Arkistoitu ohje: 406 - Nykii kuormitettaessa (sytytyspuola) (EW)
Ongelma:Auto: 1996 406 1,8 (16-ventt., XU7JP4).
Osa 1:
Auto ehti olla käytössäni vajaan viikon, kun ongelmat alkoivat. Jo alkuun auto pätkäisi satunnaisesti, aivan kuin bensa olisi loppunut hetkeksi. Erityisesti tätä tapahtui isohkolla vaihteella pienillä kierroksilla vedätettäessä ja auton kallistuessa mutkassa. Mutta se nykäisi vain kerran, sitten toimi taas normaalisti.
Tänään ongelma pahentui reilusti. Pakkasta vajaa -10 astetta. Alkuun auto ei pysynyt tyhjäkäynnillä vaan sammui parkkiruutuun. Pari starttausta (heikohkosti käynnistyi, joutui pyörittämään jonkin aikaa, kuin olisi kastellut tulpat) ja liikenteeseen. Auto nykii ja pätkii, sammuili liikennevaloihin yms. Vikavalo syttyi, mutta sammui sitten pian. Irrotin lambdan. Ei mitään vaikutusta. Ei vikavaloa, ei mitään. Nykii kuin bensa olisi lopussa. Tankkasin kymmenisen litraa ensiavuksi, tankissa noin 1/4. Ei mitään vaikutusta.
Näitä ongelmia on ilmeisesti ollut yleisesti muillakin. Mitähän tässä oikein pitäisi tehdä? Lambdalla ei ollut vaikutusta, viittaako tämä nyt sitten siihen paineanturiin? Missä se näissä on ja minkä näköinen osa? Imusarjan seutua yritin tutkiskella, mutta en löytänyt mitään.
Tulppia tutkiskelin jo viikolla, eiväthän ne uudet ole, mutta ei näkynyt vikojakaan. Kampiakselin asentotunnistin, missähän se olisi? Vai bensapumppuko tässä vetelee viimeisiään?
Osa 2:
Päivitystä tähän. Laitoin Lambdan johdon takaisin kiinni. Otin kaasuläppäkotelon irti ja puhdistin sen paineilmalla ja crc:llä. Tyhjäkäyntimoottoria yritin myös herkistää ja voidella. Mittasin kaasuläppäanturia, näyttäisi toimivan siten kuten (kai) pitääkin; kaasua käännettäessä resistanssi reunimmaisten pinnien välillä kasvaa noin yhdestä kilo-ohmista ylöspäin.
Puhdistin myös sen venttiilikopan kyljessä olevan mustan mokkulan, johon menee letkuja. Oli aika likainen. Lopuksi vielä pidin akunjohtoa hetken irrallaan.
Tulos: Tyhjäkäynti ok. Mutta nykii, pätkii, tehot eivät ole tallella jne. Esim. täyskaasukiihdytys kakkosella tekee niin, että aluksi nykii, sitten kiihtyy tosi vaivalloisesti, kuin tehoa ei olisi kuin ehkä 50 hv. Sitten 5000rpm kohdalla nykäisi ja alkoi vetää ihan normaalisti hetken, 5500 yläpuolelle en enää raaskinut huudattaa.
Ratkaisu:Osa 1:
Ongelma on ratkennut. Puolavika. Porasin puolayksikön kiinnikkeet pois, että kannen sai irti. Kolmessa kohdassa epoksivalussa on halkeama. Halkeamista on ilmeisesti päässyt sisään kosteutta.
Tilapäiskorjauksena kuumensin kuumailmapuhaltimella tuota mötikkää haihduttaakseni kosteutta pois. Sen jälkeen puhalsin vielä paineilmaa halkeamiin ja suihkutin reilusti WD40:iä - tarkoituksena syrjäyttää mötikän sisään mahdollisesti vielä jäänyt kosteus. Tulos: auto toimii mainiosti, ei nykäissyt kertaakaan, tehot tallella, tyhjäkäynti ok.
Tuo ei varmastikaan ole pitkäaikainen korjaus.
Osa 2:
Tänään otin puolayksikön vielä uudelleen käsittelyyn. Samat toimenpiteet kuin eilen, mutta sen jälkeen kuivasin ja karhensin epoksipinnan halkeamien luota ja peitin halkeamat kontaktiliimalla. Ainakin heti käsittelyn jälkeen auto toimi ongelmitta, saa nähdä pysyykö kosteus nyt ulkopuolella.
Ihan mukava homma, jos ei tarvitsisi sitä 200 e maksavaa uutta osaa ostaa. Käytetyn ostaminen puolestaan on sikäli hieman uhkapeliä, että halkeamia ei näe irrottamatta peitelevyä ja sehän vaatii kiinnikkeiden pois poraamisen.
Jos tuo vielä alkaa temppuilemaan, voisi seuraavaksi kokeilla pienen reiän poraamista mötikän alakulmiin, jolloin epoksin ja muovikotelon väliin pääsevä vesi pääsisi valumaan pois. Tuossa on vaan sitten oltava varovainen, ettei poraa liian syvälle.
Osa 3:
Kontaktiliimakorjaus kesti vain viikon. Eilen (hyvin kostea ilma, lämpötila vähän nollan yläpuolella) auto taas nykäisi muutaman kerran terävästi, joten otin töiden jälkeen puolapaketin jälleen käsittelyyn.
Tällä kertaa käytin korjaukseen spraylakkaa. Ensin "uitin" puolapaketin ksyleenissä poistaakseni kontaktiliimat ja muut epäpuhtaudet. Sitten kuumailmapuhallinta ja paineilmaa. Tämän jälkeen kaiversin vähän halkeamia leveämmiksi ja ruiskutin kirkaslakkaa epoksipinnan päälle. Laitoin muutaman reilun kerroksen ja varmistin, että lakka valuu halkeamiin ja peittää varmasti koko pinnan.
Taas toimii auto mainiosti, toivottavasti tämä käsittely nyt kestää.