Kirjoittaja Aihe: 405 - Kaasuttimen kohon korkeuden säätäminen  (Luettu 4596 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mjhuhta

  • Vieras


Eli ajattelin kysyä täältä kun muilla foorumeilla ei tiedetä/haluta auttaa. eli mistä kohtaa korkeus mitatataan? 1 vai 2. Vaihdoin hiljan kohoa ja vanhan mittä olisi 1 kohdassa, ja toisaalta olen lukenut että kuuluisi mitata kohdasta 2, eli miten on.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Kaasuttimen kohon korkeuden säätäminen
« Vastaus #1 : 27.10.2005, 16:23:03 »
Kohon korkeus mitataaan kohon yläpinnasta sen ollessa kohokammiossa asennus asemassaan. Kuvassa koho lienee 'väärinpäin' eli mittaustaso olisikin tuo alapinta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Kaasuttimen kohon korkeuden säätäminen
« Vastaus #2 : 30.10.2005, 20:59:52 »
Kuvassa kohon on oikeinpäin eli kaasuttimen kansi on alapuolella (kansi on ylösalaisin)

Mikä kaasutin se sellainen on? Kohokammion kansi kun yleensä on kaasuttimen ns. yläpinnalla. Tarkoitat varmaankin, että kuvan koho on ylösalaisin (asennusasemaansa nähden) ja kansi sijaitsee kuvan alalaidan tason alapuolella. Mikäli näin niin mittaukseen pätee aiemmin kirjoittamani.

Naali

  • Vieras
Vs: 405 - Kaasuttimen kohon korkeuden säätäminen
« Vastaus #3 : 31.10.2005, 20:58:01 »
Ihan oikein se menee, kun tuosta "kansi väärinpäin pöydällä"-asennosta alat mittaamaan. Nuo 1 ja 2 kohdat tulee kyllä vaakatasoon, eli sikäli pitäisi olla sama mistä mittaat. Kuitenkin siis korkeimmasta kohdasta se 33-34 milliä tai jotain... tai no eipäs ne taida tullakaan aivan samalle tasolle. Korkeimmasta kohdasta kuitenkin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Kaasuttimen kohon korkeuden säätäminen
« Vastaus #4 : 01.11.2005, 07:34:19 »
Kohokammion polttoaineen pinnan korkeusasemaa (jossa neulaventtiili sulkeutuu) ei voi mitata pöydällä vaan ainoastaan asennusasemassaan ja ilmoitettu mittausetäisyys kohokammion reunasta on kohon yläpinnalla (ts. kuvan alapinnalla).

mjhuhta

  • Vieras
Vs: 405 - Kaasuttimen kohon korkeuden säätäminen
« Vastaus #5 : 01.11.2005, 10:51:51 »
Siis toi kuva on sentakia tuossa, että en ole varma mistä kohtaa kohosta mitta katsotaan, nimittäin vanhassa mitta tuli siihen pyöreän muotoiseen syvennykseen. Eli kohopaikallaan kansi ylösalaisin niin mitta tiivistepinnasta kohon pyöreeseen syvennykseen oli ilmoiteussa mitassa, eli kohtaan 1.
Ja Alfamerin korjausoppaassa ei ole halaistua sanaa kohon säädöstä teknisissä tiedoissa vain korkeus mitta.

Nyt on tiivistepinnasta kohon korkeimpaan kohtaan 34mm.

Jotain muutakin häikkää siinä kaasuttimessa on kun tuntuu ettei seos rikastu vaikka kuinka säätöruuvista avaa, edelleen tulpat tasaisen vaaleita miltei valkoset, löysin jonkun vanhan tulpan ja siinä väri oli ns. "kahvinruskea".

Hiuakan OT. Voiko virranjakajaan/sytytys puoleen tulla viaksi sellainen iliö, että kun pitäis vähän reippaammin kiihdyttää niin miettii aika pitkkään ennenkuin tapahtuu mitään, pensa, ilman suodattimet vaihdettu ja alipaine säädin toimii ja näyttää sen verran puhtaalta, että on hiljan vaihdettu. Toisinaan saattaa regoida kaasuun. Tätä ei tapahdu silloin kun moottori on alle käyntilämmön. 80c ja yli oire ilmenee.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Kaasuttimen kohon korkeuden säätäminen
« Vastaus #6 : 01.11.2005, 16:45:18 »
Kohon korkeusmitta lienee riittävällä tarkkudella oikea (ilmoitettu muistaakseni 33 mm). Toimiiko kaasuttimen kiihdytyspumppu ? Myös päinvastainen on mahdollista eli seos voi rikastua lämpimänä polkaistaessa liikaa, jolloin 'tukehtuu' hetkeksi. Säätöruuvia avaamalla seos muistaakseni laihentuu eli säätöruuvi toimisikin kuristimena sekoitettavalle ilmalle?

