Kirjoittaja Aihe: 306 - Vaihteensiirtotangot  (Luettu 1993 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

306diesel

  • Vieras
306 - Vaihteensiirtotangot
« : 13.10.2006, 14:32:39 »
Autostani yksi vaihteensirtotangon muovikuppi rikki(tanko paikallaan rautalangan ja nippusiteen avulla), merkkilliikkeen tangoilla huima hinta ja Knuutilalta ovat tietenkin loppuneet.

Ajattelin, että mitähän jos tekisi edes sen hajallisen tangon tilalle pötkylän itse. Minkähän kokoisia kuulaniveliä pitäisi hankkia ja onko kierretangon paksuudella merkitystä kestävyyden suhteen? Saisihan sen kuulan koon toki itse mitattua, mutta en viitsisi turhaan irroitella niitä väljistyneitä kepakkoja, hajoavat lopullisesti. Metalliset kuulakupithan tiettävästi kestäisi paremmin kuin muoviset.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Vaihteensiirtotangot
« Vastaus #1 : 14.10.2006, 02:18:41 »
Jep, lukitussokalliset teräsnivelpäät eivät kustanna montaa euroa - muistaakseni nivelpallon halkaisija 8 mm. Tangot voi siis valmistaa kätevästi itsekin:

- kaksi nivelpäätä, sopiva pätkä kierretankoa (mittaa alkuperäisestä nivelpisteiden välinen etäisyys, sekä teräsnivelpäästä kierre-osan syvyys, kalkuloi kierretangon pituus jne.) ja lukitusmutterit per vaihteen siirrin- (joita 2 kpl) ja tuki tanko (joita 1 kpl).