Ongelma:
Auto: 2001 306.
Yritin etsiä muiden jutuista mutta en vastaavaa ongelmaa muilla nähnyt. Eli ongelma on seuraavanlainen: auto nykii tai paremminkin repii tasakaasulla ajettaessa. Nykiminen on siis tosi voimakasta eikä mitään pientä nyintää. Auto käy täysin normaalisti tyhjäkäyntiä eikä ongelmaa ole myöskään kiihdyttäessä tai moottorilla jarruttaessa. Olen vaihtanut tulpat, polttoainesuodattimen ja ilmansuodattimen mutta ei mitään apua. Autossa ei ole puolaa.
Auton takapää piti sellaista pientä narinaa ja käytin auton merkkihuollossa. Sieltä oli se laakeri kuivunut jossa ne kiertojouset menee. Tätä ongelmaahan on ollut paljon 405 sarjassa. Sinne laitettiin rasvanippa ja narina loppui ja yllätys oli melkoinen kun nykiminenkin loppui, tosin vain päiväksi? Voiko sen laakerin jumitus aiheuttaa nykimistä? Tuntuu aika utopistiselta. Kerran aikaisemminkin kun auto oli ylhäällä niin sen jälkeen meni päivä niin että olisi nykinyt vähän vähemmän. harmittaa kun ei tiedä millainen se kierrejousi systeemi on. Silloin tietäisi voiko ne painaa taka-akselia jotenkin jumiin ja siitä nykiminen.
En tarkoita että kaasu vaikuttaisi takapäähän vaan että voisko se takapää aiheuttaa sen nykimisen. Tarkoitin pintakaasulla ja tasakaasulla samaa asiaa. Kytkin pohjassa ei nyi, eikä muutenkaan kun vauhti hidastuu vapaalla tai moottorijarrutuksessa. Mitään vikakoodia ei muuten antanut kun kokeilivat korjaamolla ja muutenkin auto käy hyvin vapaalla ja kiihdytyksessä.
Kokeilin käsijarrulla niin nykiminen ei ole samanlaista vaan tuo nykiminen on terävämpää.
Ratkaisu:
Vika löytyi juuri siitä koneen päällä olevasta miinusjohdon päästä. Siihen tulee kaksi johtoa ja toinen oli melkein poikki. Se mikä tulee siihen akusta, niin se oli ehjä, mutta se toinen mikä menee runkoon kiinni siellä akun alla niin se ei ollut enää kuin neljällä säikeellä kiinni.