Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)  (Luettu 48898 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« : 08.10.2007, 01:19:08 »
Auto: 2000 406 2,0.

Onko kampiakselissa ja alahihnapyörässä normi kiilaura ja kiila? Onko jaon tarkistuksessa jotain perinteisestä systeemistä poikkeavaa?

Vuosimallista riippuen alapyörässä ei välttämättä ole kiilaa. EW koneen nokkahihnan vaihto on aina ehdottomasti tehtävä alkuperäisillä ajoitustapeilla. 2 nokka-akseleihin ja yksi kampiakselille, vauhtipyörälle moottorin taakse.Tietysti ne voi tehdä pulteista yms. mutta ilman niitä ei kannata edes yrittää.

Varoitukseksi että venttiileillä ei ole pelivaraa mäntiin nähden juuri lainkaan eli milli väärään suuntaan pieleen ja venttiilit tapaa mäntiin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #1 : 14.11.2007, 22:29:27 »
Huomioi hihnapyörän kumivulkanointi ja sen uusinnan tarve. Jos kiinnitys pettänyt, niin ajoitusmerkit ei sat kohdalleen.

Millä pultti auki? Onko kierre normaalisuuntainen?

Kampi-akselin hihnapyörät kiinnittävän pultin kierre on oikeakätinen. Paine-ilma vääntimellä (ts. pulttipyssyllä) aukeaapi kätevästi.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #2 : 15.11.2007, 18:11:10 »
EW-koneessa ei tarvii irrottaa sitä napaa, riittää kun neljällä ruuvilla irrottaa hihnapyörän, ajoitushahlokin pysyy kampiakselin päässä. Nokkapyöriä onkin sitten kahta lajia, vanhemmassa, kuten mulla, on soikeat ruuvinreiät ja mahdollisuus säätää nokkien ajoitusta. Uudemmassa on pakopyörässä kumivaimennin ja säätö tehdään kampiakselin päästä, vaikeampaa.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #3 : 30.03.2008, 13:53:44 »
...ajoitustapeilla. 2 nokka-akseleihin ja yksi kampiakselille, vauhtipyörälle moottorin taakse.

Missä kohtiilla tuo vauhtipyörän ajotustapin reikä voisi olla? Moottorin takana mutta en löydä. Onko reiän päällä jokin suojapultti? Onko hole jossain syvennyksessä? Olisin kattonut ajoituksen, mutta hätäpäissäni menin avaamaan sen suojamuovin yläpäästä (siihenkin meni visiii 45min) mutta eipä toimenpiteestä ole hyötyä jos en saa alapäästä ajotustappia paikalleen.

Sieltä jakopään puolelta löytyy tapille paikka, kun ensin irrottaa hihnapyörän pois edestä. Kampiakselin laipassa on kolo ja lohkossa reikä noin kello 10.30 asennossa. Irrota vain hihnapyörä neljällä pultilla, jätä napa paikoilleen.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #4 : 31.03.2008, 09:04:16 »
Suosittelen merkkikorjaamoa, koska hihnan kireyden säätäminen vaatii tuntumaa. Myös vulkanoidun hihnapyörän merkit ovat voineet siirtyä, ainakin omaan 406:een vaihdettiin se (melko tyyris osa) ajoitusmerkkien siirtymimisen vuoksi. Vastaavasti vesipumppua eivät vaihtaneet, vaikka olisin jopa toivonut niin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

405Gli

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #5 : 31.03.2008, 11:51:10 »
Suosittelen merkkikorjaamoa, koska hihnan kireyden säätäminen vaatii tuntumaa.

Eikös EW-moottoreisissa ole jakohihnassa automaattikiristin? Itse vaihdatin jakohihnan merkkikorjaamossa sen takia, että näin sain sekä osille että työlle takuun.

