Auto: 2000 306 1,4 XN Cristal (2. mallisarja, 5-ovinen, TU3JP, KFX, 55 kW, 8597/23.05.2000, ABS, 163 000 km).
Rauhallisessa kaupunkiajossa moottorin lämpömittari näytti n. 90 astetta, eikä puhallin ei lähtenyt päälle kuin tosi harvoin. Sitten maantieajossa nopeudella 80-110 km/h lämpötila nousi nopeasti n. 105-110 asteeseen, joka oli omituista, koska ajoviimankin pitäisi jo jäähdyttää enemmän.
Sattumalta huomasin, että kun laittoi takalasinlämmittimen päälle, nousi moottorin lämpötila noin kymmenen astetta. Sitten, kun laittoi lisäksi vielä lämmityslaitteen puhaltimen täysille, niin taas tuli viisi astetta lisää. Lisäksi, kun moottorin jäähdyttimen puhallin lähti päälle, himmenivät ajovalot. Annoin väliaikaisesti lisämaadoitusta käynnistyskaapelin avulla rungon ja akun välille, jolloin ongelmaa ei enää ilmennyt.
Vaihdoin liitimen vasemmalle puolelle runkopalkkia tulevaan maadoituskaapeliin (kaksi kaapelia samassa liittimessä), koska johdot olivat syöpyneet liittimen kohdalta melkein poikki. Lisäksi kiinnitin vasemmalta puolelta runkopalkista vaihteiston päälle menevän maadoituskaapelin uudella omalla liittimellään vaihteiston päälle. Aiemmin se oli samassa liittimessä vaihteiston päältä akulle menevän maadoituskaapelin kanssa, mutta johto oli syöpynyt liittimen kohdalta kokonaan poikki.
Noiden korjaustoimien jälkeen moottorin lämpötila on ollut ihan normaali eri olosuhteissa. Maadoitus menee niin, että rungosta menee ensin vaihteiston päälle maakaapeli ja vaihteistolta sitten akulle.