Kirjoittaja Aihe: 407 - Etupyörän laakeri  (Luettu 40882 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jussi

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #15 : 28.04.2011, 19:24:21 »
Auto: 2008 407 SW 2,0 HDi 136 (automaatti).

N. 80 000 km rullattu ja etupyörän laakerit (molemmet) on kertaalleen vaihdettu...

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #16 : 14.10.2011, 08:31:28 »
Ongelma:

Auto: 2005 407 SW 2,2 Sport (automaatti, 122 000 km).

Kävin muissa asioissa Mäkelän autossa ja totesivat siellä että oikea etulaakeri on vaihtokunnossa, aika varattu jo korjaukseen. Aluksi kuului pientä jurinaa, mutta 50-70k m/h kuuluu jo ihan hyvin. Laakeri jo hankittu ja siinä magneettirengas mukana. 130 e työt.

Ratkaisu:

Auto on haettu korjauksesta pois ja vaihdettu alkuperäinen laakeri, ABS-tunnistin ja yläpallonivel. Laakeri oli kuulemma hyvässä kunnossa ja kirkas, mutta nyt on kuitenkin huomattavasti hiljaisempi auto.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #17 : 14.10.2011, 12:59:22 »
Meneekö ABS-anturi yleensä rikki vaihdon yhteydessä?

Jos sitä ei ole ikinä irrotettu, niin menee. Ne varmaan liimataan tms. tehtaalla, koska kiinni ovat kuin tauti. Jos taas anturi on aikaisemmin irrotettu, irtoaa se yleensä kivutta.

keni alainen

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #18 : 07.11.2011, 19:19:41 »
Auto: 2005 407 2,0 (EW10).

Vajaat 150 000 km ajettu. Mutkissa kuului selkeää rahinaa ja katsastuksessa selvisi, että etulaakerit vaihtoon. Soitin tänään paikalliseen Peugeot-huoltoon tiedustellakseni hintoja ja kaveri hetken aikaa tutkittuaan totesi huollon kokonaishinnaksi n. 700 e. Hetkinen?

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #19 : 07.11.2011, 19:36:43 »
Laakeri 80eur (tarvike) ja 2h töitä (yläkanttiin). Kai siinä tulee vähän hintaa kun tuplana tulee. Just tuon takia teen tuollaiset perus hommat itse.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #20 : 07.11.2011, 21:37:04 »
SB:ssä on ohje, mutta mitenkähän se menikään?

1. Napamutteri lukituksen irroittamisen jälkeen auki voimahylsyllä (x mm), appari polkee samalla jarrua
2. Raidetanko irti (mutteri x mm) haarukalla tai kartiota kolauttamalla
3. Yläpallon mutteri ( x mm) auki ja irroitus kartiosta
4. Alapallon irroitus ja samalla napaa ulospäin
5. Jarrusatula irti 13/17 avainyhdistelmällä
6. ABS-anturi irti, pistokkeesta johtoineen (ei irtoa ehjänä navasta)

...jotenkin noin ja sitten teluamaan laakeria irti ja puristinta peliin.

Kokoaminen siten, että mutterit momenttiin x Nm.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #21 : 08.11.2011, 08:18:04 »
Auto: 2005 407 2,0 (EW10).

Vajaat 150 000 km ajettu. Mutkissa kuului selkeää rahinaa ja katsastuksessa selvisi, että etulaakerit vaihtoon. Soitin tänään paikalliseen Peugeot-huoltoon tiedustellakseni hintoja ja kaveri hetken aikaa tutkittuaan totesi huollon kokonaishinnaksi n. 700 e. Hetkinen?

Itse vein EVA cariin vaihtoon, laakerin ostin itse ja työn hinta 130e, hyvä palvelu.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

JJKK

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #22 : 08.01.2012, 17:03:35 »
Auto: 2004 407 2,0 HDi 136.

