Kirjoittaja Aihe: 406 - Automaattivaihteiston toiminta  (Luettu 36004 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kalle

  • Vieras
406 - Automaattivaihteiston toiminta
« : 13.10.2004, 22:36:47 »
Auto: 406 2,0 ST (automaatti).

Voisiko joku selittää kansantajuisesti  automaattilaatikon sielunelämää? Oudoksun omassani 1-2  vaihdossa tapahtuvaa nykäystä. Vaiva on varsinkin valitsimen 3 asennossa kiihdytettäessä rauhallisesti.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #1 : 14.10.2004, 16:28:56 »
kylmänä automaatti lämmittää öljyjä venyttämällä 1-2 vaihtoa, se on aivan normaalia. Nykimen ei ole normaalia ja johtuu yleensä moottorin puoleleta. jos 4-3 vaihto kolahtaa joka kerta tai ainakin useimmiten suosittelen paria öljyvaihtoa 500km välein.

Automaattilaatikon öljynvaihto suositeltavaa 2v tai 40-60tkm välein kumpi ensin tulee täyteen.
Peugeot 3008 hybrid

maticci

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #2 : 14.10.2004, 18:52:32 »
Olen pohtinut samaa ominaisuutta omassa autossani.

Veikkaan tuon nykäyksen johtuvan siitä, että vaihteiston momentinmuunin kytkee lukon päälle ennen kakkoselle vaihtoa.
Kun kiihdytät rauhallisesti tämä tapahtuu jo melko alhaisella nopeudella ja moottorin kierroksilla,
jolloin vääntö on heikkoa ja moottori ikäänkuin hyytyy hetkeksi. Tuo tuntuu nykäisynä.  :roll:

Tuon lukon päälle menon huomaa siitä, että sen jälkeen moottorin kierrokset nousee nopeuden mukaan samaa tahtia.
Ennen sitä kaasun painaminen saa kierrokset nousemaan nopeasti korkeammalle vaikka nopeus alkaa
lisääntymään hitaammin kuminauhamaisesti. Tällöin momentinmuunnin luistaa, kuten pitääkin.

Kiivaavammassa kiihdytyksessä tuo lukko menee päälle myöhemmin ja korkeammilla kierroksilla,
 jolloin moottori vääntää ja tuota nykäisyä ei huomaa.

kalle

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #3 : 15.10.2004, 11:16:08 »
auton historiasta sen verran, jotkut venttiilit on vaihdettu lootaan n 60 tkm kohdalla, miksi sitä en tiedä ja tässä hiljakkoin paikallinen huolto laittoi uuden ohjelman vaihteistoon silloin nykäisy tuntui kaikilla vaihteilla. kilomertejä nyt n 100 tkm

kolahteluja en ole huomannut

kuuluuko automaattilaatiko öljynvaihto normaaleihin huoltoihin? huoltokirjassahan on erillinen kohta laatikon öljynvaihdoille, se kohta on minulla tyhjä

maticci

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #4 : 15.10.2004, 11:57:40 »
Automaattivaihteiston öljynvaihto ei kuulu määräaikaishuollon töihin.
Siitä huolehtiminen on jätetty asiakkaan vastuulle ja työ pitää tilata erikseen.

Vaihto vaatii korjaamokäynnin, eivät suostuneet pikahuollossa tekemään sitä.
Ei ainakaan Automaan Rapide.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #5 : 15.10.2004, 15:56:00 »
moni automaatti laatikko on pilattu kun ei ole öljyä vaihdettu! Serkun Volvo S80:stä vm.2001 hajos automaattilaatikko (luisti ja luisti... lopulta poks) Wetteri ei halunnut korjata rikki mennyttä laatikkoa.  

Ruotsista 16tkm ajetusta volvosta otettu laatikko olisi maksanut 3500eur ja Volvolta tehdas uusi takuulla 4500eur + 2 päivän työt päälle...huikealla tuntitaksalla!!! huh huh. Rahamies saa olla automaatilla ajelija...
Peugeot 3008 hybrid

karhon

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #6 : 15.10.2004, 17:18:52 »
Kyllä tosiaankin tarttee olla rahamies kun joutuu automaattilaatikon vaihtoon. Mulla hajos elokuussa 406 GW:n AL4-laatikko ja ei pystyny korjaamaan kun ei ole saatavissa kaikkia osia. Käytettyä just samanlaista laatikkoo ei löytynyt Suomesta jotenka eikun tilattiin tehdasuus laatikko jollainen sattui olemaan maahantuojalla ja sain sen sentään vaihtolaatikon hinnalla. Kaikki tämä lysti maksoi töineen 4000 euroo. Onneks autoliike maksoi puolet,  muuten ois jäänyt auto korjaamatta. Nyt on alla niin kallis pösö että on ajettava sillä paalaukseen asti paitsi jos tulee jotain uutta rahanmenoa niin lähtee heti kiertoon.