Vesipumpun vaihdon tarpeen määrää vesipumpun kunto(vuotaako vai ei), sekä myös ikä ja kilometrit. Omassani oli 5 vuotta vanha 100 tkm ajettu vesipumppu, joka oli vielä hyvässä kunnossa, joten vanha sai jäädä paikoilleen.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #6 : 31.03.2008, 19:05:30 »
Se hihnapyörä on kiinni neljällä pienellä ruuvilla ja helposti irtoaa, eikä siellä mitään merkkejä oo vaan lukkotapille reiät. Samoin jakopyörissä on reiät tapeille, se tappi on juuresta 6mm paksu ja hihnapyörän kohdalta 10mm. Automaattikiristin on hihnalle, mutta perussäätö sillekin pitää tehdä käsin, sitä varten siinä on rungossa merkkihahlo ja liikkuva viisari joka näyttää milloin perussäätö on käännetty kohdalleen. En nyt pysty mitään kuvia linkittämään, mutta maalaisjärjellä se menee, kun purkaessa kattoo miten osat istuu.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #7 : 12.04.2008, 13:22:24 »
Onko kenelläkään tarkkoja mittoja noihin ajoitustappeihin? Jos olisin kattonut, että onko jako kohdillaan. Olisi senkin tehnyt sopivilla tapeilla. Ymmärtääkseni tapin toinen pää pitää olla ohuempi. Hovi sorvarin kanssa juteltiin ja lupas tehdä kunhan saan mitat.

Haynesin mukaan 26 mm pitkä 10 mm paksu alkupää, joka jatkuu 14 mm pitkänä ja 6 mm paksuna, eli yhteensä 40 mm pitkä. Ei kai se pituus niin tarkka ole, vaan paksuus. Siis koskee EW-moottoria.

samup

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #8 : 19.04.2008, 12:30:56 »
Auto: 2000 406 2,0 ST (EW10J4, 99 kW, RFN?).

Eilen tuli pelattua EW-koneellisen jakohihnan jako kohdilleen. Oli yhden pykälän jäljessä. Paikalleen saaminen vaati aikamonta irrotus-asennusyritystä ja veikkaan, että jako on jäänyt hihnaa vaihdettaessa vääräksi. Autoon tuli jonkin verran lisää eloa ja tyhjäkäynti parani. Jaon pystyy tarkistamaan irrottamatta lisälaitehihna pyörää, siellä kampiakselilla löytyy ajoituskohdat. On hankalampaa tietää, milloin ajoitustappi menee kolon pohjaan.

Jakohihnan kampiakselin lukituskolo ilman minkään hihnapyörän irrotusta. Reikään on työnnetty pultti uppoaa 43 mm mennessään kolon pohjalle:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Hihnapyörä irti. Muovissa on pieni kolo, siitäkin näkee jo silmämääräisesti, onko jako kohdillaan (kuva tosin otettu kasaamisvaiheessa):



Alempi suojamuovi irrotettuna:



Muovi irti. Jako on ihan muuta kuin kohdillaan:



Vasta tunnin tappelun jälkeen tähtien asento oli suotuisa ja hihnapyörätkin alkoivat olemaan itseäkin miellyttävässä asennossa:



Kuva hihnasta yläpuolelta. Tilaa on yllättävän runsaasti. Koneenkannatin ei ole edessä:



Yhteenveto: en yhtään ihmettele jos jakohihnan vaihtajalla jako jää pykälän pieleen. Kyllä kannatti tarkastaa oman auton jako. Auto vetää ihan uudella tavalla. Akun kenkä oli tunnin verran irti jotta lähdettiin ajoon puhtaalta pöydältä. Ennen starttausta annoin virtojen olla 5 min päällä ja sitten käyntiin vartiksi. Sen jälkeen normiajelua. Tuntuu että vedot sen kuin paranee. Ohituskiihtyvyys on ihan toista luokkaa kuin aikaisemmin. Kaupungissa oli mukava ajella kävelyvauhtia, kone vetää sitkeän makuisesti. Kiihdytys isommalla vaihteella 2000 kierroksesta sujuu huomattavasti liukkaammin. Vetoja tuli alakierroksille tasaisesti lisää, kuitenkin suurin ero 3000 kierroksen jälkeen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #9 : 19.04.2008, 14:00:00 »
Yhteenveto: en yhtään ihmettele jos jakohihnan vaihtajalla jako jää pykälän pieleen.