mjhuhta

  • Vieras
Vs: 405 - Kaasuttimen kohon korkeuden säätäminen
« Vastaus #7 : 02.11.2005, 20:42:58 »
Lainaus käyttäjältä: Benkku
Toimiiko kaasuttimen kiihdytyspumppu? Myös päinvastainen on mahdollista eli seos voi rikastua lämpimänä polkaistaessa liikaa, jolloin 'tukehtuu' hetkeksi.

Kiihdytyspumppu toimii, ruiskasee hyvin bensaa kun katsoo kurkkun, ja sen kalvo vaihdettu samalla kuin muut tiivisteet.

Lainaus
Säätöruuvia avaamalla seos muistaakseni laihentuu l. säätöruuvi toimisikin kuristimena sekoitettavalle ilmalle ?

Hyvä pointti, tarkemmin ajateltuna näin voisi käydä, kun avaus ei vaikuta mitenkään, tartteekin huomenna testata mitä tapahtuu.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Kaasuttimen kohon korkeuden säätäminen
« Vastaus #8 : 02.11.2005, 21:05:06 »
Lainaus käyttäjältä: mjhuhta
...tartteekin huomenna testata mitä tapahtuu.

Kierrä seosruuvi täysin kiinni - huom ! ei 'mihinkään momenttiin' vaan juuri ja juuri karakontaktiin. Avaa 1,5 kierrosta ja katso moottorin ollessa lämmin/pienen lenkin jälkeen sytytystulppien väriä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Kaasuttimen kohon korkeuden säätäminen
« Vastaus #9 : 03.11.2005, 11:44:00 »
Noniin nyt rupes toimimaan ja lämmötkin pysyy kohdallaan. Tyhjäkäynti tosin hävis, nostin tyhjäkäyntiruuvista ja käy tyhjäkäyntiä, mutta ei ole tasainen pientä heijausta. Ja tulpat on vähän ruvennu näyttäämään senvärisiltä kuten pitää.

Onko sytytyksen perusajoitus kohdallaan? Luokkaa 5-10 ast - riippuen hiukan moottorista - alipainesäädin irroitettuna... Niin ja tietty sen alipainesäätimen ja jakajan keskipako-ennakon/säätimen toiminnan lienet tarkastanut? Tyhjäkäynnin 'heijatessa' seos mahdollisesti hiukan ns. 'laihan puolella' -> seosruuvia esim. maks. varttikierros kiinnipäin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Kaasuttimen kohon korkeuden säätäminen
« Vastaus #10 : 03.11.2005, 23:11:32 »
Lainaus käyttäjältä: mjhuhta
Alipaine säädin tuntuis olevan kunnossa, letkusta imastaessa tuntuu vastus.

OK, eli ilmavuotoa kalvossa ei esiinny.

Lainaus käyttäjältä: mjhuhta
Millä voin tarkistaa jakajan keskipakosäätimen toiminnan?

Luotettavimmin ajamalla/ajattamalla jakajasta keskipako ennakkokäyrä virranjakajien testipenkissä, jollainen löytynee hyvin varustetuista autosähkökorjaamoista esim. 'Bosch Service' liikkeet.

Lainaus käyttäjältä: mjhuhta
Systytyksestä en osaa sano, kun ei ole laitteita millä tarkistaa, saattaa hiukan nakuttaa tyhjäkäynnillä, isommilla kierroksilla ei kuulu ihmeempiä.

Sytytyksen ajoituslampulla (hinta luokkaa 'parikymppiä') voi tarkastaa perusennakon (pitäisi olla moottorityypistä riippuen luokkaa 5-10 ast) ajoitusmerkit löytyvät vauhtipyörästä. Merkkeihin pääsee silmäilemään vaihteiston/kytkinkotelon päällä olevan kumitulpan kautta. Alipainesäätimen letku tulee olla irroitettuna säätimestä sekä imusarjaan menevä letkun pää tulpattuna, ettei ime ilmaa/nosta tyhjäkäyntikierroslukua.

