Kirjoittaja Aihe: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa  (Luettu 3350 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jopa

  • Vieras
Auto: 1998 306 1,9 XRTD (porrasperä).

Eli oli tarkotus mennä autolla tankille, mutta eihän se luukku auennut. Onko tuossa olemassa mitään muuta avausvipua tuolle luukulle? Tuo on jäätynyt aikasemminkin ja aina auennut kun auto on sulannut. On ollut useamman päivänki lämpimässä tallissa ja sitä luukun lukkomekanismiä on rasvattu, mutta silti vaan jäätyy kun pakkaset tulee.. Missäpäin autoa tuo vaijeri menee? Saako jotenki rasvattua, vai pitääkö vaihtaa koko vaijeri?

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #1 : 06.01.2008, 10:27:11 »
Ainakin hatchback mallissa jäätyy tankinluukun lukkokieli, joka pitää luukkua kiinni ja liikkuu siis vaijeria vedettäessä. Aseöljyä ruutamalla syksyllä ja jossain vaiheessa talvea pysyy vaijerisysteemi toimintakuntoisena.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

jopa

  • Vieras
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #2 : 06.01.2008, 17:47:15 »
Kun vedät avausvivusta, tuntuuko että vaijeri liikkuisi, vai liikkuuko vipu lainkaan? Jos vipu ei liiku, on vaijeri jäässä/jumissa. Voi myös olla niin, että itse luukku on jäätynyt, eikä avaudu yhtään, vaikka lukituskieli muuten toimiikin. Kokeile lukita avausvipu ns. auki-asentoon, jonka jälkeen voi yrittää kammeta luukkua auki. Sieltä sivuverhoilun takaa pitäisi päästä käsiksi lukkomekanismiin ja avata lukko sieltä käsin, jos tarve vaatii.

Se itse luukku kyllä liikkuu ja sinne lukituskielekkeeseen olen laittanut öljyä, että sieltä ei pitäis olla jäässä. Sitä vipua kääntämällä tuntuu siltä että se vaijeri ei liiku lainkaan.. Pitää koittaa tutkia uudestaan tuolta verhoilun takaa jos sieltä pääsis käsiksi. Kerran sieltä tutkittiin, mutta ei näkynyt sitä lukitusmekanismiä.

Sieltä sivuverhoilun takaa pitäisi päästä käsiksi lukkomekanismiin ja avata lukko sieltä käsin, jos tarve vaatii.

Ei löytynyt verhoilun takaa muuta kuin patti pellissä sen luukun kohdalla.. Eli mitään mekanismejä ei sisäpuolella näkynyt. Pääsisköhän sinne käsiksi, jos sisälokasuojan irrottais? Tai missäpäin autoa se vaijeri menee?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #3 : 06.01.2008, 18:26:46 »
Itse en tunne tuota 306:sen systeemiä paremmin, mutta jos luukun lukituskielen/tapin löytää, niin pitäisi kaiken ymmärryksen mukaan löytyä myös se vaijerin pää, joka kiinnittyy siihen lukkomekanismiin. Saattaa hyvinkin olla, että vaijeri on lokarin takana, eli se on irrotettava.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #4 : 07.01.2008, 08:08:11 »
Voisiko vaijeri jäätyä vaikkapa aukaisuvivun puolelta, kun lattiamattoihin kertynyt kosteus voisi päästä myös sieltä vaijerin avonaiseen päähän aika helpolla. Se on ainakin helppo tarkistaa, kun vipu lähtee vetämällä irti ja ovitiivisteen irroittamisen jälkeen sen jälkeen matto pois edestä.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

jopa

  • Vieras
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #5 : 07.01.2008, 13:28:49 »
Poikkihan se vaijeri napsahti tuolta kahvan juuresta. Oli aika ruosteisen näköinen. Löytyisköhän tuota vaijeria tarvikeliikkeestä, vai pitääkö suosiolla mennä kysyyn pösön tiskiltä? Minkähänlainen homma on vaihtaa?
« Viimeksi muokattu: 07.01.2008, 13:33:41 kirjoittanut jopa »

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #6 : 07.01.2008, 17:26:01 »
No nyt sitten on itselläkin sama juttu ! Lukituskieli on sisällä ja pysyy. Täytyy odotella loppuviikkoon kun on luvattu +kelejä ja siihen asti ajella läppä raollaan.

Kokeilin jo kaikkia muttei mene kuin syvempään vain . Laitoin sisälämppärin jauhamaan puoliltapäivin josko alkaisi sulamaan se viritys? Töissä kun on mahdollista tuotakin kokeilla.

Kotiinpäästyä kun olin matkan lämppäri melkein täysillä ajellut niin tokenihan se ;) Ruuttasin CRC:tä koloseen ja ruuvarilla kampesin sen lukituskielen ulos niin alkoi läppä jäämään taas kiinni.