Näinhän siinä käy, mikäli kampi-akselin hihnapyörän ulkokehää ei irroiteta. Pulttikiinnitteisessä ulkokehässä sijaitseva kohdistustapin reikä pääsee, hihnapyörän vaimennusominaisuuden aiheuttaman massanhitauden takia, kehänsuunnassa helposti siirtymään/liukumaan.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #10 : 19.04.2008, 15:54:21 »
Näkyy olevan nuo uudemmat nokkapyörät joissa ei ole enää ajoitusmahdollisuutta. Tossa mallissa voi kampiakselin pyörää säätää hiukan löysäämällä keskipultti, ihan vaan tiedoksi seuraavalle hihnanvaihtajalle!

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #11 : 28.10.2008, 04:02:06 »
EW-10:ssä on se lukitus kampiakselin laipassa, tulee näkyville kun hihnapyörän irrottaa neljällä ruuvilla. Se ainakin pysyy paikallaan vuosien saatossa.

No tuota, myös EW moottoreissa on käytetty edellä kuvatunlaista hihnapyörää. 'Silmä käteen' siis. Toinen juttu mikä koskee kyseistä moottoria on, ettei 'tyypillisen kotitarve-asentajan' kannata irroittaa kampiakselin hihnapyörästön kiinnittävää keskipulttia. Hihnapyörässä on 'yläkerran ajoitusmahdollisuus'. Toisinsanoen hihnapyörän kiilaura (ei ole 'varsinainen' kiila-ura vaan) sallii ajoittamisen melko laajaan kulmaan.

samup

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #12 : 02.04.2010, 18:17:31 »
Auto: 2004 406 2,0 (EW10J4).

Jakopäänajoitus aihettaa todella päänvaivaa alahihnapyörän kohdalla. Hilut ovat tämän näköisiä ja tästä ei löytynyt mitään loogista kampiakselin lukituspaikkaa. Hihnapyörässä on edellisten vaihtajien myötä lyöty tuurnalla kohdistusmerkit ja todettiin että tässäkin on jako pielessä koska ne merkit eivät sattuneet kohdalleen. Hyppyitettiin hihna kohdalleen ja todettiin, että hyvin pyörii kun kampiakselin päästä pyörittää. Toiveikkaana auto kasaan ja todettiin, että kone käy nätisti, mutta ne vähätkin voimat hävis tyystin. Pitänee heittää vanhaan pykälään kun sillä auto toimi paremmin. Autosta puuttuu se pirteys joten sen myötä epäiltiin jakohihnan jakoa.

Perslinko

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #13 : 05.04.2010, 11:36:51 »
Tuli kanssa vaihdettua jakohihna ja ohjaus- sekä kiristinrulla vanhempaan EW10J4-koneeseen (-99). Vanha hihna oli oikeilla hampailla, mutta kohdistusreijät eivä olleet aivan kohdillaan. Ehkäpä edellinen vaihtaja ei ollut säätänyt nokka-akselin hihnapyöriä lainkaan. Kun hihna kiristetään kiristinrullalla niin nokka-akseleiden hihnapyörien ulkokehät eli ne kolme pulttia pitää olla löysällä sekä lukitustapit paikoillaan kampiakselilla ja nokka-akseleilla, muutenhan hihna ei kiristy tasaisesti ja kun lukitustapit otetaan irti niin ajoitus ei ole kohdallaan. Monelle varmaan itsestäänselvä juttu, mutta tulipahan kirjoiteltua.

Nyt koneessa eloa aivan erilaisti kuin aikaisemmin eli pienestä oli kiinni.

Ja Motonetin nettiluettelon mukaan kiristinrulla (65mm) ja ohjausrulla (78mm) ovat 2001 vuosimallista eteenpäin, mutta riskillä ostin ja sopivat kyllä täydellisesti.

samup

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #14 : 05.04.2010, 15:50:32 »
Onko kampiakselin lukitus tämän näköisellä työkalulla? Kuva löytyi täältä Löytyykö keneltäkään mittoja?
Onneksi sentään alahihnapyörässä on vielä kiila. Missähän koneissa tuo kiila on jätetty pois?