Auto: 1989 405 Break GR 1,6 (XU52C, kaasutin).
Projektina on jakopään hihnan vaihto. Haynesin kirja on, ja muut lisäohjeet netistä luettu, mutta yksi asia vielä kummastuttaa.
Haynesin kirjassa (sivu 2A-5) puhutaan jostain pösön omasta sähköisestä vempaimesta jolla laitetaan hihnaan oikea kiristys. Vaihtoehdoksi tuolle tarjotaan vipuvarren tekemistä jonka päähän 8 cm etäisyydelle ripustetaan 1,5-2 kg paino. Kolmas mainittu vaihtoehto on laittaa kireys niin, että hihnan pystyy nippa-nappa taivuttamaan peukalon ja etusormen välissä 90 asteen mutkalle nokka- ja kampiakselipyörän välistä.
Kirjassa painotetaan, että kireys pitää ehdottomasti tarkistuttaa merkkiliikkeessä ennenkuin aletaan ajella pitempiä matkoja.
Kysymyksiä:
- miten tuohon kireyden tarkistukseen pitäisi suhtautua? sikäli kun arvaan, ajelee puolet suomen >10v vanhoista pösöistä näppituntumalla kiristetyillä hihnoilla.. !?!
- Pitääkö kiristimen pyörä/laakeri vaihtaa samalla kertaa kuin hihna? Jos ei, niin näkeekö siitä jollain tavalla koska se on vaihtamisen tarpeessa?