Kirjoittaja Aihe: 405 - Savuttaa lämpimänä  (Luettu 4348 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Naali

  • Vieras
405 - Savuttaa lämpimänä
« : 25.10.2005, 13:02:35 »
Auto: 1989 405 1,6 GL (kaasutin).

Mulla kaasaripeli savuttaa valkoista savua runsaasti kun kone on lämmin. Lisäksi 1 ja 4 pyttyjen tulpat on valkoisia, kun taas 2 ja 3 pytyllä väri on musta. Mikäs ihme siinä nyt on? Savu ei muutu miksikään seosruuvia pyörittelemällä, käynti on tasaista, mutta bensaa kuluu (ja päästöarvot varmasti aivan pyllyllään).

PSA 16v

  • Vieras
Vs: 405 - Savuttaa lämpimänä
« Vastaus #1 : 26.10.2005, 00:16:25 »
Saattaa olla tulpissa vikaa tai kannentiiviste palanut.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Savuttaa lämpimänä
« Vastaus #2 : 26.10.2005, 02:27:31 »
Lainaus käyttäjältä: Naali
Mulla kaasaripeli savuttaa valkoista savua runsaasti kun kone on lämmin. Lisäksi 1 ja 4 pyttyjen tulpat on valkoisia, kun taas 2 ja 3 pytyllä väri on musta.

Ovatko 'mustat' tulpat öljyisen kosteat/suorastaan märät, entä 'valkoiset' - vaalean ruskeat vaiko 'aivan' valkoiset? Katoaako jäähdytysnestettä? Entä moottoriöljyä? Onko öljyssä vettä - eli näyttääkö vaalealta kermamaiselta 'sotkulta' vaiko tummalta (jo jonkinverran ajetut) / kirkkaalta (kellertävää = uudehkot öljyt) kuten kuuluukin.

Valkoinen 'savu' voi olla myös pakokaasujen 'vettä', joka kylmässä ilmassa tiivistyy näkyen 'savuna'. Mikäli kulutus poikkeaa normaalista merkittävästi kannattaa jakajan ennakonsäätimien (keskipako, alipaine) ja kaasuttimen neulaventtiilin ja kohon kunto tarkastaa - sekä luonnollisesti seossäätö, kun sitä on ruuvattu.

Oireen perusteella (valkoiset tulpat) voi olla mahdollista, että sylintereihin 1 ja 4 pääsee jäähdytysnestettä 'puhdistaen' palotilan ja tulpat. Tosin vaikuttaa hieman erikoiselta, sillä kannetiivistevaurio tapauksissa yleensä vierekkäiset sylinterit 'saavat vettä'.

Naali

  • Vieras
Vs: 405 - Savuttaa lämpimänä
« Vastaus #3 : 26.10.2005, 11:00:07 »
Tulppien värit siis: 1 ja 4 täysin valkoinen, 2 ja 3 kuiva musta (hituinen valkoista siinä kärjen reunamilla). Tulpat on kesällä laitetut Eyquemit (vai miten se kirjoitettiinkaan...).

Öljyt vaihdoin vajaa kuukausi sitten ja väri on vielä kirkas niinkuin suoraan purkista.

Kaikki veto on tallella. Öljyä ei varmaan muuten katoa kuin vuotamalla. Kaikki muuten siis kunnossa paitsi tulppien värit ja se, että sitä valkoista savua tulee ihan hirveesti kone lämpimänä (siis kylmänä ei juurikaan).

Voisko tuon tulppien erivärityksen taustalla millään olla jokin kaasariongelma? Sen mä nimittäin taannoin purin ja laitoin kuntoon. Kohon säätämisen jälkeen seokset oli pyllyllään ja ruuvia piti pyöritellä -> käynti muuttui tasaiseksi ja hyväksi. Alkuperäinen ongelma, eli korkea kulutus ei silti tullut kuntoon...

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Savuttaa lämpimänä
« Vastaus #4 : 26.10.2005, 19:31:49 »
Vaikuttaisi siis siltä, että seossuhde reunimmaisten ja keskimmäisten sylinterien kesken eroaa aika tavalla. Mahdollisesti imusarjan ja kannen välinen tasotiiviste vuotaa 1 ja 4 sylinterien liitkosen kohdalta? 2 ja 3 sylinterien mustat tulpat taas kertoisivat seoksen olevan ainakin jonkinverran liian 'rikas'.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Savuttaa lämpimänä
« Vastaus #5 : 27.10.2005, 16:36:15 »
Lainaus käyttäjältä: Naali
Pitäiskö kokeilla starttisprayta siihen imusarjan ja kannen väliin? Meinaat siis, että seos on oikeasti liian rikas, mutta vuoto imusarjan ja kannen välistä päästäisi ilmaa 1 ja 4 pyttyihin, jolloin niissä seos laihempi?

Kyllä juuri näin, imuvuoto laihentaa reunimmaisia sylintereitä, mutta 'oikeasti' seos keskimmäisten sylinterien tulppien värin perusteella liian rikas - tai sitten keskimmäisissä voisi olla 'tiiviysvikaa' eli puristuspaine huono, jostain pääsee öljyä palotilaan tai 'sytytysjännite matala' jolloin seos ei syty tai pala kunnolla...

Eli kaasuttimen seossäätö voi olla yhtä hyvin rikkaalla kuin laihallakin, vaikea varmaksi päätellä näkemättä, mutta vaihtoehdot ovat suunnilleen edellä kerrotut. Kannattaa mitata sytytysjohtimet ja puristuspaineet tai ohivuodot, näiden tietojen perusteella voi ongelmaa rajata enemmän. Toki on siis mahdollista että seos on ollut liian laiha liian pitkään, jolloin keskimmäisten sylinterien männät ovat lämpörasituksesta vaurioituneet.

Naali

  • Vieras
Vs: 405 - Savuttaa lämpimänä
« Vastaus #6 : 27.10.2005, 17:18:19 »
Pakko vielä laittaa tämä: vaihdoin virranjakajan kannen muutama päivä sitten, kun se oli todella elähtänyt.  Ajelin autolla jonkin verran, mutta tulppien väri ei muuttunut. Eikös tulpan väri kuitenkin ole aika nopea vaihtumaan, meinaan siis, että jos vikaa olisi ollut v-jakajan kannessa, niin tulppien väri olisi muuttunut tuon muutaman kymmenen kilometrin lenkin aikana?

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Savuttaa lämpimänä
« Vastaus #7 : 27.10.2005, 20:18:41 »
Eikös seosruuvilla säädetä tyhjäkäynti? Bensasuuttimeen vaikuttaa bensanpinnan korkeus. Eli pinta ylhäällä kulutus isompi.

Kyllä, mutta seosruuvin säätöalue vaikuttaa myös kevyellä kuormituksella ts. pienillä kaasun avautumiskulmilla.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Savuttaa lämpimänä
« Vastaus #8 : 27.10.2005, 20:21:47 »
Lainaus käyttäjältä: Naali
Voisko tuon tulppien erivärityksen taustalla millään olla jokin kaasariongelma? Sen mä nimittäin taannoin purin ja laitoin kuntoon. Kohon säätämisen jälkeen seokset oli pyllyllään ja ruuvia piti pyöritellä -> käynti muuttui tasaiseksi ja hyväksi. Alkuperäinen ongelma, eli korkea kulutus ei silti tullut kuntoon...

Mikäli kohon säätämisen jälkeen seosuhde rikastui niin kenties siinäkin yksi (uudelleen) tarkistettava asia eli neulaventtiilin sulkeutuminen ja polttoainepinnan korkeus.