Lainaus käyttäjältä: mjhuhta

Eli joku 1 kierros ja hiukan päälle auki, noin suunnilleen olisi sopiva, laskettuna kun seos ruuvi on kiinni? Piti muuten 8 kierrosta kiertää kiinnipäin, ennenkuin ruuvi oli pohjassa, tosin aikasemmin koho oli vettynyt, ja ilmeisesti jossain säädetty viellisella koholla. Joku kuitti löyty huoltokirjanvälistä.

Kierros ja vartti päälle voi olla hyvinkin sopiva, riippuen jakajan toiminnasta ja moottorin kunnosta/mahdollisesta pienestä kaasuläpän akselin ilmavuodosta jne. Hyvin tyypillistä, nykyhuolloissa säätöjä saatetaan veivata tyyliin jospa se tulisi 'arpomalla' kuntoon/kun ei muuta osata. Kohon ollessa vettynyt, ei seosruuvin säätäminen riitä alkuunkaan saattamaan seostusta 'edes suunnilleen' kohdalleen - millään kaasuläpän avauskulmalla.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Kaasuttimen kohon korkeuden säätäminen
« Vastaus #11 : 07.11.2005, 17:46:39 »
Lainaus käyttäjältä: mjhuhta
Kaveri (autohuolloissa ollut töissä) kuunteli hetken moottoria ja sääti sytytksen, niin johan rupes toimimimaan, oli systytyksen joku säätänyt aivan liiaan myöhäiselle. Nyt toimii aivan erilailla, ja rupeaa tapahtumaan kun lyö lätkän lattiaan. Kaasuläpän akseli on aika väljä jokin siihen tarvitsis keksiä. Äkkiä tulee mieleen jos sais kaasarin runkoon akselinmeno reikienalkuun hiukan isompaa alkua ja siihen o-rengas ja prikka päälle.

Hienoa, että saitte säädöt toimivalle 'hehtaarille'. Läppä-akselien tiivistäminen O-renkailla ei ole hyvä idea, sillä O-renkaan kitka saattaa jumittaa kaasun ellei palautusjousi ole vahva. Läppäakselin holkitus toimiva vaihtoehto, ellei jostain saa hankituksi vähemmän kulunutta hyväkuntoista kaasutinta/runkoa. Moottorin käyttöominaisuuksien ollessa hyvät, en kuitenkaan olisi huolissani pienestä läpän akselin vuodosta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Kaasuttimen kohon korkeuden säätäminen
« Vastaus #12 : 08.11.2005, 13:02:37 »
Lainaus käyttäjältä: mjhuhta
Joutu avaamaan seosta jonkinverraan auki että heijaus loppui. Edelleen seokset ei ilmeisesti ole kunnossa, näyttää tulpat suhteellisen vaaleilta. Ja lämmöt nousee aika nopeaan jos on paikallaan. Silloinkun oli viallinen koho, niin seokset olivat varmaan suhteellisen kunnossa, tulpat näytti semmoisilta kuten kuuluukin ja lämmöt pysy hyvin kurissa.

Mitä virkaa on suuttimella joka on kaasuttimen yläpuoliskossa kyljessä, varaosa kaasuttimessa se on erikokoinen kuin toimivassa ja muut suuttimet on samankokoisia ja muutenkin kaasutin on samanlainen. Silmämääräisesti varaosa kaasuttimen suuttimessa on pienemmät reijät kun ajokuntoisessa. (siinä kannessa/kyljessä oleva)

Vaikea sanoa varmaksi ilman kuvaa, mutta kyseessä saattaisi olla ns. ilmasuutin/putki venturille. Jos saat osan irroitettua niin onko se pitkänomainen vai 'lyhyt tumppi' (vrt. normi suutin)? Kannattaa tarkistaa, että suutinkoot täsmäävät alkuperäisiin, mikäli moottoriin ei ole tehty muutoksia, niihinkin joku on voinut koskea - mikä ei välttämättä ole parantanut tilannetta.

mjhuhta

  • Vieras
Vs: 405 - Kaasuttimen kohon korkeuden säätäminen
« Vastaus #13 : 08.11.2005, 14:09:53 »
Lainaus käyttäjältä: Benkku
Jos saat osan irroitettua niin onko se pitkänomainen vai 'lyhyt tumppi' (vrt. normi suutin)?

Ainakin puolta lyhymenpi kuin pääsuttimet.