Kirjoittaja Aihe: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)  (Luettu 89657 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

artsi

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #75 : 14.03.2010, 10:52:07 »
Pitkä öljynvaihtoväli varmaan edesauttaa ongelmaa, mutta vaihtovälin lyhentäminen ei sitä sinänsä poista. Ainakin minun entisessä (nyk. tyttären) 406:ssa, joka on ollut meillä reilu seitsemän vuotta eli muutamaa kuukautta vaille uudesta lähtien, on öljynvaihtoväli (Mobil 1) ollut koko ajan 10000-15000 km. Ja puheena oleva ilmiö on ollut autossa oikeastaan koko ajan, siis joka talvi.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #76 : 14.03.2010, 14:08:19 »
Itseäni on askarruttanut tuo paininkupin sovitus sylinterikanteen. Jos vika on siinä, niin miksi tätä vikatoimintaa ei ole uudessa moottorissa, vaan käytetyssä moottorissa. Luulisi ko. sovitteen pikemminkin väljentyvän kuin tiukkenevan ajan myötä normaalin kuluman myötä.

Paininkupin poraus ei juuri kulu, suurillakaan ajomäärillä. Toleranssikasauma tarpeeksi kylmässä tuon aiheuttaa. Alumiinisen sylinterinkannen painimen poraushalkaisija pienenee enemmän (materiaalien lämpölaajenemiskertoimet 24/12 um) kuin paininkuppi. Paininkuppi siis poraukseensa hiukan liian tiukka tai poraus kannessa liian pienihalkaisijainen.

Suunnittelija

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #77 : 14.03.2010, 20:13:52 »
Edelleen jänkkään sitä, että tuore öljy on auttanut ainakin toistaiseksi. Tänäänkin -5 asteesta ilman öljyn lämmitysta (kokeilin tahallani) käynti oli kuin kesällä.
Mitähän ne siellä Konalan Automaassa teki, kun vaihtoivat kakkossylinterin suuttimen ja kone kävi pari viikkoa tosi kauniisti sen jälkeen. Sieltä lähti pihalta yön yli seistyään yli 10 asteen pakkasesta käymään kaikilla pytyillä kuten pitäisikin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #78 : 15.03.2010, 00:11:45 »
'Tuoreessa' öljyssä ei ole vettä. Käytetyssä öljyssä tyypillisesti on, öljy/vesiseoksen viskositeetti pakkasessa suurempi.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #79 : 04.04.2010, 22:27:51 »
Pitäskö tämä venttiilinnostinongelma tulkita enemmän ominaisuudeksi kuin viaksi? Korjaantuuko uusilla osillakaan kuin korkeintaan joksikin aikaa? Onko muuta haittaa kuin valon palaminen ja piipitys?

Kyse viasta, ei ominaisuudesta. Pidempään oirehtiessa voivat venttiililautaset ns. palaa, eli menettävät kaasutiiviytensä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #80 : 05.04.2010, 21:42:42 »
Ko. osasta on tullut "parannettu malli"
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,11308.0.html

Mikä parannettu malli? Teknisesti, niissä ei parin sadasosamillin halkaisija-eroa lukuunottamatta, ole eroa. Toisinsanoen - kalkatukseen auttaa ainoastaan paininten purku, pesu jne.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #81 : 06.04.2010, 00:29:44 »
Eikös se pari sadasosamilliä, ole jonkunlainen parannus? Käsittääkseni aika iso parannus jos pääsee eroon "Antipalloista" yms.

Juu, mutta halkaisijamuutos auttaa vain toiseen vikaan - ei siihen kylmäkalinaan.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #82 : 12.06.2010, 19:53:14 »
Auto: 2002 406 Mistral 1,8.

Tuli "AP-fault" ja "Catalytic c.-fault" näyttöön. Poistuivat sammuttamalla ja uudelleen käynnistämällä. Poistuvatko nuo merkinnät vikamuistista itsestään ajan mittaan, vai onko ne pakko poistaa/poistattaa ennen katsastusta (johon aikaa yli puoli vuotta)?

Vastaus tuohon kysymykseen on, että olivat poistuneet itsestään: ei vikakoodeja, auto on nyt katsastettu.

henkari

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #83 : 12.10.2010, 13:57:45 »
Auto: 2001 406 1,8 SR.

Tänään oli ensimmäiset pakkaset ja yön aikana tullut räntää/lunta. Auto ei ollut roikassa yön aikana ja lähdin aamulla ajelemaan kouluun. Auto seisoi pari tuntia ja lähdin ajamaan takaisin kotiin ja toisissa liikennevaloissa antipollution fault tärähti ruutuun. Koulumatkaa on 3-4 km, mutta ainakin aamulla kone lämpesi ihan normaaliin lämpötilaan.

Auto on minulla ollut vain n. pari viikkoa joten auton luonne ei vielä ole tullut kovin tutuksi, mutta en ole huomannut tänä aikana käyntihäiriöitä tai käynnistysvaikeuksia. Tyhjäkäynnillä auto käy nätisti enkä tuon vikaherjan jälkeenkään huomannut mitään erikoista käyttäytymisessä.

