Kirjoittaja Aihe: 306 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)  (Luettu 4451 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Brooks

  • Vieras
306 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« : 08.04.2007, 19:00:34 »
Auto: 1995 306 1,9 (diesel).

Edellä mainitussa autossa on käyntiinlähtöongelma. Eli ei meinaa lähteä kylmänä käyntiin. Autoa saa startata semmoisen 10 sekunttia ettei se lupaakkaan, sen jälkeeen kone ottaa noin 500-600 kierrosta muttei jaksa vielä pysyä käynnissä omia avuin kun tätä jatkuu noin 20s auto vihdoin käynnistyy. Savuttaa aika runsaassti kun vihdoin saa käyntiin. Todennäköisesti pyörii kolmella aluksi. Suihkujen juuresta työntää kannen päälle jotain mustaa "mönjää". Kansi remontti on tehty noin 3 kk sitten. Ajoituksen tarkistin ja se oli kunnossa. Eli mistä lähdetään seuraavaksi etsimään vikaa...

Kampiakselin stefakin nähtävästi vuotaa. Onko kampiakselin päässä oleva hammaspyörä miten kiinni? Ja mitä muuta pitäisi huomioida, en ole nimittäin ennen vaihtanyt stefaa.

Vielä lisäksenä että hehkut testasin täällä palstalla olleella jännitteen mittaustekniikalla ja jännite oli 11.5V eli ok? Talvella oli ainakin niin, että kun autoa piti lämppärissä niin se lähti ihan ok käyntiin.

Patukka

  • Vieras

taimen

  • Vieras
Vs: 306 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #2 : 08.04.2007, 20:13:57 »
Vielä lisäksenä että hehkut testasin täällä palstalla olleella jännitteen mittaustekniikalla ja jännite oli 11.5V eli ok?

Talvella oli ainakin niin, että kun autoa piti lämppärissä niin se lähti ihan ok käyntiin

Joo no mäkin taistelin saman ongelman kanssa. Kyllä se hehkuja yhdistävä piuha pitää ottaa irti ja mitata jokaisen hehkutulpan vastus, 0.4-0.8 ohmia asteikolla on ok vastus, mutta minulla oli esimerkiksi yksi hehku jotain 20 ohmia ja toinen ∞. Itse suosittelisin hehkujen vaihtoa jos autolla on jo ajettu yli 250tkm. Maksaahan se 40 euroa satsilta jos Boschin (alkup.) tulpat ostaa, mutta voi olla hyvillä mielin parit kolmet tulevat talvet ainakin.

Nyt on kyllä niin samanlaiset oireet kun mulla että väitän 97.891½% varmuudella että yksi hehku on ainakin huonona ellei pimeänä. Vaikuttaa jo alle +10 Celsiusasteen jälkeen käynnistyvyyteen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #3 : 08.04.2007, 21:43:23 »
Vaikuttaisi suuttimen rungon tiivistysvialta palotilaan/esikammioon -> mm. puristuspaineet pääsevät karkaamaan.

Lieneekö suutinremontin yhteydessä vaihdettu suutinrungon/kannen välisiä tiivisteitä tai sitten mahdollisesti käytetty vääriä tiivisteitä/kiristysmomenttia ?


SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #4 : 08.04.2007, 22:16:32 »
Kampiakselin stefakin nähtävästi vuotaa. Onko kampiakselin päässä oleva hammaspyörä miten kiinni? Ja mitä muuta pitäisi huomioida, en ole nimittäin ennen vaihtanyt stefaa

Hammaspyörä ei ole millään kiinni, lähtee ihan vetämällä ja se kiila mikä pitää hammaspyörän oikeassa asennossa ei nyöskään ole millään kiinni. Eli tippuu helpoisti lattialle kun hammas pyörän ottaa pois paikaltaan.

Ajoitus merkit kohdalleen (lue, pultit paikalleen nokka-akselissa ja naftapumpussa sekä lukitus tappikiinni vauhtipyörään) ei siinä sen ihmeempää ole. Asennuksessa pitää huomioida:

- Hihna paikalleen
- Päästetään kiristimen jousivoimalla kireäksi
- Kiristetään kiristin rullan lukitus pultti
- Pyöritetään moottoria vähintään 8 kampiakselin kierrosta normaali pyörimis suuntaan jotta saadaan hihnasta löysät pois ja hihna hakee paikkansa.
- Löysätään ja kiristetään uudestaan kiristimen lukitus pultti.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Brooks

  • Vieras
Vs: 306 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #5 : 09.04.2007, 14:31:14 »
No eilen illalla sitten otin irti kaikki hehkut ja testasin ne siten että otin akun navoista käynnistyskaapelilla virrat ja kuinka ollaakkaan kaksi rikkinäistä hehkua löytyi. Joten ei tuo jännite homma paljasta aivan kaikkea.

