Kirjoittaja Aihe: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault  (Luettu 43608 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #120 : 31.08.2016, 17:15:26 »
Tuossa aiemmin joku ehotti mittaamaan sitä anturia muualtaki, kun pelkästä lähimmästä pistokkeesta. Veikkaan että konehuoneesta jostain abs yksikön luolta löytyy oikeen takapyörän anturin piuhan liitos, josta saat mitattua ettei se signaali huku jonnekkin matkalle/antaa lukemiskelvotonta viestiä?

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #121 : 31.08.2016, 19:36:23 »
Omat muistikuvat on että absien johtosrj on yhtäpuuta edestä taakse saakka. Tarkistan asian kun käyn tallilla.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #122 : 31.08.2016, 20:56:30 »
Joo, voisin sen mitata jos vain tietäisin mitkä niistä nastoista siinä isossa moninapaliittimessä on mikäkin.
Tuon moninapaliittimen olen avannut ja pinnien kontaktipinnat hionut hienolla vesihiomapaperilla puhtaaksi ja ruiskuttanut kontaktisprayta. Muuta en ole sille pystynyt tekemään.
MB E250 cdi

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #123 : 31.08.2016, 21:45:42 »
Laitappa autosi tiedot, eli VIN, DAM, moottorikoodi, niin katson piirustuksia. Oliko tuo 1996 pözö  ;). Mitenkäs simppeli vika, eli jarruvalokatkaisija? Saatko anturit kytkettyä ristiin, eli siirtyykö vika?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #124 : 31.08.2016, 21:53:49 »
Laitan huomenna noi tiedot kun pääsen auton papereiden kimppuun. Joo, -96 mallinen on. Jarruvalokatkaisijaan en ole vielä perehtynyt. Johdot saan tietysti ristiin jos laitan hyppyjohdot väliin. Laitoin muuten PP2000 diagnostiikkavehkeet tilaukseen Ebaysta kun noita Pesosia meidänkin perheessä muutama on.
MB E250 cdi

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #125 : 01.09.2016, 16:50:49 »
VF38BRFVE80157759
MB E250 cdi

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #126 : 01.09.2016, 18:37:01 »
absien johtosrj on yhtäpuuta edestä taakse saakka.Väyläsähköisissä on lukittava moninapaliitin kuskin jalkatilassa. Jos on sama homma myös vanhemmassa niin siitähän saa mitattua johtimien kunnon eteen-/taakse päin.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #127 : 03.09.2016, 21:25:05 »
Taka-akselin liittimiltä eteen saakka on "yhtä puuta". Mittasin vielä tänään uuden anturin, ja se näyttää 1,72 ohm. Vasemman puoleinen vanha anturi näyttää 1,68ohm. Aikaisemmin ne näyttivät kummatkin tuota 1,68. Eturenkaiden anturit näyttävät kummatkin 1,63.
.

Oikean puoleinen uusi anturi kiinnitettiin nyt tavallisella 10mm pultilla.
.

Tosi pahassa paikassa kaikkien mahdollisien tukivarsien ja vaijereiden välissä.
.

Vasemman puoleisen anturin kuusiokoloruuvi näyttää olevan yhtä happamassa kunnossa.
MB E250 cdi

vso

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #128 : 04.09.2016, 15:03:25 »
Auto: 2002 406 3,0 V6 (262 000 km).

Vika:
Mulla alkoi ensin satunnaisesti syttyä käynnistettäessä ABS ja ESP -valot. ABS fault ja ESP/ASR malfunction -tekstit ilmestyivät samalla radion näyttöön. Niinä kertoina kun valot eivät palaneet, myös ajonvakautus ja abs toimivat normaalisti.

Muutaman kuukauden jälkeen valo alkoi palaa jatkuvasti ja järjestelmä oli poissa pelistä. Merkkitesteri kertoi yksikön syöttöjännitteen olevan liian matala. Anturit olivat kunnossa ja todennäköisin syypää moottoritilassa oleva yksikkö/ pumppu.

Ratkaisu:
Koska Suomen purkaamoilta ei tuota ESP-malleihin tarkoitettua yksikköä löytynyt, tilasin sen Ebaysta (joku Liettualainen purkaamo). Kyseessä purkuosa 607 HDI -mallista, mutta osanumero on sama kuin omassa. Hinta toimitettuna 100€, asensin nyt vkl itse ja ABS -valo kuittaantui pois muutaman kymmenen metrin ajon jälkeen. Vanhan yksikön pohjassa punainen virtajohto yksiköltä pumpulle oli sen näköinen, että liekö jarru- tms. nestettä päässyt vuosien varrella marinoimaan parhaan johtokyvyn pois.

