Ongelma:Auto: 1989 309 1,6 XL Look (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus, 252 000 km).
Kaasuttimen automaattirikastin jää selvästi päälle ja pitää siten tyhjäkäyntikierrokset kuumallakin koneella liian korkealla käyttäen ns. nopean tyhjäkäynnin (fast idle) asetusta eli tässä tapauksessa käyntinopeus oli peräti 2200 rpm.
Ongelma ilmeni ensimmäistä kertaa joitakin päiviä sitten, jolloin väliaikaisesti kiersin ongelman säätämällä automaattirikastimen ruuvin toiseen ääriasentoonsa, jolloin rikastuksen sai juuri ja juuri pois päältä kuumalla koneella (oikeastaanhan sen pitäisi lähteä pois kai jo n. 70 asteessa). Lisäksi säädin nopeaa tyhjäkäyntiä hieman pienemmälle, jotta kone ei kävisi tarpeettoman kovilla kierroksilla kesäolosuhteissa kylmänä käynnistettäessä. Voitelin myös aseöljyllä mekanismin osat siltä varalta, että kyse olisi vain voitelun puutteessa takertelevista osista. Ilmasin myös jäähdytysjärjestelmän (oikeaoppisesti), vaikka kyse ei tässä tapauksessa taida olla siitä, etteikö jäähdytysneste kiertäisi rikastimen vahatermostaatin kautta, koska ko. osa on kyllä tulikuuma.
Muutaman päivän ajan auto toimikin ihan hyvin (myös kylmäkäynnistyksen yhteydessä), mutta tänään ongelma palasi. Rikastus oli taas selvästi päällä ja kierrosluku 1800 paikkeilla (säädin silloin aiemmin nopean tyhjäkäynnin pienemmäksi). Voitelin taas mekanismia ja liikuttelin sitä pihdeillä, mutten silti saanut rikastusta jäämään kokonaan pois päältä. Säädin kuitenkin väliaikaisratkaisuna nopeaa tyhjäkäyntiä sen verran pienemmäksi, että edes kierrosnopeus laski normaaliksi.
Ongelman ilmetessä rikastimen liikkuvaa rullaa voi pihtien avulla nostaa jousivoimaa vasten ylös, jolloin rikastus lähtee pois päältä kuten pitääkin.
Vahatermostaattikin toimii ainakin jollain tavalla, koska moottorin jäähtyessä rulla liikkuu takaisin alas. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että vahatermostaatin liikerata on äkillisesti pienentynyt selvästi, koska sen säätöruuvistakin loppuu säätövara kesken eli termostaatin tappi ei liiku riittävän paljon ulos, jotta se työntäisi rikastuksen pois päältä edes moottorin ollessa kuuma (puhumattakaan siitä, että rikastuksen saisi jo n. 70 asteessa pois).
Tästähän voisi päätellä, että vahatermostaatti on yhtäkkiä tullut käyttöikänsä päähän, joka taas tuntuu yllättävältä, koska se uusittiin viimeksi kolme vuotta ja n. 73 000 km sitten. Hiukan mekanismin jumittumiseen puolestaan viittaa se, että voitelu ja liikuttelu auttaa hiukan, mutta se ei kuitenkaan selitä sitä, että liikerata ei enää alkuunkaan riitä ja säätövara loppuu kesken. Säädöt on tehty oikein silloin, kun auto toimi normaalisti sekä kesällä että talvella. Onneksi katsastuksessa ei ollut ongelmia kuukausi sitten, kun auto toimi silloin hyvin.
Pitää varmaan irrottaa vahapatruuna ja tutkia, miten se käyttäytyy eri lämpötiloissa. Uudestahan aikoinaan mittasin pituudeksi n. 61 mm n. 20 asteen lämpötilassa, mutta en tosin kasaan puristettuna, jolloin tulos olisi vertailukelpoisempi. Lisäksi pitäisi olla tallella pari käytettyä osaa, joista voisi löytyä apu ongelmaan siksi aikaa, kun odottelen uutta osaa Peugeotilta tai Citroenilta. Nykyistä voisi myös lämmittää kiehuvassa vedessä, jos se vaikka olisi jumissa (vaihtaa se kuitenkin pitänee, vaikka taas hetken toimisikin).
Kun rikastin jää päälle, ei myöskään kaasuttimen kakkoskurkku avaudu, joka vie jonkin verran tehoa (ks.
lisätietoa). Lisäksi kulutus nousee parilla litralla.
Ratkaisu:Vahatermostaatti ei enää toiminut ja uuden vaihto sen tilalle poisti ongelmat. Samalla kulutus laski normaalille tasolle.