Kirjoittaja Aihe: 307 - Etupään kolina  (Luettu 54416 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pököttimies

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #75 : 02.04.2014, 15:20:29 »
Onkohan kellään heittää mitään faktaa pöytään minkälaista laatua on TRW koiranluut. Saksassa ainakin valmistettu, että onhan sekin kait jo jokin tae ettei ihan kiinalaista laatua ole. Motonetissä sanoivat et alkuperäistä laatua nämä hieman halvinta vaihtoehtoa kalliimmat. Vaihtaessa vaan huomasin, et kiessissä oli alla ihan saman merkkiset samoilla varaosa koodeilla. Autolla oli ajettu jotain 142t kun minä tän ostin ni ilmeisesti on jouduttu jo noilla kilsoilla vaihtamaan luut. Ei sen puolesta tunnu kovin laadukkailta.

Tuli vaan eilen vaihdettua kun etupää kolissu jo jonkin aikaa ja viimeaikoina alkoi kolisemaan jo ihan pienissäkin töyssyissä. Kyllä muuttui yllättävän paljon jopa ajettavuuskin samalla. Ei läheskään niin paljon auto heilahtele kuoppiin ajattaessa ja ei enää kolise lainkaan.

everton

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #76 : 02.04.2014, 18:20:25 »
Ainakin minun mielestäni TRW voidaan katsoa ihan laatumerkiksi.

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #77 : 09.04.2014, 13:52:16 »
Ota rengas pois ja irroita se pystyssä oleva koiranluu, aika nopea homma ja nytkytä vaikka ruuvipenkissä onko yhtään väljystä, pienikin väljys kyllä kolisee ja just pienissä nopeuksissa.

Ei ollu nopea homma kun mutterit oli niin ruosteessa, että torx kärjet vaan hajos. Otin sitte laikkakoneen avuksi. Uusiin tankoihin laitoin kupumutterit normaalien päälle, jos suojais vähän kierteitä. Tiedä sitte onko hätävarjelun liioittelua ja tuleeko koskaan enää vaihdettua mutta jos sitten aukeais helpommin.

TKI

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #78 : 11.08.2014, 16:28:48 »
Auto: 2004 307 1,6 XR S-Edition (TU5JP4, NFU).

Juuri kävin katsastuksessa ja leima tuli. Koiranluistakaan ei huomautettu, kuitenkin etupää kolisee hiljaa ajettaessa kuten edellä olen jo varmaan kertonutkin. Takapyörät vaihdoin eteen ja eestä taakse. Nyt ratti tärisee melkoisesti 120-130 km/h nopeudessa. Pitänee tarkistaa vanteen tasapainoitus. Ajokilometrejä on nyt reilut 116 000.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #79 : 11.08.2014, 18:51:02 »
306:n olen katsastanut 'kolisevana' eikä ole huomautettu koiranluiden välyksistä. Kuitenkin kolinat katosivat vaihtamalla. Välystä en ole joka kerta huomannut irrallaan. On vain ollut sen verran löysä että on liikkunut kevyesti, kun taas uusi ei käsivoimin kovin kevyesti liiku. Ehkä siinä olisi jossain kohtaa tuntunut välystäkin, en vain enää siinä vaiheessa niin tarkkaan tutkinut. Minulle riitti se ero, että uusi oli tiukka ja vanha ei.

Senkin voisi ottaa huomioon että joskus kolinat on vaikea paikallistaa oikeaan kohtaan. Etupäästä kuuluvaksi tuntunut kolina onkin onkin ollut takana. Jotakin ketjua juuri luin jossa oli käynyt näin. Itse ihmettelin kauan 306:n taka-akselin ilmeisesti nimenomaan etummaisesta kumista aiheutunutta kolinaa. Aluksi siitä oli vaikea saada selvää mistä kuuluu. Enemmän kyllä tuntui kuuluvan takaa. Kyllä se sitten jo katsastuksessakin huomattiin ja siinä vaiheessa olivat jo kaikki kumit väljiä.

Ou812

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #80 : 11.08.2014, 20:23:16 »
Minulla kolisi matkustajan puoli pari vuotta, nyt loppui alapallon vaihtoon. Katsastusmies löysi siitä pienen välyksen tarkalla syynillä kun kerroin että kolisee.

TKI

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #81 : 27.08.2014, 17:52:43 »
Auto: 2004 307 1,6 XR S-Edition (TU5JP4, NFU).