Vaihdoin tuohon omaan kuskin puolen etupyöränlaakerin. Laitoin paineilma mutterinvääntimellä tuon vetoakselinmutterin kiinni. Momenttiin se pitäs laittaa. Paljonkohan tuossa vetoakselinmutterissa pitää olla momentti? Niin ja tosiaan tuota ABS anturia ei saa ehjänä irti. Oli aika tiukkaan jämähtänyt. Onkohan tuo ABS anturin pistoke missä paikkaa edessä kuskin puolella?

JJKK

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #23 : 21.01.2012, 01:41:48 »
Sain laitettua vetoakselinmutterin momenttiin ja momentti on 345Nm. Vasemman etupyörän ABS anturin pistoke sijaitsee "sulakekotelon" alla. Siihen pääsee käsiksi irroittamalla ilmanpuhdistajan kotelon. Samalla lisäsin hieman vaihteistoöljyä kun tuo ilmanpuhdistajan kotelo oli irti. Siinä on heti näppärästi esillä vaihdelaatikon huohotustulppa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #24 : 21.01.2012, 06:59:54 »
Hyvä, että momentti nyt kirjattu. Toimitko muuten viestissä aiemman ohjeen mukaisesti ja onko muuta täydennettävää, laakerin irroitus? Ilmanputsarikotelo irtoaa pikakiinnityksellä, muoviväkästä vapauttamalla. Mainitsemasi öljyn lisääminen (jos desejä) vaihteistoon arvelluttaa, kannattaisi yivuototulpasta tms. asettaa oikea taso ;). Allekirjoittaneen autoon on vaihdettu alapallojen takuukorjauksen yhteydessä navat, että ketterästi laakeritkin timmissä.

JPL
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #25 : 14.03.2012, 09:00:19 »
Itse vein EVA cariin vaihtoon, laakerin ostin itse ja työn hinta 130e, hyvä palvelu.

Kävin katsastuksessa ja ilmoittivat että etupyörän laakeri on huomattavan väljä, ihmettelin asiaa kun vaihdosta vasta n. 5 kk ja tuli mieleen että alapallonivel menee vaihtoon. Käytin sitten autoni tarkastuksessa samassa paikassa missä vaihto tehtiin niin totesivat että napamutteri oli puoli kierrosta auki vaikka oli aiemmin laitettu momenttiin?
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #26 : 14.03.2012, 09:10:18 »
Miten se napamutteri voisi itsestään löystyä, kun siinä on lukitushattu ja sokka? Mielestäni se on mahdotonta. Jos ko. mutteri oli löysällä, on se huollossa jätetty löysälle tai asennuksessa on tehty jokin muu virhe. Onko sekään mahdollista, että vetoakseli on kiristysvaiheessa jostain syystä jäänyt hieman irti pyörännavan vastinpinnasta ja sitten vasta myöhemmin päässyt liikkumaan siihen täysin kiinni, jonka vuoksi napamutteri oli nyt löysällä?

407, INJECTION EW12J4 AND HP AUTOMATIC GEARBOX

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=44980.0
« Viimeksi muokattu: 14.03.2012, 09:14:53 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #27 : 14.03.2012, 09:17:20 »
Joo en ymmärrä, sanoivat vaan että napamutteri on "hakenut paikkaa" ja siitä johtunut löystyminen, mutteri on kyllä asiaankuuluvalla sokalla lukittu.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

SEL

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #28 : 14.03.2012, 13:21:40 »
Jäänyt asentaessa joki paskakikkare väliin ja ajaessa häipynyt joten löysällä on. Mielestäni ehdottomasti takuunalainen juttu, myös uusinta katsastus samaan laskuun, jos ei ollut muuta syytä hylkyyn.

Nobody

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #29 : 11.05.2012, 14:55:09 »
Auto: 2006 407 SW 3,0 V6 Executive (automaatti, 150 000 km).

Oikea etukulma pitää kahinaa suoraan ajettaessa mutta oikealle kaarrettaessä ääni häviää. Olisko laakeri pettänyt vai mikä äänen aiheuttaa?