Kirjoittaja Aihe: 306 - Etusumuvaloihin tiivistyvä kosteus  (Luettu 2600 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lazze^

  • Vieras
306 - Etusumuvaloihin tiivistyvä kosteus
« : 01.12.2009, 19:17:53 »
Auto: 2000 306 XR 1,6.

Olen tuossa tiiraillut muutamia 306:sia ja eipä ole tullut vastaan yhtään, jossa ei olisi pyöreissä sumuvaloissa kosteutta sisäpuolella? Itselläkin sumarit on kesät ja varsinkin talvet sisäpuolelta osittain huurussa. Lähinnä kosmeettinen haitta ja poistuu, jos pitää sumuvaloja päällä jonkun aikaa (varsinkin ennen katsastusta). Onkos kukaan keksinyt tähän mitään ratkaisua? Miten sen lasin "huurtumisen" sisältä saisi estettyä? Johtuukohan se jostain tiiviyden puutteesta vai päinvastoin?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Etusumuvaloihin tiivistyvä kosteus
« Vastaus #1 : 01.12.2009, 19:35:20 »
Aiheeseen liittyvää pohdintaa 406:n osalta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5835.0
« Viimeksi muokattu: 31.12.2010, 11:21:58 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Lazze^

  • Vieras
Vs: 306 - Etusumuvaloihin tiivistyvä kosteus
« Vastaus #2 : 02.12.2009, 08:44:22 »
Siinäpä kuva ongelmasta. Ruukaa olla molemmilla puolilla. Pahoittelen kuvanlaatua (kamerakännykkä).

Lazze^

  • Vieras
Vs: 306 - Etusumuvaloihin tiivistyvä kosteus
« Vastaus #3 : 19.12.2009, 06:21:44 »
Jos huurre lähtee nopeasti pois kun laittaa sumarit päälle, niin huurtuminen on normaalia.

No kyllä niitä ainakin kymmenisen minuuttia saa pitää päällä, että suunilleen kirkkaat. Kesällä saattaa saada tuurilla kokonaan pois ja palaa viimestään seuraavan yön aikana.

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Etusumuvaloihin tiivistyvä kosteus
« Vastaus #4 : 08.01.2010, 13:48:57 »
Siis onhan niissä se "hengitysreikä" missä se kumiletkun pätkä on kiinni , ei siellä muita ole.

Sinulla taitaa kuitenkin olla vikana se että on ne lasit hiukan irronneet siitä tiivisteestä jolloin vesi pääsee sinne sumarin umpion sisään.
Kun noin paljon sitä kosteutta sinun tapauksessasi esiintyy.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2010, 13:52:22 kirjoittanut AS16 »

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Etusumuvaloihin tiivistyvä kosteus
« Vastaus #5 : 08.01.2010, 18:25:07 »
Helpostihan ne kuvut sieltä irti saa kun onhan se polttimoiden vaihtokin sitäkautta tehtävä. Alakautta sinne puskurin alle vaan kurkkimaan niin kyllä nopeasti selviää miten ne irti lähtee, periaatteessa ihan sama systeemi kuin on ajovalojenkin kuvuissa. Samallahan saat katsottua sen "ilmastointiletkunkin" kunnon.

Lasien irroittamiseksi on ne sumuvalot otettava pois paikoiltaan (helpointa on jos ottaa puskurin kokonaan irti, toinen vaihtoehto on irroittaa pissapojan säiliö että pääsee käsiksi sinne apparin puoleiseen). Senjälkeen kun valot on irti niin varovasti kuumailmapistoolilla lämmittää niitä lasin reunoja joissa sitä alkuperäistä "liima-ainetta" on ja samalla kampeaa vaikka ruuvimeisselillä sitä lasia pois paikoiltaan. Kun lasi on irti voi lasin ja sen umpio osan pestä ja pyyhkiä puhtaaksi. Tarvikeliikkeistä kyllä saa sitä oikean laatuista tiiviste massaa/liimaa ostettua jolla laitetaan/liimataan huolellisesti se paketti uudestaan kasaan.