Moogin koiranluut tilasin viikko sitten Mister auton nettisivuilta, tänään viikkoa myöhemmin tulivat suoraan kotiosoitteeseen. Hintaa postikuluineen (2kpl), kertyi vajaa 60 egeä. Ranskan-Saksan ja Tanskan kautta tulivat sitten Suomeen. Hovikorjaajan luo viikon päästä torstaina, sitten luulisi kolinoiden hieman vähenevän.

Ou812

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #82 : 27.08.2014, 23:14:41 »
Moog on hyvä valinta, selvästi tukevamman oloiset osat kuin originaalit. Vaihto on erittäin helppo tehdä itsekin jos on rälläkkä mutterien avaukseen, ilmeisen usein ovat niin ruosteiset etteivät aukea.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #83 : 27.08.2014, 23:48:25 »
Ite yllätyin positiivisesti, kun Motonetissä pyysin halvimmat yhdystangot 406:een, niin tiskiin kannettiin Moogit.

TKI

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #84 : 04.09.2014, 21:29:52 »
Moogit on nyt sitten vaihdettu. Ammattilaiselta siihen meni korkeintaan vartti vaikka mutterit vähän ruosteessa olivatkin. Jämäkkyyden huomasi heti kun ajamaan lähti. Kotipihaan ajellessa kuoppaista hiekkatietä ei kolinaa enää kuulunut vaikka tarkoituksella monttuja hain. :)

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #85 : 10.10.2015, 23:14:08 »
Motonet 20e kipale molemmat ostin ja iha sen takii ku lupaa 4 vuoden takuun ...huh ei kai tarvi ikinä enää näist maksaa mitää.

Myyjäki ihmetteli ku en halunnu alkuperäisosaa ..haluun ne takuu osat :)

3v oli  joku exta heavy samast firmast ja iha selvä klappi no joo toisel puolel alkuperäne iha paskana.

Jotenki ny näytti osat raudalta.

Vaihto suht peruskauraa ...varaa 16mm kiintoavain tai jos alkuperäset tangot ni torksi mikä muljaantuu... (vihje ;nopeemmin otat katkasulaikalla)
Tämä motonetinmalli on luxusta kun on nivelen vieressä kiinnitysura johon jopa oma kiintoavain mahtu kumia rikkomatta.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2015, 23:38:09 kirjoittanut starship »

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #86 : 11.10.2015, 00:00:50 »
Huomasin näitä vaihdettaessa että eka puoli meni ihan tunkilla säätämisellä paikoilleen toinen puoli piti kangella väkisin vääntää...Normia?

mölillä ponnilla tein takapää saattaa olla vinossa ,hallitunkkini minimi heitti etupuolen nostokohdista noin 3 cm..olen vaihtanut virheellisesti vain yhden katkenneen jousen.En kyllä enää koske niihin,mutta onko mahdollista että noin suuri ero? no juu ei kyl ajoo tai leimaan vaikuta

No juu pitää mitata ku pääsee asfaltille.mut juu älkää vaihtako vaa yhtä jousta ...näkihä sen jo silloin,mut ny tuli todettuu
« Viimeksi muokattu: 11.10.2015, 00:09:28 kirjoittanut starship »

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #87 : 29.10.2015, 07:35:22 »
Auto: 2004 307 2,0 HDi (66 kW).

Etupään kolina (vänkärin puolelta) loppui alavakaajan puslien vaihtoon. Kolina kuului kun ajoi hitaasti, jyrkästi oikealle kääntäen töyssyyn. Vissiin nuo puslat väsähtävät ajan saatossa ja antavat etuvakaajan vähän heilahtaa.

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #88 : 14.11.2015, 15:00:21 »
Ei ollu nopea homma kun mutterit oli niin ruosteessa, että torx kärjet vaan hajos. Otin sitte laikkakoneen avuksi. Uusiin tankoihin laitoin kupumutterit normaalien päälle, jos suojais vähän kierteitä. Tiedä sitte onko hätävarjelun liioittelua ja tuleeko koskaan enää vaihdettua mutta jos sitten aukeais helpommin.

No voi elämä. Taas tuntuu kolisevan ja minäkin laitoin TRW osat. Varma en vielä ole, että nämä syylliset mutta pahasti epäilyttää. Onhan tässä jo jokunen kymppitonni noilla ajettu, mutta kun alkuperäiset tais kestää vajaa 200 000 km. Noh, nyt varmaan aukeavat helpommin.

everton

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #89 : 14.11.2015, 16:29:46 »
Mulla TRW:n alapallo kesti alle vuoden n. 28tkm. Etsin kolinan aiheuttajaa vaikka mistä, kun ajattelin ettei se ainakaan voi olla vasta vaihdettuna väljä. Siinä oli suojakumi ihan ehjä ja rasvaakin sisällä kun sen mielenkiinnosta perkasin.