Kirjoittaja Aihe: 406 - Moottorin alimmaisen tukikumin vaihto  (Luettu 6152 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

everton

  • Vieras
406 - Moottorin alimmaisen tukikumin vaihto
« : 04.03.2005, 16:59:57 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Moottorin alimmaisen tukikumin vaihto
Katso myös: 406 - Moottori ravistaa tyhjäkäynnillä (HDi) (moottorin tuenta)



Auto: 2000 406 ST HDi 110.

Vaihdoin tuossa äskettäin kampiakselin hihnapyörän, ja silmääni pisti puoliksi halki oleva moottorin tukikumi. Se sijaitsee siis moottorin alaosassa, oikealla puolella, lähellä vetaria. Onko kellään siis kokemuksia kumin vaihdosta?

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin tukikumin vaihto
« Vastaus #1 : 07.03.2005, 08:33:05 »
Suhteellisen helppo vaihtaa, vanha pois vaikkapa sahaamalla kehä ensin poikki. Uuden saa paikalleen vaikkapa kahden levyn ja pultin puristimella, lyödä ei kannata. Kannattaa muuten vaihtaa ajoissa, sillä seuraavana menee pakoputken joustinosa ja se maksaa kullattua hunajaa.

Pohjapahvi pois ja sitten kumi onkin jo näkyvillä. Rungon ja kumin välissä on pulteilla kiinnitetty välirauta joka vain pois ja siitä se lähtee. Ensi revin sisäholkin pois ja kumia pois senverran, että sain sahattua ulkokehän kahdesta kohtaa poikki. Sitten vain uusi hela hollille ja pultilla veto paikalleen kahden plootunpalan avulla. (Plootuissa reikä keskellä joista pultti läpi.)

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin tukikumin vaihto
« Vastaus #2 : 01.09.2005, 14:07:35 »
Alatukikumin työkaluun tarvittavat osat:

- pari sopivan halkaisijaista teräslätkää, joissa 10 mm:n reikä keskellä.

Ulkohalkaisijaltaan 69.5 - 69.8 mm ja n. 74 mm. Hyvä olisi jos tuohon 69.8 mm:n lätkään saisit tehtyä pari milliä syvän halkaisijaltaan luokkaa 66 mm olakkeen - ko. lätkä asennettaessa tarkoitus mennä olakkeen verran peltiholkin sisään. Molempien lätkien tulisi olla syvyydeltään vähintään n. 15 mm. Kumihelan keskiholkin leveyden verran svä. (Ulkohela siis kapeampi).

- 10 mm:n pinnapultti pituus minimissään n. 140 mm ja luonnollisesti kaksi tai kolme kuusiomutteria.

Itse tein lätkät joissa myös olake estämässä luiskahtamisen. Kumihelan  kiinnityksen alku (asennus reikäänsä) on halkalin, sillä kumihela ei saa painua vinossa eli tarkkana on oltava. Asennustyössä auttaa toleranssikertymien hyävksikäyttö l. kumiholkki pakastimeen jäähtymään tmv. ja kiinnityskorvakkeeseen kuumailmapuhaltimella maltillisesti (max. 70 ast) lämpöä.