Ongelma:Auto: 2000 206 1,4 (TU3JP, KFX, VF32AKFXE40712956, DAM 8457/04.01.2000, käyttöönotto 08.02.2000, 108 000 km).
Vian esiintyminen:
Foorumilla on käsitelty useaan otteeseen samanlaisia oireita eri malleissa, mutta mitkään konstit eivät tunnu auttavan tähän yksilöön. Ongelmat alkoi kierrosten jumittumisesta 2000-3000 paikkeille, joka saatiin korjattua tyhjäkäyntisäätimen puhdistamisella ja auto kävi normaalisti ajaessa ja tyhjäkäynnillä. Noin vuoden myöhemmin auto saattoi nytkähtää ajaessa ja satunnaisina kertoina vilauttaa myös itsediagnostiikkavaloa, jota tapahtui todella harvoin.
Aikaa eteenpäin nytkähdyksiä alkoi esiintyä useammin ja auto sammui tyhjäkäynnillä esim. valoissa, mutta lähti starttaamalla käyntiin ja ajaminen sujui sukkelasti siitä eteenpäin. Tällä hetkellä nytkähdyksiä esiintyy paljon ja välillä meinaa auto hyytyä, mutta lähtee taas kulkemaan. Kiihdyttäessä auto tekee silloin tällöin yllättäviä nykimissarjoja, vähän samaan tyyliin kuin tässä:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=26395.0Autoon tehdyt korjaukset vian ilmenemisen jälkeen:
Vikakoodilukijaa ei ole hollilla, niin alettiin vaihtamaan oikein urakalla osia. Ensin meni vaihtoon tyhjäkäyntisäädin, sitten kampiakselin asentotunnistin (YKK) ja moottorin lämpötila-anturi. Sulakkeet ja releet on käyty läpi sekä johtosarjat mitä päällisin puolin voi tarkastaa.
Vika tällä hetkellä:
- Sammuu tyhjäkäynnillä starttauksen jälkeen noin 5sek päästä. Sammumisen jälkeen moottoritilasta kuuluu nopea noin seitsemän "sähkönapsauksen" sarja.
- Pysyy pidempään käynnissä ainoastaan antamalla pikkusen kaasua
Mitä jää vielä tarkastettavaksi mikä moottorin sammuttaa? MAP-anturi? Puola? Tulpat?
Ratkaisu:PUG-508 oli asian suhteen oikeilla jäljillä, sillä vaihdettiin pököttiin puolapaketti ja sammumisoireet poistuivat. Vikakoodeja ei päästy tarkastelemaan, kun ei löytynyt korjaamolta sopivaa lukijaa mutta siinä uskossa voisi olla että vika oli puolapaketissa kun ei auto sammuile enää.