Uutinen IS:ssä 3.5.2019:
Ensiasennettujen tuulilasien kestävyydessä on myös tapahtunut kehitystä, josta harvemmin mainitaan. Uudet lasit ovat nimittäin huomattavasti ohuempia ja hauraampia kuin ennen.
Tämän on havainnut myös autolasialalla yli kolme vuosikymmentä työskennellyt riihimäkeläisyrittäjä Markku Laakso.
– Kyllä se totta on. Kun esimerkiksi vanhan Opel B-Kadetin lasin vahvuus oli 6,9 millimetriä, on vaikkapa Suomessa hyvin yleisen uuden Nissan Qashqain lasin vahvuus enää 4,5 milliä.
Lisäksi tuulilaseista on poistettu EU:n direktiivien pakottamana lyijy, mikä on vaikuttanut negatiivisesti lasien kestävyyteen. Ne ovat hauraampia, eivätkä kestä enää samalla tapaa kuin joskus ennen, Laakso summailee.