteet, vaihdettiin akku, tehtiin muutenkin iso huolto suodattimineen ja vaihdettiin uusi (Ruotsista tuotu 70tkm ajettu) moottori (ilman apulaitteita) ja siinä tietty kytkin, paineasetelma ... ja jäähdytysnesteet ja nyt vielä tuo vasemman puoleinen yläpään tuki ... tuli tosi hyvä mieli. 

Koko kustannus kaikista osista oli noin 3.500 euroa rahteineen ... tallessa on yksi varalaturi ja auto tuntuu todella hyvältä. Työn hintaa en tuohon laske. Varmasti jossakin ammattifirmassa tunteja olisi kulunut vain kolmannes, kun tässä tapauksessa esimerkiksi pakosarjan pultteja pelkästään kiinnitettiin peilin kanssa yli puoli päivää ...  Yhtä kaikki. Loistoauto ja keväällä tulee uusi keikaus tuon viitosvaihteen kanssa. Saisikohan vaihtovaihteiston 500 eurolla mikäli homma ei muuten korjaannu? Aloitetaan kuitenkin vaihdekepin puolen tutkimuksella, sitten purkamalla vaihteensiirtäjästä ne osat, jotka ulos näkyvät ja vasta sitten vaihtamalla vaihteisto kokonaan.

Kiitos avusta ja empatiasta tämän kunnostushankkeen ajalta :)

Jukka P.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #12 : 29.11.2019, 20:42:39 »
En tiedä onko näissä laatikoissa joku levy jonka alla on jouset ja tapit tai kuulat jotka pitää vaihteet päällä,joskus auttaa laittaa jäykempi tai pitempi jousi tai jotain materiaalia jousen alle antamaan lisäpänninkiä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #13 : 01.12.2019, 12:47:56 »
Arvostusta täältä ison rempan tekemisestä itse. Enempiä ajatuksia ei ole mulla mielessä vaihteistoon liittyen. Kun tuo tukikumi ilmeisesti paransi tilannetta vähentäessään moottori-vaihteiston heilumista, itse katsoisin mittanauhankin kanssa että varmasti on laatikko+moottori suorassa muuhun autoon nähden, ettei missään tilanteessa ainakaan pääse vetäisemään vaijeria niin että nykäisee vaihteen pois päältä.

Niin... oli vaihtomoottori ilmeisesti täsmälleen samaa tyyppiä kuin alkuperäinen. Yritän vain keksiä syytä miksi vaijerit olisivat nyt vääränlaiset tai epäsopivat... mutta kaukaa haettua kun ilmeisesti loota sama kuin autossa ennenkin ollut?

Kiinnostaisi myös kuulla pari sanaa auton historiasta, miksi tuo iso remppa lähdettiin/jouduttiin alun perin tekemään. Eihän ole kolaroitu?
« Viimeksi muokattu: 01.12.2019, 12:58:12 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #14 : 01.12.2019, 21:40:04 »
Kiinnostava ongelma! Näin sivulliselle ... ( :-[)

Jos vaihde pysyy paikallaan kepillä avittamalla ja vika on ollut jo ennen moottorin vaihtoa tuntuisi johdonmukaiselta että se löytyy vaijereiden säädöistä (liian pitkä, niin että vaihde ei mene pohjaan asti? Tai liian lyhyt niin että moottorin liike nykäisee vaihteen pois päältä? Tämä jälkimmäinen tuntuu todennäköisemmältä.) tai pahemmassa tapauksessa laatikon sisältä siirtohaarukasta tai muista sisuskaluista. Tähän viimeksimainittuun voisi viitata jos laatikosta löytyy metalliroskaa öljypropusta. Ei kuitenkaan kuullosta todennäköiseltä jos laatikko toimii normaalisti.

Vperan ajatus vinoon asetetusta koneesta on varmasti selvittämisen arvoinen!
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