Suihkuihin vaihdoin kansiremontin yhteydessä uudet kupariset tiivisteet, jotka tulivat yläpään tiivistesarjan mukana. Minulla ei ollut suihkuihin käypäistä momenttiavainta niin kiristysmomentti ei välttämättä ole aivan oikea. Testasin tosin ensin ruuvipenkissä momenttiavaimella että kuinka tiukkaan ne täytyy vääntää ja sitten tavallisella avaimella pyrin vääntämään samaan momenttiin. Kuinka tarkka lienee momentista? Pitäisiköhän suihkuihin vaihtaa uudet tiivisteet ja kokeilla korjaantuuko vika sillä?

Joo hammaspyörä lähtikin ihan ok irti, stefaa en ole vielä irrottanut kun uusikin on vielä ostamatta. Täällä kun on tämä älyllinen eliitti ;,) niin kuinkas tuo entinen stefa lähtee parhaiten irti ja onko uuden asentaminen kuinka tarkka homma, meinaan syvyyden suhteen, ettei stefa mene liian pitkälle/ jää liian ulos

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #6 : 09.04.2007, 19:25:43 »
No eilen illalla sitten otin irti kaikki hehkut ja testasin ne siten että otin akun navoista käynnistyskaapelilla virrat ja kuinka ollaakkaan kaksi rikkinäistä hehkua löytyi. Joten ei tuo jännite homma paljasta aivan kaikkea.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=2044.0

Mä olen joskus kirjoittanut ton ohjeen ja olen edelleen sitä mieltä että tuon ohjeen mukaan kannattaa mennä. Olet tasan oikeassa siinä että jännite ei kerro muuta kuin sen onko kaikki tuplat rikki vai toimiiko joku ja onko hehkurele ehjä. Ja edelleen jännite mittaus on edelleen kiinni akun kuormituksen kestokyvystä = kunnosta.

Joo hammaspyörä lähtikin ihan ok irti, stefaa en ole vielä irrottanut kun uusikin on vielä ostamatta. Täällä kun on tämä älyllinen eliitti ;,) niin kuinkas tuo entinen stefa lähtee parhaiten irti ja onko uuden asentaminen kuinka tarkka homma, meinaan syvyyden suhteen, ettei stefa mene liian pitkälle/ jää liian ulos

Stefa lähtee kätevästi irti kun ruuvaa kehälle pelti- tai puuruuvin ja vetää stefan irti pihdeillä. Syvyyden suhteen tarkkuus on oikeastaan siinä ettei stefaa paina liian syvälle tai jätä liian pintaan, näet kyllä kuinka pitkä "kaula" on johon stefa painetaan. Paina stefa vähintään niin syvälle että se on lohkon tasalla. Jos akseli on kulunut paljon yhdestä kohtaa niin stefan paikkaa voi muuttaa vaikka pikkuisen syvemmälle jolloin se ei "tiivistä" siitä kohtaa missä kampiakselissa on jo lovi. Oikeastaan tarkinta on se että stefa menee suoraan, vinossa oleva ei tiivistä mitään...
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 13:00:07 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Karvis

  • Vieras
Vs: 306 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #7 : 11.04.2007, 07:20:37 »
Ongelma:

Viikonloppuna alkoi myös minulla oireilemaan käynnistyksen kanssa. Eilen sitten mittailin hehkut ja kahden vastus oli 0,8-1 ohmia,yksi oli 3,8 ja yksi taas heitteli mitä sattuu välillä 24-144 ohmia,lienee tämä yksi ainakin sökö? Pystyykö merkkihuolto tutkimaan tilannetta testerillä 306 xrdt -98? Vai pitäisikö suosiolla tilata uudet,onko suosituksia minkä merkkiset kannattaa laittaa?

Ratkaisu:

No niin,eilen vaihdoin hehkut ja tilanne näyttää korjaantuneen, hehkut on nyt febi merkkiset kun ei muuta ollut hyllyssä, ovat kyllä ison saksalaistehtaan tuote joten jospa nuo olisi asialliset. Vanhoja hehkuja mittailin, niin yhdessä oli ensin 0 ohmia ja kun kolautti vähän niin muuttui äärettömään, eli sököhän se oli. Olivat Delphi merkkiset, lieneekö alkuperäiset vielä olleet?

