Kirjoittaja Aihe: 307 - Alustan ääntelyt  (Luettu 12225 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HH

  • Vieras
307 - Alustan ääntelyt
« : 16.02.2005, 09:20:04 »
Arkistoitu ohje: 307 - Kumit etujousien alapäähän
Arkistoitu ohje: 307 - Kolahdus käännyttäessä (etupään kallistuksenvakaajan yhdystanko)


Minulla on 307 Hdi Wagon ja alustan kolinaa korjattu seuraavasti:

1. 1 kpl kallistuksenvakaajan pystytanko (kolisi hiljaisilla nopeuksilla epätasaisella alustalla)
2. Etujousien alle laitettu kumityynyt. Auttoivat jousien natinaan. Sen jälkeen ei ole natissut
3. Kallistuksenvakaajan poikkitankoon pätkä kumiletkua eristeeksi. En tiedä auttoiko
4. Alapallonivelten vaihto (66 000 km). Nyt loppui kolina totaalisesti käännettäessä etupyöriä epätasaisella alustalla. Maahantuoja tuli vastaan, vaikka takuuaika oli ummessa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Alustan ääntelyt
« Vastaus #1 : 02.03.2005, 16:13:51 »
esim. Minulla on 307 Hdi Wagon ja alustan kolinaa korjattu seuraavasti:

1. 1 kpl kallistuksenvakaajan pystytanko (kolisi hiljaisilla nopeuksilla epätasaisella alustalla) suositeltavaa vaihtaa molemmat samalla kertaa.

2. Etujousien alle laitettu kumityynyt. Auttoivat jousien natinaan. Sen jälkeen
ei ole natissut

3. Kallistuksenvakaajan poikkitankoon pätkä kumiletkua eristeeksi.

4. Alapallonivelten vaihto (66 000 km). Nyt loppui kolina totaalisesti käännettäessä etupyöriä epätasaisella alustalla.

5. myös iskunvaimentimet voivat olla vialliset ja aiheuttaa kumahtelevaa kolahdusta.

6. Hammastanko on löysällä. Korjaamolla erikoisavain jolla hammastangon jousta kiristetään. Liiallinen kiristys ei ole suositeltavaa, koska ohjaus ei tällöin palauta kunnolla keskelle.
Peugeot 3008 hybrid

Teme

  • Vieras
Vs: 307 - Alustan ääntelyt
« Vastaus #2 : 26.05.2005, 21:11:54 »
Etupään kolinoiden korjaus tee-se-itse miehille;

1. Kallistuksen vakaajan pystytanko maksaa tinkimällä (Laakkonen) n.30 EUR/kpl, sama tanko käy molemmin puolin ja vaihtoon menee 15 min renkaan irrottamisineen - itse tehtynä, helppoa kuin heinän teko. Vaihdoin juuri tangon hanttimiehen puolelle, kun kolisi kuin pultti peltiämpärissä.

2. Laitoin samalla pätkän kumiletkua jousen ylläpäähän kun etupyörä roikkui tunkin varassa. Eli työnsin 3 cm halkaistun kumiletkun jousta pitkin sen yläpäähän niin tiukkaan kuin käsin jaksoi painaa.

Kaikki kolina loppui kuin seinään nuo tehtyäni - ei voi uskoa samaksi biiliksi, jolla ajoin ennen tuota remonttia. Suosittelen lämpimästi ja halvalla tulee kerrasta kuntoon. Samalla poistui muuten pieni vapina ratista hiljaisessa alle 50 km/h nopeudessa, mikä johtui ilmeisesti tuosta väljästä pystytangosta.

micco

  • Vieras
Vs: 307 - Alustan ääntelyt
« Vastaus #3 : 30.11.2007, 12:38:54 »
Vinkki löytyi tältä foorumilta...

Kallistuksenvakaajan kiinnitys auton runkoon. Kumiletkunpala tuonne väliin, niin loppui paukahtelu.

Homma on todella yksinkertainen. Ensinnäkin putki on oltava selvästi ohuempaa kuin jouseen laitettava. Pohjassa on kaksi kiinnitystä, ne irti. Kiinnitysrauta on kiinni pultilla ja toisesta päästä ikäänkuin rautakielen päällä. Juuri tuo "rautakieli" tai "tappi" on syypää. Siihen halkaisee sopivan palan putkea ja laittaa tuon tapin ympärille. Putki ei saa olla liian paksua, muuten ei mene takaisin kiinni.

Homman hoksaa heti kun auto on nosturilla ja pääsee tutkimaan. Se on aivan selkeä ajatteluvirhe alkujaan, se on selvä kun sen näkee.

http://www.peugeotlogic.com/workshop/wshtml/mechanic/307susp/307susp.htm

-PH-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 307 - Alustan ääntelyt
« Vastaus #4 : 23.12.2007, 00:17:25 »
Tuollaiseen ohjeeseen törmäsin surffaillessa...->http://www.307online.com.ar/manuales/reparacion/307/info/sf/b3cg0tk6.htm
Löytyy tuolta muitakin ohjeita ja jopa suomeksi,mikäli jotain kiinnostaa.
http://www.307online.com.ar/manuales/reparacion/default.htm
« Viimeksi muokattu: 23.12.2007, 00:21:26 kirjoittanut -PH- »