Kirjoittaja Aihe: 605 - Etujousien katkeaminen  (Luettu 3539 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PEXI

  • Vieras
605 - Etujousien katkeaminen
« : 03.12.2005, 16:42:20 »
Auto: 1993 605 SRTI.

Tänään katkesi vasen etujousi, samoin seurauksin, kuin Benkulla aikoinaan, rikkoen myös vetonivelen suojakumin. Tämä tapahtui onneksi kotipihalla. Kysymys kuuluu, onko muilla käynyt samoin? ja mistä kannattaisi kysyä uusia jousia ja vetarin suojakumeja?

t: Pexi

Cmdr.Riker

  • Vieras
Vs: 605 - Etujousien katkeaminen
« Vastaus #1 : 03.12.2005, 17:24:45 »
Autostani (605 2.0 Sri autom.) rikkoutui oikean puolen vetoakselin suojakumi noin kuukausi sitten. Työ (nivelen puhd. ja suojakumin asennus) + suojakumi hankittuna AD-varaosaketjun kautta yhteensä 55 euroa.

Motonetissa vakio, ei turbon etujouset (vaihdettava kaiketi pareittain) 54 euroa kpl. Laadusta jne. en tiedä mitään. Mielenkiintoista tietää kuinka paljon turboon maksaa extraa, eli olisi mukava jos laittaisit infoa sitten kun hankit.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Etujousien katkeaminen
« Vastaus #2 : 03.12.2005, 18:00:59 »
Minulla on turbon alkuperäiset jouset tallella eteen ja taakse. Tosin toinen etujousista on vaarallinen alapään korrosiovaurion takia. Mutta muut jouset erinomaisia.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

Audi A4 Tdi Q

PEXI

  • Vieras
Vs: 605 - Etujousien katkeaminen
« Vastaus #3 : 03.12.2005, 22:35:55 »
Olisikohan korroosion poikanen heikentänyt jousta vahinko seurauksin. Ainakin aikoinaan lisäsivät merkkiliikkeessä jotkut olemattomat sinkki liuskat jousen ja jousilautasen väliin. Onneksi katkeaminen tapahtui pihalla eikä liikenteessä, koska jousen katketessa se pääsee tippumaan alas asti rikkoen kaiken. Muissa omistamissani pösöissä näin ei tapahdu, koska jousilautasen ja jousen halkaisija on sama.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Etujousien katkeaminen
« Vastaus #4 : 04.12.2005, 00:08:58 »
Niinpä niin, 'tervetuloa keulan rysähtäneiden kerhoon'...

Joitakin malleja takaisinkutsuttu tämän saman syyn vuoksi. Näihin asennettu alalautasen halkaisijaa kasvattava osa, joka tehokkaasti estää keulan romahtamisen.

Sinkkilevy ioninluovuttajana ei kestä ko. kohdassa ikuisesti.

Ajattelin oman SV:ni etupään tarkastaa nyt talven aikana, tuosta kun aikaa parin kuukauden kuluttua melko tarkkaan jo kaksi vuotta - sekä katsoa miten takuuseen vaihdetut uudet jouset voivat / missä kunnosa sinkkipala jousen alapäässä on.

Jospa tuon ratkaisisi lisäämällä romahtamisen estävän lautasen.

Jousissa on jonkinverran eroja mallien ja varustelutasojen kesken, myös vuosimalli vaikuttaa.

PEXI

  • Vieras
Vs: 605 - Etujousien katkeaminen
« Vastaus #5 : 10.01.2006, 21:00:39 »
No niin, pökötti otettu nyt työn alle. Tarvikkeena vakiojousia ei tunnu saavan turbo malliin, selvitystyö tältä osin vielä kesken. Merkkiliikkeessä jouset löytyvät värin perusteella, mennenee Ranskan tilaukseen. Omissani kaksi sinistä täplää. Mikä väri Jannella löytyy jousista? Vetarin suojakumi (329395) merkkiliikkeessä noin 20 egua ja jouset noin 100 egua kpl.

t: Pexi

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Etujousien katkeaminen
« Vastaus #6 : 11.01.2006, 01:11:13 »
5002 E6, 2 sinistä + 1 keltainen tai 6 sinistä.
5002 E7, 3 sinistä + 1 keltainen tai 1 keltainen.
5002 E8, 4 sinistä + 1 keltainen tai 2 keltaista.
5002 E2, 4 keltaista tai 2 sinistä.
5002 E3, 5 keltaista tai 3 sinistä.
5002 E4, 6 keltaista tai 4 sinistä.
5002 E5, 1 sininen + 1 keltainen tai 5 sinistä.
5002 E9, 2 keltaista + 2 sinistä tai 2 keltaista + 3 sinistä.
5002 F0, 2 keltaista + 4 sinistä tai 3 keltaista + 2 sinistä.
5002 E1, 3 keltaista tai 1 sininen.

