Kirjoittaja Aihe: Ohjaustehostinnesteet  (Luettu 78449 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #15 : 17.02.2009, 23:41:55 »
Semmoset nyrkkisäännöt on iskostuneet takaraivoon kun

- tehostajaan käy ATF öljyt
- jos laatua ylipäänsä muutetaan missä kohteessa tahansa tai on epävarmuutta yhteensopivuuksista niin järjestelmä huuhdotaan vanhoista ja sitten vasta laitetaan uudet
- Pösön tehostajassa on ollut Valvolinen öljyjä ja Fordissa Mobilin, toimivat kumpikin
- laatikossa on ollut Peugeotin omaa öljyä sekä Valvolinea, kumpikin toimii samalla tavalla
- luokitusten suhteen saa ja kannattaa käyttää vaatimukset ylittäviä laatuja
- itse vältän halpatuotteita, halpakaupoista puolestaan saa ostaa tavaraa kun vain on laatumerkkejä

Hätätilassa vähintään sai muistaakseni sekoittaa esimerkiksi moottoriin erimerkkisiä öljyjä kunhan öljylaatu on sama ja parempi aina käyttää epäsopivampaakin yhdistelmää kuin olla ilman öljyä. Litkut sitten vaihtoon heti kun pääsee ne vaihtaan. Koneen öljyt ei ole niin tarkkoja kuin esimerkiksi jäähdytinnesteet joita ei sitten passaa sekoitella
« Viimeksi muokattu: 17.02.2009, 23:45:06 kirjoittanut 406 »
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #16 : 18.02.2009, 07:19:37 »
Kuinkas nuuka tuo Pökötti on tuon öljyn merkin suhteen? Vilkaisin tuossa ohjaustehostimen öljysäiliöön ja muutaman millin alle minimirajan oli päässyt.
Kelpaako tuolle tavallinen Tokmannin ohjaustehostinöljy vai pitääkö kipaista Laakkoselta 20€/litra hintaan sitä "oikeata" öljyä ?

Mulla tuppasi tuo Mobilin ATF220 (vajaa 5€/litra) vaahtoamaan tehostinnestesäiliön korkin huohotusreiästä ulos kovemmilla (yli 20 astetta) pakkasilla. Vaihdoin sisään Mobilin täyssynteettiset ATF-öljyt ja vaahtoaminen loppui tai ainakin väheni niin ettei enää korkista tullut ulos.

Benkku

  • Vieras
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #17 : 01.03.2009, 03:09:24 »
Totta, ei kovinkaan suurta eroa tuntumassa, mutta jatkuvuudessa kylläkin. Eli suomeksi, jos on kestänyt jo noinkin hyvin, niin lompakko voi olla voiton puolella. Moottoriin lorautettu Slick 50 vaikutti paljon enemmän. Käyntiääni hiljeni, se oli tosin Volvon moottori.

Jatkuvuuden parhaiten varmistaa nesteiden säännönmukainen vaihto - eivät mitkään lisä-aineet. Pätee myös moottori-öljyyn.

ps. 'Volvon tapauksessa' käynti-äänen hiljensi lisä-aineen korkeampi viskositeetti, verrattuna täyttönä olevaan suositusviskositeetin öljyyn. Tietyissä Volvon moottoreissa esiintyy eräistä syistä 'matalan öljynpaineen syndroomaa' -> öljypumpun painerajaventiilin avautuessa (korkeammilla kierroksilla jne.) se ei välttämättä sulkeudukaan paineen laskettua luotettavasti -> öljynpaine jää matalaksi, jolloin venttiilikoneisto ääntää. Syndrooman korjaa öljypumpun vaihto ja moottorin sisäpesu.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #18 : 05.07.2009, 09:51:41 »
Käsittääkseni tuo Mobil ATF 320 on dexron III-luokan öljyä ja sehän korvaa Dexron II:n? Huoltoasemilta ei ole vielä vastaan tullut ATF 220- joka kaiketi on nyt se Dexron II?

Minä en mitään asiasta tiedä, mutta mikäli aiempiin viesteihin on luottaminen, niin niistä yhteenvetona voidaan todeta, että Dexron III-luokan öljy (Mobil ATF 320) on alaspäin yhteensopivaa Dexron II:n kanssa (Mobil ATF 220) ja soveltuu 406:n ohjaustehostimeen. Auton ohjekirjasta voinee myös lukea, mitä nestettä valmistaja suosittelee ja mikäli sen luokitusta ei ilmoiteta, niin netistä etsimällä löytynee tuotetietoja, joista asia selviää.

http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lubes/PDS/GLXXFIPVLMOMobil_ATF_220.asp
http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lubes/PDS/GLXXFICVLMOMobil_ATF_320.asp

Itse asiassa kaikki Dexron-öljyt näyttäisivät olevan alaspäin yhteensopivia, ainakin teoriassa:

http://en.wikipedia.org/wiki/DEXRON
http://www.google.com/search?q=dexron+II+III+compatibility
http://www.acura-legend.com/vbulletin/f4/dextron-ii-vs-dextron-iii-137685/#post1471183

Lainaus
Dexron is a specification created by GM. A special thing about this is: if a new standard is developed, the old one expires and it's no longer valid. And all new standards are backward-compatible at GM. Other brands like Mercedes have different standards being valid at the same time.

The DEXRON standards are:
-Suffix A, indroduced 1957, expired.
-DEXRON B, 1967, expired
-DEXRON II (C), 1973, expired
-DEXRON II (D), 1981, expired
-DEXRON II (E), 1991, expired
-DEXRON III (F), 1994, expired
-DEXRON III (G), 1997, expired
-DEXRON III (H), 2005, expired 2006
-DEXRON VI, since 2006.

