Kirjoittaja Aihe: 307 - Apulaitehihnan vaihto (EW10)  (Luettu 18142 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

leolandia

  • Vieras
307 - Apulaitehihnan vaihto (EW10)
« : 29.03.2011, 09:03:28 »
Auto: 2003 307 2,0 (16-ventt.).

Olisko jollain laittaa moottorista kuvaa, josta näkyisi miten laturin/vesi- ja ilmastointipumpun hihna kuuluu olla? Tippui illalla paikoiltaan ja pitäisi saada kuntoon mahdollisimman pian.

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #1 : 29.03.2011, 09:27:54 »
MOOTTORI EW10J4 ILMASTOINTI


Löysää hihna pultista (1) .

Lukitse dynaaminen kiristin työkalulla (2) .

Irrota hihna (jos paikallaan) .

EHDOTTOMASTI : tarkista että rullat (3) ja (4) pyörivät vapaasti (ei välystä eikä takertelua) .

3 - KIINNITYS

Kiinnitä hihna .

Tarkasta että hihna on oikeassa asennossa eri hihnapyörien urissa .

Irrota ajoituspuikko [1] vetämällä samalla kevyesti hihnan sivusta .

http://www.307online.com.ar/manuales/reparacion/

Oliko tuommonen?

majupi73

  • Vieras
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #2 : 08.11.2011, 00:32:54 »
Auto: 2003 307 SW 2,0.

Suoraan ei löydy tähän malliin Motonetista tuota hihnaa, mikähän mahtaa olla hihnan oikea koko? Onko jollakin tietoa?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #3 : 08.11.2011, 02:07:07 »
http://www.motonet.fi/motonet/varaosat/PEUGEOT_307

Lainaus
Moniurahihna 6x1200mm, 30-6786, 2,0i-100kW 01->04 VL+OT (ei ILM, 6x1200mm) [2001 - 2004], 14,00 e
Moniurahihna 6x1713mm, 30-6510, 2,0i-100kW 01->04 VL+OT+ILM (6x1713mm) [2001 - 2004], 18,80 e
Moniurahihna 6x1005mm, 30-6605, 2,0i-103kW 05->08 VL (6x1005mm) [2005 - 2008], 14,80 e
Moniurahihna 6x1713mm, 30-6510, 2,0i-130kW 05->08 VL (6x1713mm) [2005 - 2008], 18,80 e

Service Box:n mukaan:

1. mallisarja:

EW INJECTION UNTIL RPO No. 08914 (05.04.2001):
5750 VJ, DRIVE BELT, K6-LE 1188, EW INJECTION AND WITHOUT AIR CONDITIONING
5750 YA, DRIVE BELT, K6 LE 1705, EW INJECTION AND AIR CONDITIONING

INJECTION EW10J4 SINCE RPO No. 08915 (06.04.2001) UNTIL RPO No. 10247 (28.11.2004):
5750 VJ, DRIVE BELT, K6-LE 1188, INJECTION EW10J4 AND WITHOUT AIR CONDITIONING
5750 WP, DRIVE BELT, K6 - LE 1710, INJECTION EW10J4 AND AIR CONDITIONING

INJECTION EW10J4 SINCE RPO No. 10248  (29.11.2004) (ei ylimääräistä hihnapyörää laturin yläpuolella):
5750 XG, DRIVE BELT, LE 998, INJECTION EW10J4

EW10J4S INJECTION:
5750 WP, DRIVE BELT, K6 - LE 1710, EW10J4S INJECTION

EW10A INJECTION SINCE DAM 10367 88 (28.03.2005) OR SINCE DAM 10367 89 (28.03.2005) (ei ylimääräistä hihnapyörää laturin yläpuolella):
5750 XG, DRIVE BELT, LE 998, EW10A INJECTION

EW10A INJECTION SINCE DAM 10367 77 (28.03.2005) (ei ylimääräistä hihnapyörää laturin yläpuolella):
5750 XG, DRIVE BELT, LE 998, EW10A INJECTION

EW10A INJECTION SINCE DAM 10367 UW (28.03.2005, Kiina) (ei ylimääräistä hihnapyörää laturin yläpuolella):
5750 XG, DRIVE BELT, LE 998, EW10A INJECTION UNTIL RPO No. 11333 (19.11.2007)
5750 YW, DRIVE BELT, LE 998, EW10A INJECTION SINCE RPO No. 11334 (20.11.2007)


Yhteenveto hihnojen pituuksista 1. mallisarjan autoissa:

5750 VJ: 1188 mm
5750 YA: 1705 mm
5750 WP: 1710 mm
5750 XG/5750 YW: 998 mm

2. mallisarja:

EW10J4S INJECTION:
5750 WP, DRIVE BELT, K6 - LE 1710, EW10J4S INJECTION

EW10A INJECTION SINCE DAM 10367 88 (28.03.2005) OR SINCE DAM 10367 89 (28.03.2005) (ei ylimääräistä hihnapyörää laturin yläpuolella):
5750 XG, DRIVE BELT, LE 998, EW10A INJECTION

EW10A INJECTION SINCE DAM 10367 77 (28.03.2005) (ei ylimääräistä hihnapyörää laturin yläpuolella):
5750 XG, DRIVE BELT, LE 998, EW10A INJECTION

EW10A INJECTION SINCE DAM 10367 UW (28.03.2005, Kiina) (ei ylimääräistä hihnapyörää laturin yläpuolella):
5750 XG, DRIVE BELT, LE 998, EW10A INJECTION UNTIL RPO No. 11333 (19.11.2007)
5750 YW, DRIVE BELT, LE 998, EW10A INJECTION SINCE RPO No. 11334 (20.11.2007)


Yhteenveto hihnojen pituuksista 2. mallisarjan autoissa:

5750 WP: 1710 mm
5750 XG/5750 YW: 998 mm

TEMP_ARKISTOON
« Viimeksi muokattu: 08.11.2011, 02:45:35 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #4 : 08.11.2011, 02:44:06 »
Auto: 2003 307 SW 2,0.

Suoraan ei löydy tähän malliin Motonetista tuota hihnaa, mikähän mahtaa olla hihnan oikea koko? Onko jollakin tietoa?

Jos oletetaan, että autosi on vuosimallia 2003 ja siinä on 100 kW:n EW10J4-moottori (RFN), niin vaihtoehtoja on enää kaksi: lyhyempi 30-6786, jos autossasi ei ole ilmastointia tai pidempi 30-6510, jos autossasi on ilmastointi.

« Viimeksi muokattu: 09.11.2011, 08:51:40 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

majupi73

  • Vieras
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #5 : 08.11.2011, 22:33:31 »
Tos mun kiesis on se 103kw kone,ei löytyny citikan puoleltakaan ainakaan motonetin sivulta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #6 : 09.11.2011, 22:13:22 »
Valmistenumeron perusteella selvisi, että autossasi on 100 kW:n EW10J4-moottori (RFN) ja automaatti-ilmastointi ja DAM-numero on 9782 89 (21.08.2003), joten sopiva hihna autoosi on:

5750 WP, DRIVE BELT, K6 - LE 1710, INJECTION EW10J4 AND AIR CONDITIONING

Motonetin osista sitä parhaiten pituudeltaan vastaa 30-6510 (1713 mm).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Henkka87

  • Vieras
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #7 : 19.07.2013, 16:55:57 »
Auto: 2005 307 1,4 (16-ventt., 2. mallisarja).

Ai että miten mukava on vaihtaa apulaitehihnaa keskellä parkkipaikkaa vesisateessa, muutama hetki meni ihmetellessä kiristystä. Ois menny viiteen minuuttiin paikalleen, mutta kun porukkaa lappas ympärillä niin pirusti.

Kustannukset:
Hihna motonetistä 11,90 e
Oikeankokoinen holkki vääntövarrella kaverilta 0 e

325turbo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #8 : 19.01.2014, 13:08:33 »
Auto: 2004 307 SW 2,0 (automaatti, ilmastointi).

Pitelin autoa lämpimänä, välillä sitä käyttäen, odotellen potilaan saapumista eläinlääkärin vastaanotolta. Erään käynnistyksen jälkeen alkoi konehuoneesta kuulua omituista räpsettä, taajuus selkeästi alhaisempi kuin moottorin käynti, sitten se hävisi. Hmmm... outoa, kohta sama juttu. Sitten petti pokka ja oli kurkattava pellin alle. Hetipä tuo osui silmään, että moniurahihna on ylimmässä hihnapyörässä yhden uran verran sivussa. Eipä ollut aiemmin tuotakaan huomattu, lienee ollut jo edellisen omistajan ajoilta, tuskin tuo omineen hyppää eri uriin. Itse hihna (näkyvä osuus) oli päällisin puolin ehyt. Vaihtopäätös syntyi kuitenkin saman tien. Pakko oli vielä pienellä riskillä ajella parikymmentä kilometriä, välillä se räpsytti, välillä oli hiljaa.

Sitten Motonettiin, jossa tänä päivänä tähän moottoriin katalooki antaa 30-6692 (6x1708mm) 19.90e, semmonen mukaan ja hommiin.