Lainaus
Et tarvitse mitään autokohtaista arvoa tulppien resistanssille, riittä kun lasket R = U / I R = resistanssi, U = Jännite, I = Virta. PTC hehkutulppa alkaa muuttaa resistanssiaan (vastusta) vasta kun lämpötila on kohonnut noin 800-900 asteeseen. Hehkujen ottama virta on normaalisti 15-20 A per tulppa, sillä jos laskee saadaan resistanssiksi 0,55 - 0,73 Ohmia.

Mittasin ohimennen yhden uuden hehkun vastuksen, niin oli n. 0,25 ohmia...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #8 : 11.04.2007, 08:13:59 »
Viikonloppuna alkoi myös minulla oireilemaan käynnistyksen kanssa. Eilen sitten mittailin hehkut ja kahden vastus oli 0,8-1 ohmia,yksi oli 3,8 ja yksi taas heitteli mitä sattuu välillä 24-144 ohmia,lienee tämä yksi ainakin sökö?
Pystyykö merkkihuolto tutkimaan tilannetta testerillä 306 xrdt -98? Vai pitäisikö suosiolla tilata uudet,onko suosituksia minkä merkkiset kannattaa laittaa?

Merkkihuolto mittaa hehkutulpat myös yleismittarilla, nimim. kerran itse seisonut vieressä. Jossain vaiheessa merkkiosat olivat Beru merkkisiä, tosin eri paketissa. Itse laittaisin Beru tai Bosch tulpat. Hinta oli joskus merkkiosana noin 17 €/kpl, sama tulppa varaosaliikkeestä 10-15 €/kpl. Ole sitten tarkkana mitkä tulpat ostat kun tuossa -98 mallisessa on ainakin motonetin luettelon mukaan kahta eri tulppaa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 306 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #9 : 11.04.2007, 11:48:25 »
Hehkut voi testata myös kytkemällä akusta paksulla johdolla virrat hehkun runkoon ja liittimeen, mutta vain hetkellisesti! Tätä konstia on käytetty jo vuosikymmenet, näkee hehkuuko tulppa kärjestä, vai juuresta. Joskus kärki on sökö, mutta virta kuitenkin tulpassa kiertää, muttei se hehkuva tyvi aina yllä edes palotilaan. Tosiaan se testaus aika on ihan pari kolme sekuntia, nyky hehkut kun toimivat jotain parin voltin jännitteellä, eivätkä kestä kahtatoista montaa sekuntia.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #10 : 11.04.2007, 13:07:31 »
Tosiaan se testaus aika on ihan pari kolme sekuntia, nyky hehkut kun toimivat jotain parin voltin jännitteellä, eivätkä kestä kahtatoista montaa sekuntia.

Nimellisjännite on kuitenkin 11 VDC ja jos ne ei kestäisi 12 VDC kuin muutaman sekunnin niin nehän olisi hajalla ekan käynnistyksen jälkeen. Akun jännite putoaa helposti tuonne 11 VDC pintaan kun hehkutus kytketään päälle. Lisäksi vielä jälkihehku joka voi olla jopa kolme minuuttia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #11 : 12.04.2007, 07:12:51 »
Kaikki nuo vastusarvot ylittävät "normin" n. 0,5 ohm. Autokohtaista lukua en tiedä.
Mittarin tarkkuus on tietysti mitä on.

Olen nähnyt ajatuksia että olisi hyvä laittaa tulpat joiden vastus muuttuu (kaikillahan se muuttuu) lämpötilan mukana, oliko se PTC-tulppa. En ole löytänyt mitään spesifikaatioita.
Onko niissä järkeä?

Ihan selväksi ei viestistä tullut mutta itse vaihtaisin kaikki tulpat kerralla.

Et tarvitse mitään autokohtaista arvoa tulppien resistanssille, riittä kun lasket R = U / I R = resistanssi, U = Jännite, I = Virta. PTC hehkutulppa alkaa muuttaa resistanssiaan (vastusta) vasta kun lämpötila on kohonnut noin 800-900 asteeseen. Hehkujen ottama virta on normaalisti 15-20 A per tulppa, sillä jos laskee saadaan resistanssiksi 0,55 - 0,73 Ohmia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #12 : 15.11.2007, 12:20:12 »
Ei tietoa onko PTC vai tavallinen,ei tuo febin sivukaan kerro sitä,mistä tuon PTC tulpan erottaa tavallisesta?.

Mikäli valmistaja ei ilmoita vastuksen tyyppiä voi sen toki mitata. PTC vastus on ns. itsesäätyvä eli resistanssi muuttuu (suurenee) lämpötilan funktiona, jolloin hehkutulpan ottama teho pienenee.