Auto: 2010 308 SW 1,6 HDi.
Just eilen laitettiin 308 ja pikku laittoa on vailla.
Pienillä puhaltimen kierroksilla kuuluu aika vankka sirinä, about 1/3 tehojen jälkeen suuremmilla kierroksilla ei mitään ongelmaa. Kuulostaa kuivalta/kuluneelta laakerilta.
Äänet ovat kuin 50-luvun scifielokuvissa niin ajattelin että vois kaivaa moottorin esille, mutta mitä sille tekisi?
a) suihkauttaa teflonsprayta laakerille/laakereille?
b) vaihtaa uuden osan suorilta
c) ?
Jos on vaikea ja/tai työläs päästä käsiksi niin sama kai vaihtaa uusi - onhan kärryllä jo 236K kilometrejä takana.
Luin forumia ja en löytänyt vastausta, tai googlesta ohjetta/videota miten moottorille pääsee käsiksi. Jalkatilan kautta käsittääkseni pääsee..
Itsellä tämä ongelma. En paremmin osaisi kuvata. Otin moottorin irti ja yleismittarilla kun testasin moottorin "virtajohdon", näytti se nollaa. Varmistin vielä mittarin toimivuuden ja oli ok. Voikohan tohon puhaltimen moottoriin syöttää suoraan 12V toimivuuden testaamiseksi?
Kyseessä siis 307 HDI 1.6 SW -08. Moottorin navoista mittasi resistanssin, joka kuulemma ok, 0,4-0,5 välillä.
Miettinyt itsekin aikoinaan laakereiden rasvaamista, mutta vailla parempaa tietoa jätin tekemättä.
Mitenkähän aloittajan ongelma korjattiin? Osa vaihtoon vai jäikö mysteeriksi mitä pajalla tehtiin?
Moottoriin pääsin suht hyvin käsiksi vinkkien täältä, ja sitä kautta YouTuben avittamina. Nyt tosin sormi suussa...
Tarkemmin luettuani oli syynä välys moottorissa. Tyhmänä kysyn että missä oli väljää? Klappia "rullassa" ? Olisiko tipsejä miten edetä...?