Pelti auki, muovihäkkyrä pesurinsäiliön täyttöaukon vierestä tieltä pois, tilanne kuvan mukainen. Hihnapyörän ylimenevä reuna oli rispaantunut ja pätkiä puuttui sieltä täältä. Nämä riekaleet lienevät sitä räpsyttävää ääntä päästäneet. Netistä en löytänyt kovin selviä ohjeita, vaikka onhan noita vaihdettu ajan oloon eri vehkeisiin lukuisia kertoja. Hommana simppeli, sopivat työkalut, -menetelmät ja -asennot vaan hakusessa näin eka kerralla tämän kanssa. Tuskin enää pitkäikäinen olisi ollut tuo remmi.



Äkkiähän tuo selvisi, että alakautta hoituu parhaiten tämä homma. Yläkautta ei käsiä saa sekaan oikein millään. Paras asento on pää kohteen alla ja jalat suunnilleen vasemman etuvalon suuntaan. Tällöin pystyy vasurilla kampeamaan kiristintä ja oikealla touhuamaan hihnan kanssa.

Ao. kuva on otettu suoraan kohteen alta ylöspäin. 16 mm lenkkiavain on kiristimessä kiinni. Mitä pidempi avain, sen parempi, helpompi kääntää, voimaahan se vähän vaatii. Eli, käännä VASTAPÄIVÄÄN kiristintä, niin se löystyy ja vanhan hihnan saa luiskautettua kiristimen viereisestä pyörästä pois. Siis se toinen pyörä, jonka yli hihna menee urat ulospäin, uritetusta pyörästä on hankala saada pois. Uusi hihna paikalleen kaikkien muiden pyörien päälle paitsi tuo saman kiristimen viereisen päälle. Avain sitten niin ylös kohti tulipeltiä kuin vain saa ja mahtuu. Vääntöä ja ainakin minun piti kääntää se lähes tappiin asti, niin sitten sai muljautettua hihnan pyörän päälle. Sitten vielä tarkistus, että on oikein jokaisen pyörän päällä, auto käyntiin hetkeksi ja toteamus kaiken olevan taas ookoo.

Liekö se 5 mm pidempi hihna helpompi laittaa paikalleen, en tiedä. Tätä kuitenkin luettelo tarjoaa, sen ostin ja paikalleen se meni suosiolla.

-04 307 SW 2.0
-01 BMW 330Xi Touring
-94 BMW 325i Cabriolet

325turbo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #9 : 09.07.2014, 11:37:59 »
Olisko kellään teoriaa miksi tuossa edellisen viestin autossa uusi hihna kesti vain puoli vuotta? Hyvin samanlainen ilmiö, nyt tosin hihna oli takuulla oikein paikallaan. Koko matkalta lähti reilun uran levyinen suikale irti, osa siitä takertui ilmastoinnin kompuran kytkimeen ja räpätti siellä kylmäkoneen ollessa päällä. Samasta reunasta tosin taas repesi kuin edellisellä kerralla...
 
Tuolla aiemmin on mainittu, että hihnan pituus olisi oikeasti 1710 mm, Motonetistä saa 1708 mm, noin pieni heitto ei voi olla syynä. Vai sattuiko sitten vain sekundahihna...?
-04 307 SW 2.0
-01 BMW 330Xi Touring
-94 BMW 325i Cabriolet

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #10 : 09.07.2014, 12:22:44 »
Jos ei olisi tehnyt jo toisen kerran saman, niin arvaisin että esimerkiksi kivi on lentänyt väliin ja rikkonut hihnan reunan.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #11 : 09.07.2014, 14:40:43 »
Eihän sitä tiedä missä kivikossa tuolla kurvaillaan ja paljonko on ajettu kokonaisuudessaan. Kiristinlaitteen ja ohjainrullan vaihdosta voisi olla apua.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #12 : 09.07.2014, 15:14:02 »
Jossakin hihnapyörässä voisi olla jotakin joka rikkoo hihnan.

PL

  • Vieras
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #13 : 09.07.2014, 15:36:14 »
Tarkistaisin ensimmäisenä kaikkien hihnapyörien kunnon ja että hihnapyörät ovat kaikki samassa linjassa. Joku syyhän sille pitää löytyä, miksi hihna edellisen kerran on pompannut sivuun.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #14 : 09.07.2014, 23:20:54 »
Mulla lähti EW12J4:sta hihna irti kolme kertaa kunnes huomasin, että kiristimen rullasta oli hävinnyt palanen. Vaihdoin kiristimen + rullan ja sen jälkeen on pysynyt hihna paikallaan.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89