Kirjoittaja Aihe: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit  (Luettu 15028 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit
« Vastaus #15 : 06.06.2017, 21:06:11 »
Samaa jäykkyyttä olen ollut havaitsevani kääntölaakerien vaihdon jälkeen. Olisiko laakereihin laitettu nykyään säästösyistä minimaalisesti rasvaa?

Kun 605:ssa purin hammastangon ja laitoin uudet rasvat sisään, niin ohjauksesta tuli keskialueella turhankin herkkä.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit
« Vastaus #16 : 06.06.2017, 23:15:33 »
Kyllä tuo ajossa tuntuu oikein hyvältä ja kevyeltä. Toisin kuin ennen korjausta menee ratista irti päästettäessä suoraan myös tiukan mutkan jälkeen.

Todella kauan on siitä kun viimeksi olen kääntänyt rattia molemmat pyörät ilmassa, joten en osaa sanoa onko normaalia, että ratti kääntyy noin. Renkaista käännettäessä huomaa myös selvästi, että takaisin päin on aluksi kevyempi kääntää kuin jatkuvasti samaan suuntaan.

Rasvan määrästä en osaa sanoa. Olisiko tuo laakeri ollut purettavissa ja koottovissa? Laitoin kyllä päälle lisää rasvaa, jos vaikka hidastaisi ruostumista. Vanhoista laakereista ei ollut paljon muuta jäljellä kuin ruosteisia kuulia.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

radiaani

  • Vieras
Vs: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit
« Vastaus #17 : 03.11.2017, 20:38:35 »
Kyllä tuo ajossa tuntuu oikein hyvältä ja kevyeltä. Toisin kuin ennen korjausta menee ratista irti päästettäessä suoraan myös tiukan mutkan jälkeen.

Omaankin yläpään laakerit (ja koiranluut) uusittiin pari vuotta sitten, oikein pajalla. Kun vähänkään pääsi tien päälle, niin ei kyllä yhtään harmittanut, että vaihdosta sai vähän maksaakin. Ohjauksestahan tuli herkkä ja täsmällinen kuin jossain pikku-pösössä  ;D
Ennen vaihtoa kuului ohjauksesta pysäköidessä rutinaa ja pauketta, eipä kuulunut enää.

Kannattaa siis vaihtaa jo ennen kuin katsastusmies käskee...

Airback

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit
« Vastaus #18 : 14.05.2023, 21:40:46 »
Kaivelen vanhaa aihetta, mutta itsellä olisi yläpään kääntölaakereiden vaihto edessä 607:ssa.
Ymmärsinkö nyt oikein, että laakerit ja joustintuen vaihto onnistuu/mahtuu tekemään pyöräkotelossa irrottamatta koko iskunvaimentajaa tai jousta? Muuten tarvitsee irroittaa vain vakaajan tanko? Viimeksi olen tehnyt tämän Buickiin ja silloin täytyi repiä koko paketti pöydälle.
Ajossa: Peugeot 3008 1.6 HDI -11, 5008 1.6 HDI -13, Mosse Elite -73
Entiset: 607 -06, 307SW -08, 307 -04, 307SW -04, 405Mi16 -88, 605Sri -91, 405Gli -92, 405Sri -93, 405Gli -90, 305S -81, Cadillac CTS -03, Cadillac Fleetwood -89. Buick Park Avenue -93