jmt

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #7 : 22.10.2004, 22:58:46 »
Automaattilaatikossa on ns. "öljylaskuri" mikä mittaa öljyn ominaisuuksia,laskuri ilmaisee öljynvaihdon tarpeen.Itselläni laskurissa oli kylläkin vielä "tilaa" jäljellä,mutta alkoi "winter" ja "sport" valot vilkkumaan. Vilkkuminen loppui öljyjen vaihtoon.

kalle

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #8 : 26.10.2004, 14:42:19 »
nyt on liemet vaihdettu lootassa.
pikainen tuntuma on että hiljaisempi, piti ennen näköjään vähän ääntä mihin en tajunnut kiinnittää edes huomiota.
nykäisy vaihtaessa lyhyen lenkin jälkeen tuntuu myöskin vähentyneen, toivottavasti näin jatkuu :wink:

merkkihuollossa tehtynä
vaihto  36 egee
esso lt 71141 3 litraa  30 egee

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #9 : 26.10.2004, 15:42:58 »
4HP20: DRAIN AND REFILL............3,0 L, TOTAL 8,0 L.
AL4: DRAIN AND REFILL................4,5 L, TOTAL 6,0 L.

Koko öljymäärä ei siis vaihdu kerralla, joten vaihteistoöljy kannattaa vaihtaa siinä 2v/40..60tkm välein kumpi ensin tulee täyteen... näin öljy pysyy puhtaana ja laatikko pelaa hyvin.
Peugeot 3008 hybrid

maticci

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #10 : 02.11.2004, 08:43:23 »
Kyselin Automaasta öljynvaihdon hintaa. Kustannusarvio 65 eur + öljyt.
Kyseessä on AL4 laatikko, jossa työ on kuulemma suurempi kuin 4HP20 mallissa.

Automaassa laittavat Shellin öljyä näihin automaattivaihteisiin.
Jäin hieman miettimään, että pitäisikö viedä jonnekin toiseen liikkeeseen.

Onko kellään kokemuksia Mäkelän koneesta Järvenpäässä ?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #11 : 02.11.2004, 09:01:17 »
Lainaus käyttäjältä: "maticci"
Onko kellään kokemuksia Mäkelän koneesta Järvenpäässä ?

Se on asiallinen paikka, öljyistä mitä laittavat askiin ei ole mitään kuvaa mutta castrolia haluaisivat laittaa moottoriin, mulla tosin on ollut aina omat öljyt mukana.

+ hinta-arviot ovat pitäneet
+ eivät ole tehneet tarpeettomia töitä kysymättä
+ ovat tehneet kaikki työt mitä huoltoihin sisältyy, ovien saranoiden voitelua myöten.
+ mahdollista neuvotella osien hinnoista
+ asiantunteva henkilökunta

- eivät onnistuneet kaatamaan öljyä kannusta täyttöreikään, noin dl verran oli mennyt ohikin. siitä on annettu palautetta.
- Kokonaishinta on hiukan vaikea hahmottaa kun heillä ei ole paketti hintoja vaan hinta koostuu työstä ja osista
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #12 : 03.04.2006, 08:25:16 »
Olin tulossa tikkurilan liittymäsatä kehä III:lle kun huomasin rekan tulevan kehä III:sta ja ajatelin että kyllähän tohon eteen helposti ehtii, painoin kaasun pohjaan mutta kiihtyvyys oli todella pientä ja vaikka yrtitin nopealla kaasunpainamisella saada pienempää sisään niin eipä vaihtanut, heitin vielä käsin 3:en päälle vain todetakseni että 3 vaihde oli jo päällä! En voinut muuta kuin päästää rekan ohi joka oli jo ystävällisesti siirtynyt vasemmalle kaistalle - osaako joku sanoa onko tämä tavallista (ominaisuus) automaatissa vai mikä?
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #13 : 03.04.2006, 08:55:20 »
Mulla vaihtaa neloselta kakkoselle ja kakkonen vetää satasen pintaan kun oikein antaa monoa noissa rekka-nopeuksissa.

Kaasu pitää kyllä polkaista huolella pohjaan jos käytössä on "normaali"-moodi. S-moodissa vaihto alaspäin tapahtuu paljon herkemmin. Talviasennossa sitten taas kakkosta ei juuri käytetä edes lähdössä.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #14 : 06.04.2006, 13:07:22 »
Täältä löydät kaiken tarvittavan tiedon AL4-vaihteistosta:
http://sitruuna.unk.fi/SitruunaHaku/index.php?haku=al4&etsi=title&starter=
Audi A4 Tdi Q