Kirjoittaja Aihe: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)  (Luettu 10668 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #30 : 03.06.2013, 11:55:33 »
Pappasport eli 406 2,2 Sport GW vikavalo ja käyntihäiriöt kuumana lähtivät puolan vaihdolla. Motonetista Valeon puola 149 euroa ja orjatyövoimalla paikoilleen. Sitten keula kohti Liperiä ;)

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #31 : 14.04.2014, 16:00:23 »
Auto: 1996 406 2,0.

Autossa on otsikossa mainittu ongelma, mutta en tiedä, onko se juuri samanlainen. Maantieajossa ja maantiellä tapahtuvissa kiihdytyksissä auto toimii normaalisti, mutta liikennevaloista lähdettäessä, auton kiihtyvyydessä tapahtuu satunnaisesti nykäys yleensä kakkosvaihteella. Joskus esiintyy useampiakin lyhyitä nykäisyjä. Joskus auto oireilee enemmän, joskus vähemmän.

Toisessa autossani, Peugeot 405:ssä vm. 1995, 1,8 litran koneella, esiintyy saman tyyppistä nykimistä, mutta lievemmin. Kun autolla hidastaa risteykseen tai mutkaan (taajamanopeudessa) ja painaa sen jälkeen kaasua kiihdyttääkseen, tapahtuu samanlainen nykäys. Sitä ei tapahdu jokaisessa kiihdytyksessä mutta melko usein kuitenkin. 406:ssa nykiminen on astetta pahempaa.

Autoilla "pärjää", joten ei huvittaisi summanmutikassa vaihtaa kalliita antureita tai muita osia varsinkaan, jos ei ole sataprosenttista varmuutta siitä, että vika korjaantuu.

Osaako joku arvioida, onko kuvailemani nykiminen samaa, mitä aikaisemmissa viesteissä on käsitelty.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #32 : 14.04.2014, 16:49:35 »
Aja rauhallista ajoa esimerkiksi noin 1700-2000 1/min kierroksia käyttäen, ja paina sitten kaasu pohjaan. Jos tulee paha rytkähdys/nykäys tai nykäyksiä, voi vika hyvinkin olla siellä puolassa. Tämän jälkeen voit irrottaa puolan päältä muovikannen pois, ja katsoa halkeamien määrä, ja näkyykö purkauksia kun kierrät kaasuläpältä nopeasti kaasua.

Tuolla näkyy, millaista liekkiä siellä saattaa olla:

http://www.youtube.com/watch?v=CLheC83KTDs

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #33 : 14.04.2014, 22:49:00 »
Kiitos neuvosta, täytyy kokeilla. En tiedä, ymmärsinkö, millä vaihteella kiihdytys tulisi tehdä...

Eipä sillä suurempaa väliä. Aja vaikka kolmosella tai nelosella, niin kiihdytys on rauhallinen ja on helppo tutkia vedon tasaisuutta.

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #34 : 06.02.2018, 20:34:52 »
Auto: 1998 406 Coupe 2,0 (XU10J4R).

Ei täydellisesti liity ketjun aiheeseen muttei näin vähäpätöisestä asiasta viitsi uuttakaan ketjua aloittaa.

Auton puolapaketin liittimestä lähtee musta johto jonka päässä on pieni musta komponentti (ks. kuvat), joka omassa autossani on selvästi rikkinäisen näköinen. Merkinnöistä päätellen kyseessä on ilmeisesti 2,2 µF kondensaattori.

Mikä kyseisen osan tarkoitus on, ja kuuluuko autossa olla tuollainen alunperin? Osasta on irronnut ilmeisesti metallilenkki josta se maadoitetaan auton runkoon joten todennäköisesti tuo ei tällä hetkellä hoida tehtäväänsä. Mitä tuon toimimattomuus voi aiheuttaa, ja voiko tuon tilalle vaihtaa minkä tahansa kondensaattorin samalla kapasitanssilla ja tarpeeksi korkealla jännitearvolla?

Autoa vaivaa satunnaisesti käyntihäiriöt ja tuli tuo osa mieleen kun kaikki muut anturit yms. alkaa olla mitattu, puhdistettu tai vaihdettu.

Kuvat osasta:
https://imgur.com/a/imHVO
https://imgur.com/a/b70rK
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

Jussari

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #35 : 08.04.2018, 14:02:32 »
Auto: 1997 406 2,0 (97 kW, XU10J4R, VF38ERFVE80708707).

Auto käy kylmänä ihan hyvin ja vastaa kaasuun mutta jonkun minuutin lämmettyään tyhjäkäynti muuttuu hieman epätasaiseksi. Ajossa auto vetää pintakaasulla ihan hyvin mutta jos kaasuun koskee yhtään enemmän alkaa kova ravistus ja nykiminen ja tehot häviää täysin. Kun päästää kaasun ylös ja painaa vain hieman vetää kone taas ihan tasaisesti. Palstan gurut jos vika kuulostaa tutulta niin otan kiitollisena vinkkejä vastaan. En ole ehtinyt tutkimaan autoa vielä tarkemmin ja huoltohistoriasta tai vian alkamisajankohdasta ja kehittymisestä ei mitään tietoa. Suodattimet näyttää kyllä uudehkoilta. Taitaa olla sellaista vuosimallia että obd2 testeri ei vielä toimi.

Jussari

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #36 : 08.04.2018, 16:24:30 »
Kaikki tulpat on tasaisen nokiset. Viittais liian rikkaaseen seokseen. Lambda,map ja lämpötilan valvonta-anturi. Onkohan koneessa vielä muita seoksensäätöön vaikuttavia antureita?

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #37 : 08.04.2018, 17:16:25 »
Tarkasta sytytysmuuntaja ja sen liitin, onko epoksissa läpilyönnin mahdollistavia halkeamia? Kuormituksen alla nykiminen ja tulppien nokisuus saattaisivat viitata puolavikaan.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23099.0

Seoksensäätöön vaikuttaa mainitsemiesi antureiden lisäksi kaasuläpän asentotunnistin joskin tapauksessssi tulppien nokisuuden syy löytynee todennäköisemmin epätäydellisestä sytytyksestä liian rikkaan seoksen sijaan.
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

Jussari

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #38 : 10.04.2018, 22:26:17 »
Puolavikahan se oli. 1 halkeama oli valussa jonka onnistuin korjaamaan linkittämäsi ohjeen mukaan epoksiliimalla. Kiitos ja kumarrus. Oireet oli sellaiset että en olis ihan ensimmäisenä itse puolaa veikannut.  ;D