The newer standards are much more stable under low and high temperatures, the friction coefficients were stabilized, better wear-protection additives and longer lifetime + shear stability. And special additives enhance the lifetime of all seals. So, DEXRON VI would be the best way to go!

Eli mikäli ohjaustehostimessa on nyt Dexron II- tai III-luokituksen omaavaa öljyä, niin kyllä sinne voi lisätä Mobil 320 ATF:ää, mutta parempi olisi kuitenkin tyhjentää vanhat pois ja huuhdella järjestelmä uudella öljyllä, jolloin mahdolliset epäyhteensopivuudet eivät haittaa. Tietysti siellä voi olla jotain muuta Peugeotin suosittelemaa mahdollisesti epäyhteensopivaakin ainetta, mutta... Suosittelen kuitenkin jossain vaiheessa vaihtamaan/vaihdattamaan ohjaustehostinnesteet kokonaan, niin tehostimen toiminta on taattu jatkossakin (erityisesti talvella):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17039.0
« Viimeksi muokattu: 15.03.2011, 02:21:00 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #19 : 05.07.2009, 10:03:21 »
Oma autoni vm.2001 ja pari vuotta sitten piti lisätä hieman ohjaustehostimen öljyä. Huollot tehty merkkiliikkeessä ja kun itselläni sattui olemaan pullon pohjalla Shell Donax TA öljyä ja kun autossa oleva öljy oli väriltään punaista, kysyin huollosta, voiko ko. öljyä käyttää lisäykseen, niin vastaus oli myöntävä. Ei nyt ainakaan jälkeenpäin ole havaittu mitään kielteistä ja nestepinta pysynyt ylärajalla.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Benkku

  • Vieras
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #20 : 08.05.2010, 13:14:31 »
...näyttäisi siltä, että Total Fluide LDS (jota käytetään Citroenin HYDRActive järjestelmissä) on samaa tavaraa Total Fluide DA:n kanssa.

Ei ole samaa tavaraa, lisä-aineistuksessa on eroa.

mrek

  • Vieras
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #21 : 07.09.2010, 21:05:36 »
Käykö Esso LT71141 206:n ohjaustehostimeen?

EKA406

  • Vieras
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #22 : 02.10.2010, 13:57:03 »
Auto: 2003 406 2,0 ST.

Moi! Pitäisi lisätä ohjaustehostimeen öljyä, mutta mistäs tiedän mitä laatua siellä on nyt sisällä? Väriltään se on vihreää. Onko hydrauliöljyä, vai ATF:ää? Noita ei vissiin parane mennä sekottelemaan? Väri muistuttaa Citikan LHM:ää, voiko sitä käyttää?

Fluide DA maksaa Laakkosella 29 e/l! Ostin yhen pönikän lisäilyyn, vaihdan nesteet johonkin huokeampaan kunhan kerkeän. Ja kun osaisi päättää mihin... Mielipiteitä on näköjään yhtä paljon kuin on autoilijoitakin.

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 342
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #23 : 05.10.2010, 19:43:53 »
Laitoin tuolaista Valvoline MaxLife ATF syntetistä hyvin on pelannut myös viime talvena vaikka oli välillä tosi kylmää, Motonetistä saa. :)

mika

  • Vieras
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #24 : 20.11.2010, 13:53:59 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 Confort.

Mitä se ohjaustehostimeen tungettava öljy on? Motonetin sivuilla on ainakin 8 erilaista tehostin öljyä, uskaltaako jotain niistä laittaa vai onko ainoa vaihtoehto merkkiliikkeestä isommalla rahalla ostaa? On vähän vajunut pakkasten tultua ja pitä lisätä ennen ku ilmaa hörppää.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #25 : 20.11.2010, 14:53:00 »
Varminta tietysti laittaa merkkiliikkeen öljyä, ei tule yllätyksiä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

mika

  • Vieras
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #26 : 22.11.2010, 18:48:04 »
Fluide DA purkin myivät merkkiliikkeestä, 29€/l kuten ketjussa aiemmin jo mainitaan. ???
Onkohan totuttava 407:n kanssa siihen että ohjaustehostimeen lisäillään aika ajoin? Kesällä ostettu käytetty auto, ei se kesä kuumalla mielestäni vajunut...

plagu

  • Vieras
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #27 : 22.11.2010, 18:51:55 »
Ite pistin teboil 32s:t tehostimeen toissatalvena eikä ole sittemmin ollu tarvetta lisäillä, tuo orkkis kura ei pysy siellä kyllä mitenkään.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #28 : 22.11.2010, 19:17:48 »
Minä laitoin 406 tehostimeen vuosi takaperin ukkon kaapin perältä löytämääni, ties kuinka vanhaa automaattivaihteisto öljyä. Hyvin on kyllä silläkin toiminut. Viime talven kovat pakkaset ja kaikki.
Taisi olla Teboilin ainetta ellen ihan väärin muista.
MB E250 cdi

Benkku

  • Vieras
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #29 : 22.11.2010, 21:18:23 »
Minä laitoin 406 tehostimeen vuosi takaperin ukkon kaapin perältä löytämääni, ties kuinka vanhaa automaattivaihteisto öljyä. Hyvin on kyllä silläkin toiminut. Viime talven kovat pakkaset ja kaikki.
Taisi olla Teboilin ainetta ellen ihan väärin muista.

Nämä 'tällaiset puheenvuorot' joissa mainitaan tuotteen valmistaja, muttei tarkkaa tuotemerkkiä, eivät auta ketään. Kyseiselläkin valmistajalla kun on valikoimassaan, pakkasessa jäykempiä ja juoksevampia laatuja.