Asennukseen ei tarvinnut testeriä, vaan riitti kun avasi kaikkien satuloiden ilmausruuvit ja polki hetken nesteitä läpi. Tämän jälkeen normaali ilmaus satula kerrallaan. Koeajolla hiekkatien puuttuessa kaasuttelin sen verran, että luistonesto alkoi vilkkua. Tämän jälkeen uusi ilmaus ja nyt poljintuntuma on entisellään. Kannattaa varata riittävästi rost-offia, varsinkin yksi yksikköön tulevista jarruletkun ruuveista vaati lähes silmitöntä väkivaltaa irrotakseen.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #129 : 04.09.2016, 20:01:21 »
Olisikohan se minunkin tapauksessani sitten vain kuitenkin tuo pumppuyksikkö?
Mitään mekaanista vikaa jarruissani ei ole. Pidän muutenkin autoni hyvässä käyttökunnossa ja esim. jarrut olen vuosi sitten läpikäynyt miltei kaikilta osin. Jarruletkuja ja etusatulan uusinut, kaikki palat, takapäähän myös laikat. Nesteet vaihtanut pari vuotta sitten ja ilmannut koko järjestelmän.
Jokin sähköpuolen vika sen on pakko olla. Hammaskehät ovat kaikki ehjät eikä paloja puutu. Anturit antavat kaikki vastusta ja niistä yksi on nyt uusi ja muut puhdistettuja. Liittimet ja sulakkeet käyty läpi.
Etupään isosta moninapaliittimestä voisin vielä mitata anturit, jos vain tietäisin mikä pinni on mikäkin. Johdot ovat auton alla suojattu paksulla muoviputkella, joten johtoja on vaikea seurata muutoin kuin toteamalla että menee suoraan sinne moottoritilan isolle liittimelle.
Voisiko olla että kun minun auto on näinkin vanha kuin -96, että ei ole oireillut ennen kuin todellinen vika on tullut esim. yksikköön? Tarkoitan että ehkä uudempi malli olisi antanut jotain hälytyksiä jo aikaisemmin ennen kuin valo syttyy lopullisesti palamaan?
Nyt olisi tärkeää saada jotenkin pois suljettua vikakohteita, esim. mittamalla että tuleeko konehuoneen liittimelle saakka signaalia ja oikeanlaista pulssia kun renkaat pyörivät. Ja mielellään mahdollisimman edullisesti. Ei olisi yhtään varaa nyt laittaa ylimääräisiin kokeiluihin rahaa kiinni. Toivottavasti saisin itse mitattua sillä PP2000 laittella jonka pitäisi Briteistä saapua.
MB E250 cdi

vso

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #130 : 04.09.2016, 20:49:20 »
No jos autolla on 20 vuotta ajettu, niin kyllä se pumppu on Suomen olosuhteissa saanut jo ihan kiitettävästi pyöriä. Tuohon malliin saattaisi löytyä kotimaastakin osia, joskin hinta voi olla netistä ulkomailta tilattuna edullisempi.

Olen ymmärtänyt, että näistä vastaavan mallin yksiköistä saattaa joku juotos pettää ja aiheuttaa toiminnan loppumisen. Netistä löytyy firmoja jotka korjaa, mutta käytetty osa tuli tapauksessani korjausta edullisemmaksi.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #131 : 10.10.2016, 20:22:34 »
Nyt on ABS ongelma korjattu. MJltä ostettu ehjä pumppuyksikkö vaihdettu liikkeessä ja nyt toimii. Iso kiitos vielä MJ:lle. Eli vika oli alunperinkin ABS yksikössä. Liikkeen testeri herjasi edelleenkin sitä jo vaihdettua anturia, eli sen vaihdoin siihen ihan turhaan. Otin auki tuon alkuperäisen ABS yksikön ja ei sen sisällä loppujen lopuksi mitään avaruustekniikkaa ollutkaan.



Tuo elko saattaa olla hyvinkin todennäkinen vikakohde. Kaksi relettä löytyy myös. Missähän kunnossa niiden kärjet ovat?
Tämän elektroniikkapuolen pystyy irrottamaan koskematta itse pumppuun ja näin säästyisi ilmauksilta. Autoon vaihdettiin kuitenkin koko hässäkkä.



Vastapuoli näyttää tältä. Ei mitään ihmeellistä.



Moottori tulee tuohon kiinni.



Moottori avattuna. Hiiliä riittäisi vielä vaikka kuinka. Eikä kollektorikaan vielä siltä näytä että vika olisi ollut siinä ollut. Eli todennäköisesti tuo elektrolyyttikondensaattori tai jompi kumpi noista releistä. Tämän pystyisi varmaan korjaamaan. Laitan jokatapauksessa talteen.
MB E250 cdi

Laguna00

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #132 : 10.10.2016, 20:40:35 »
Erinomainen summailu viasta - hyvä että on kuvia runsaasti. Tässä pumpussa on näemmä neljät hiilet! Ei ihme että kestävät pitkään.

ahtimyy

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #133 : 07.11.2016, 21:00:49 »
Auto: 2003 406 Coupe 2,2 HDi (307 000 km).

Tutut oireet minullakin. Toistuu ajoittain, eikä vikahistoriaan jää tunnistettavaa vikaa. Vika poistuu itsestään. Viimeiset kolme päivää ABS/ESR oli taas pois toiminnasta ja varoitusvalot päällä. Tänään poistui päivän toisen käynnistyksen yhteydessä. Peugeot-keiju kai vieraili... Toivottavasti toistuu vasta seuraavilla kesäkeleillä.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #134 : 08.10.2017, 17:02:41 »
Kuskin puoleinen etu pyörä näemmä hangannut abs anturista kuparit näkyville. Tätä ei vissiin pysty korjaamaan millään muulla kuin uudella anturilla? Pikkuhiljaa vilkutteli abs valoa ja on nyt tovin palanut yhtä soittoa.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..