Näin allekirjoittanut on muutamaan otteeseen tehnyt kun on kivi rikkonut emännältä sen lasin siitä sumarista ja olen jopa kerran tainnut hiekan puhaltaman ehjänkin pelkän lasin vaihtaa ;)

Shark306

  • Vieras
Vs: 306 - Etusumuvaloihin tiivistyvä kosteus
« Vastaus #6 : 10.11.2010, 23:07:40 »
Auto: 1999 306 1,6 (porrasperä)

Etusumuvalokoteloissa on vettä (nelikulmaiset sumarit). Eli otsikon mukainen ongelma, jonka huomasin tänään illalla kotiin tullessa. Kysyisinkin nyt teiltä muilta 306 nykyisiltä ja entisiltä omistajilta, miten olette suojautuneet kyseistä ongelmaa vastaan? On nimittäin aika ikävää varsinkin sitten kun alkaa tulla pakkasta ja tuo vesi jäätyy. Eilen tuli vettä aika reippaasti joten sillä varmaan tekemistä asian kanssa.

micco

  • Vieras
Vs: 306 - Etusumuvaloihin tiivistyvä kosteus
« Vastaus #7 : 10.11.2010, 23:11:34 »
Puhdista hengitysreiät esim. paineilmalla ja tarkasta ettei umpiossa ole halkeamia yms.

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Etusumuvaloihin tiivistyvä kosteus
« Vastaus #8 : 03.12.2010, 15:25:00 »
Auto: 1998 306 1,9 TD (farmari).

Mitenkäs noiden etusumuvalojen vieressä olevat mustat läpyskät irrotetaan? Kyseessä 2. mallisarjan auton kulmikkaat sumuvalot.

Alapuolelta kun ottaa suojamuovin pois, niin ko. läpysköiden taakse pääsee ruuvimeisselillä avustamaan muovilevyn klipsujen aukaisua. Ihan varma tuosta en ole miten helposti niihin takapuolen klipsuihin pääsi takapuolelta käsiksi, kun irroituksesta on niin monta vuotta. Asensin ko. muoviin lohkolämmittimen tökkelin, mikä nyt pidemmän päälle tuntuu olevan turhan alhaalla.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

Lazze^

  • Vieras
Vs: 306 - Etusumuvaloihin tiivistyvä kosteus
« Vastaus #9 : 31.12.2010, 10:36:36 »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Etusumuvaloihin tiivistyvä kosteus
« Vastaus #10 : 31.12.2010, 11:21:25 »
Onhan niissä semmoinen huurujenpoisto systeemi alunperinkin. L-muotoinen kumiletku kiinni kuoressa josta "pitäisi" tuon kosteuden päästä pois. Vanhemmiten menee kyllä tukkoon ne tai on taittunut väärään asentoon polttimoita vaihdettaessa.

Tutkin hieman noita 2. mallisarjan alkup. Bosch-merkkisiä pyöreitä sumuvaloumpioita. Niiden ulkokuoressa on kosteuden poistumista varten noin 4 mm:n aukko, johon liitetty L:n muotoinen kumiletku. Asento kannattaa säätää niin, ettei niistä ainakaan mene vettä sisälle umpioon. Jos huohotusaukko on auki ja lasin tiivistys kunnossa, lienee kosteuden kertyminen normaalia.

Lasi on umpiossa kiinni kahdella metallisella klipsillä (paikat kylläkin on neljälle), jotka saa helposti irrotettua ruuvimeisselillä keskeltä kampeamalla (ei siis lasin reunaa vasten). Sen jälkeen lasi lähtee irti varovasti eri sivuilta kampeamalla. Tiivistys on hoidettu Sikaflex-tyyppisellä tiivistysmassalla, joka antaa melko helposti periksi ja sallii lasin irrottamisen. Tarvittaessa vanhan massan voi poistaa, mutta ainakin itselläni pinta jäi tiivistemäisen siistiksi, joten vanhan päälle levitetty ohut kerros uutta massaa riittää hyvin. Peltiklipsit saa vaivatta kiinni, kun toisen pään asettaa ensin lasin reunan päälle ja sitten painaa sormella toisen pään umpiossa olevan muovikynnyksen taakse.

Polttimoiden vaihtoa varten umpion takana on avattava suojakansi (ei tiivistettä) ja säätöä varten löytyy kulmasta muovinen säätöruuvi.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2010, 11:31:49 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info