FL ->
5002 G0, 2 punaista tai 1 vihreä.
5002 G1, 3 punaista tai 2 vihreää.
5002 G2, 4 punaista tai 3 vihreää.
5002 G3, 5 punaista tai 4 vihreää.
5002 G4, 6 punaista tai 5 vihreää.
5002 G5, 1 vihreä + 1 punainen tai 6 vihreää.
5002 G6, 1 vihreä + 2 punaista tai 1 punainen.
5002 G9, 1 vihreä + 3 punaista tai 2 vihreää + 1 punainen.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Etujousien katkeaminen
« Vastaus #7 : 11.01.2006, 08:43:17 »
Lainaus käyttäjältä: PEXI
No niin, pökötti otettu nyt työn alle. Tarvikkeena vakiojousia ei tunnu saavan turbo malliin, selvitystyö tältä osin vielä kesken. Merkkiliikkeessä jouset löytyvät värin perusteella, mennenee Ranskan tilaukseen. Omissani kaksi sinistä täplää. Mikä väri Jannella löytyy jousista?

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Omista jousista tuo alempi eli punainen (etu vasen) on korroosivaurioinen ja lisäksi noin sentin lyhyempi kuin ylempi vihreä. Benkullahan ei ollut muistaakseni edes tuon vertaa korrosiota jousen alapäässä, mitä minulla kun se meni poikki.
Audi A4 Tdi Q

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Etujousien katkeaminen
« Vastaus #8 : 11.01.2006, 16:06:06 »
Lainaus käyttäjältä: Janne L
Omista jousista tuo alempi eli punainen (etu vasen) on korroosivaurioinen ja lisäksi noin sentin lyhyempi kuin ylempi vihreä. Benkullahan ei ollut muistaakseni edes tuon vertaa korrosiota jousen alapäässä, mitä minulla kun se meni poikki.

Ei ollut ei, eli pienikin pinnoiterikko/syöpymä riittää katkaisemaan jousen.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Etujousien katkeaminen
« Vastaus #9 : 12.01.2006, 15:37:23 »
Lainaus käyttäjältä: Pasis
Lainaus käyttäjältä: Benkku
Ei ollut ei, eli pienikin pinnoiterikko/syöpymä riittää katkaisemaan jousen.

Se on muuten mielenkiintoista, että on olemassa yli 20 v. autoja, joissa on alkuperäiset jouset, eikä taatusti mitään alkuperäisestä pinnoitteesta jäljellä.

Niin mutta näissä yllämainituissa tapauksissa juosimateriaalia on ohennettu ja se on tehtaankin puolesta havaittu vaaralliseksi. Tästä asiasta kun ei ainakaan 605:n osalta ole tehty Suomessa takaisinkutsuja vaan jousia vaihdettu 'pimeästi' auton huollossa ollessa, jos silloinkaan.
Audi A4 Tdi Q

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Etujousien katkeaminen
« Vastaus #10 : 12.01.2006, 21:15:59 »
Lainaus käyttäjältä: PEXI
Omissani ruostetta ja syöpymiä. Katkenneessa palasessa havaittavissa alkava murtuma, koska siitä kohtaa pinta ruosteessa, kun taas loppuosa metallin kirkas. Epäilivät, että tämä yhdistettynä takertelevaan yläkääntölaakeriin saa aikaiseksi sellaisen kiertoliikkeen, että jousi katkeaa. Käy järkeen, mutta siitä huolimatta rakenne hengenvaarallinen. Jousilautasen suurentavista rakentaista ei ollut tietoa, vain, että jousen ja lautasen väliin saa jonkun muoviläpäreen.

Jaa vai sellaista teoriaa syöttävät - kyllä syy on 'pelkästään' jousen korroosio ja sen aiheuttama jännityshuippu. mm. omassani ja muutamassa muussakin yläkääntölaakerit olivat ehjät eivätkä takerrelleet.

Rakenne on kieltämättä typerä, sen vielä ymmärtäisi mikäli jousi olisi kartiokas, mutta ei - ainoastaan viimeinen kierre on halkaisijaltaan pienennetty - 'varmaan kertynyt' merkittävää tuotantotaloudellista säästöä alalautasen ja jousen materiaalissa.

PEXI

  • Vieras
Vs: 605 - Etujousien katkeaminen
« Vastaus #11 : 27.01.2006, 23:35:48 »
Kyselin paikallisen liikkeen kautta maahantuojan vastuuta asiassa. Yllätys, yllätys kertoivat takuuajan olevan ummessa. Olikohan takuuaika vielä voimassa sinkkilevyjen asennuksen aikaan, jolloin minulle ei kerrottu levyjen asennuksen todellista syytä. Nyt jälkikäteen kysellessäni kertoivat sen olleen kampanjan, jossa rakenne silmämääräisesti tarkastettiin levyjen asennuksen yhteydessä. Täytyy olla todellinen lazer-katse, jos alkavan murtuman havaitsee tms...ruosteen kyllä näkee kaikki.

Vertasin mielenkiinnosta 406:n (vm-96) rakennetta omaani. Havaitsin sen olevan jokseenkin samanlaisen, poikkeuksena tolppa oli maadoitettu ja jousilautasen ja jousen välissä oli kumikaistale. Romahtamisen estävää rakennetta siitä ei löytynyt.

Kummastuttaa, kun jousitusrakenne on todettu vaaralliseksi, mutta asian ratkaisemiseksi ei tehdä mitään. Tarkasti osataan kertoa mitä pitää vaihtaa (jouset, yläkääntölaakeri jne.), eritoten kehoitetaan korjattavaksi molemmat puolet, mutta kustannuksissa ei olla valmiita tulemaan vastaan. Lähinnä huolestuttaa ne lukuisat 605:t, joissa mahdollisesti sama edessä. Kenen puoleen asiassa voisi kääntyä? katsastusviranomaisen/vahinkolautakunnan?