Koska auto on minulle uusi ja viikonloppuna olisi tarkoitus lähteä 350 km päähän kyläilemään, kysyisin että uskaltaako tuolla lähteä ajelemaan hyvillä mielin?  Tarkoitus olisi parin viikon päästä hoitaa öljynvaihto ja suodattimineen ja samalla vois vaikka tulpat vaihtaa.

Kiitos mikäli joku viitsii vastata tuoreelle pösön omistajalle!

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #84 : 12.10.2010, 15:33:04 »
Kyllä uskaltaa lähteä.

Ei muuten kone lämpeä edes kesähelteillä 3-4 km:ssä normaalilämpöön. Seuraileppa öljynlämpötilamittaria, se tulee mukaan vasta matka päästä.
Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003

henkari

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #85 : 12.10.2010, 16:31:33 »
No nyt kävin ajelemassa pidemmästi, lämmöt nousi siihen normaaliin 90c kohdalle mutta antipolluutio faultti jäi palamaan. No jospa se siitä häviäis itekseen, mitenhän tuo voisko olla esim lambda-anturi entinen?

505gti

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #86 : 13.10.2010, 16:56:26 »
Itsellä myös hytkyttelee kone kylmänä ja putkesta kuuluu tuputusta, ikäänkuin kolmella kävisi. Silti mitään vikailmoituksia ei ole ajotietokone antanut.
Merkkihuollossa ehdottivat viaksi juuri noita hydrl. venttiilin painimia, mutta itse en usko siihen. Mitään isompaa hiettoa ei kylmässä koneessa puristuksissa ole, eikä ohivuotojakaan havaittu kun isäukon kanssa mittailtiin. Olen autolla kuitenkin ajellut jo noin 10tkm ja vika on ollut kokoajan sama ja pysynyt ennallaan. Jos venttiili olisi tuona aikana aina kantanut kylmänä, niin kyllä se jo entinen olisi. Auto kun lämmetessään alkaa toimimaan ihan hyvin, mitä nyt pientä "rytkähtelyä" tyhjäkäynnillä. Liekkö sitten normaalia?
Semmoseen tulokseen tultiin, että vaihdan tyhjäkäyntisäätimen, sillä kun läppärungon seudulla kun rassauduttiin ym, niin auton käynti kylmänä tasottui huomattavasti, kun puhistelin paikkoja. Kokeillaan nyt tuota.

505gti

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #87 : 14.10.2010, 17:35:38 »
Ei korjaantunut tilanne tuollakaan.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #88 : 14.10.2010, 18:28:35 »
Edelleenkin olen sitä mieltä, että venttilien nostimet ahdistavat. Viikonvaihteessa vaihdan öljyt 0W-40 öljyihin ja katsotaan, miten vaikuttaa. Tankkasin muuten ensimmäistä kertaa muutama päivä sitten 98E-bensiiniä ja mielestäni moottori käy nyt tyhjäkäynnilläkin tasaisemmin ja pehmeämmin kuin 95E-bensaa käytettäessä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

505gti

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #89 : 14.10.2010, 20:57:16 »
Vaan jos siellä venttiili kantaa, niin luulisi se sen polttavan aika äkkiä, niin ei se enää lämpimänäkään toimisi. Auton ostin kesällä ja olen ajellut reilun 10tkm ja ongelma on ollut havaittavissa kokoajan, eikä se ole muuttunut. Tuo auto kylmänä kun pelaa niin, että alle 2000rpm meno on hyytyilevää ja tyhjäkäynnillä moottori nytkyttää, sittenkun antaa hiemna enemmän kierrosta, niin moottori herää ihan eritavalla eloon. Tyhjäkäynti pysyy kuitenkin suht kohillaan kylmänä ja kuumana ja auto kuumana pelaa kaikinpuolin hyvästi. Käynnistyykin moitteetta kylmänä ja kuumana. Vaan onhan tuo mahdollista tuo venttiilin kantaminen liian tiukasta sovituksesta johtuvana, mutta kantava venttiili ei kyllä minun tietääkseni kovin kauaa kestä ajella. Onko kenelläkään tietoa, milloin tuo tehtaan takaisinkutsu venttiilinpainimien vaihtoon tuli? Oma auto kun on 99 rekisteröity, mutta uudempaa facelift mallia. Autoon on myös takuuseen vaihdettu 60tkm kohdalla uusi moottori, kun vanha oli jostain syystä rikkoontunut, ilmeisesti huohotin jäätynyt ja kilikoli. Sitä vaan mietin, että oisko tuon uuden moottorin matkassa jo ollut nuo paremmat nostimet. Tässä lueskellessa huomannu, että useampikin vikapaikka aiheuttanut samankaltaisia ongelmia. Mene ja tiedä. Kyrsii vaan, kun autosta tykkää, niin haluaisi sen saada toimimaan.