Kirjoittaja Aihe: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault  (Luettu 43607 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

akk1965

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #90 : 29.02.2016, 13:47:57 »
Auto: 2001 406 GW 3,0 V6.

Täällä sama ongelma kanssa. Alustava diagnoosi on, että ratin kulma-asentotunnistin ei toimi, joten ilmeisesti koko viiksipaketin joutuu vaihtamaan.

Teemu.H

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #91 : 28.05.2016, 19:17:43 »
Auto: 2003 406 3,0 V6.

Itsellä oli sama vika. Muutama sekunti käynistyksen jälkeen antoi tuon ilmoituksen, vaikkei autoa liikuttanut. Ilmaantu kuskinpuolen raidetangonpään vaihdon jälkeen. Yhteyttä remonttiin en ymmärrä, mutta vika oli ratti anturin kalibrointi oli rajusti perseellään. Peugeot Planetilla roikan nokassa rattianturille uusi kalibrointi ja herja loppu. Nähtäväksi jää tuleeko takaisin. Minulla toimi vikatilasta huolimatta absit ja vakkari.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #92 : 14.08.2016, 15:56:08 »
Auto: 1996 406 2,0 (260 000 km).

Noin kolme viikkoa sitten sytytti ABS valon kojelautaan. Käynnistettäessä valo sammuu muutaman sekunnin päästä, kuten kuuluukin mutta heti kun nopeutta on sen verran että nopeusmittarin viisari vähänkin nousee niin vikavalo syttyy ja jää palamaan.
Tähän mennessä testattua ja tehtyä: -Olen mitannut kaikista ABS antureista vastuksen joka näyttää takapyörien osalta 1,7 ja eturenkaiden osalta 1,63. En tiedä mitä kuuluisi kunnossa ollessaan näyttää.

- Olen puhdistanut kaikkien renkaiden hammaskehät sekä anturit. Takapyörien antureissa oli aika paljon metallihiukkasia ja pölyä, niiden puhdistaminen ei kuitenkaan vaikuttanut ongelmaan.
- Olen käynyt konehuoneen neljä 50A sulaketta läpi, puhdistanut kontaktipinnat ja ruiskauttanut kontaktisprayta. Myös ABS yksikön ison moninapaliittimen olen avannut puhdistanut ja ruiskuttanut kontaktisprayta.

Nyt alkaa ideat pikkuhiljaa loppumaan. Testasin juuri äsken jarrut märällä asfaltilla ja lukkoon lyö etujarrut. >:(
MB E250 cdi

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #93 : 14.08.2016, 16:42:50 »
Jarruvalokytkin ehkä tai hammaskehä poikki. Antureiden mittaaminen on riskaabelia, koska mittari syöttää anturin puolijohteeseen jännitettä. 2006 mallin testerillä testaaminen rajallista, iitää lukea ledien vilkutuksia  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Laguna00

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #94 : 14.08.2016, 18:01:15 »
D'Artagnan, oletko tarkistanut ABS moottorin hiilten kunnon? Voipi olla hiilet finito ja moottori oikosessa -> abs ei toimi... Muilta osin mukavasti olet jo käyny vikapaikkoja läpi 👍

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #95 : 14.08.2016, 18:41:14 »
Hiiliä onkin vaihdettu, hyvä pointti ja muistuikin, että otappa yhteyttä RBL:lään.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #96 : 14.08.2016, 21:16:43 »
Autolla ajettu 260tkm, jos se auttaisi määrittämään todennäköisimmän syyn.
Miten tuon ABS moottorin irroitus käytännössä tapahtuu? Taitaa olla ilmeisen suuri riski että on entinen laite?
MB E250 cdi

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #97 : 14.08.2016, 22:12:38 »
Ei se pumppu välttämättä ole viallinen. Valohan syttyy vasta liikkeelle lähdön jälkeen, eli paikallaan ollen järjestelmä tulkitsee olevansa kunnossa, ja sitten kun pyöriltä alkaa tulla pulsseja, havaitaan joku epäjohdonmukaisuus. Etsisin vikaa vielä muualta.

Hiiliharjojen kuluminen ei yleensä tee oikosulkua.

Tarkastanko varmuudeksi pumpun tyypin, jos tarvitset?

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #98 : 15.08.2016, 22:03:05 »


ABS yksikkö:
.

Mitenkähän tuon oikeasta toiminnasta voisi varmistua sitä purkamatta?
MB E250 cdi

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #99 : 16.08.2016, 09:22:52 »
Pumppuvika epätodennäköinen. Jokin anturi ei anna riittävää signaalia ja sen saa selville vain testerillä. Olettaisin jonkin antureista taipuneen liiaksi, katso välykset hammaskehän ja anturin välillä.

Laguna00

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #100 : 16.08.2016, 14:07:15 »
Jaa-a. Vähän ahtaamipi soppi tuolle moottorille sulla, kun mun vanhassa Lagunassa oli. Sorry, ei ole 406:sta kuvia tähän väliin, mutta tästä saanet ajatuksesta kiinni mitä tein tuon serkun kanssa.



Liitin irti:


Siitä sitten Torxeilla oli toi moottorin kupu paikallaan. Sen torxit irti:


Se moottori tuli kuvusta ulos "pry-out" tyyppisesti. Eli kammettiin vaan reunoilta hiljalleen ulos. VITUKSEEN paljon pisti vastaan se magneetti mikä siellä sisällä oli. Veti aina moottorin takas sisälle ku vähän sai sitä ulostulemaan. Vaati vähän hermostolta kestävyyttä ja verbaalista akrobatiaa noitumisen muodossa.

Tässä näkyy se magneetti mitä tarkoitan:


Kun hiilet on loppu, se näyttää tältä.


Purin moottorin akselin laakeroinnin pois edestä että mahtui tinaamaan uudet hiilet. Tässä kuvassa irrottelen abs-moottorin "muovikantta" paikallaan pitävää laakeria akselista. Sitten toi kansi irtos paikaltaan nätisti ja sai hiilijumpan etenemään.


Kesti vissiin 6 vuotta ajoo tuosta eteenpäin. Kunnes meni apulaitehihnan vaihto pitkäks ja rämmäleitä jakopäänväliin. Ei paljoo muttei se paljoo tarttekaan. Jos näistä jotain apua olis. Ehkä jotain vinkkiä. Ja tosiaan varmaksi en sano että sulta on hiilet loppu mutta tämä nyt omien kokemusten takia tulee mieleen. Siinä sytty alkuunsa se valo aina joskus ajossa. Ja absit ei tosiaan toiminu sillon. Sitten kun hiilet kuluivat entisestään, valo syttyi vasta pienen ajamisen jälkeen uudestaan palamaan. Mutta joka jumalan kerta se syttyi palamaan. Eikä sitten enää sammunut.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2016, 14:10:31 kirjoittanut Laguna00 »

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #101 : 16.08.2016, 15:39:53 »
Pumppuvika epätodennäköinen. Jokin anturi ei anna riittävää signaalia ja sen saa selville vain testerillä. Olettaisin jonkin antureista taipuneen liiaksi, katso välykset hammaskehän ja anturin välillä.

Mikä mahtaa olla oikea anturin ja hammaskehän välys? Tarkistan tämän nyt vielä ennen kuin keskityn tuohon ABS moottoriin.
MB E250 cdi

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #102 : 16.08.2016, 16:20:47 »
Mahdollisimman liki kunhan ei ota kontaktia hammaskehään, veikkaisin että ylikin milli saa olla. Katso olisiko jokin anturin tunnistintappi taipunut, oikaisu ei aina onnistu vaan pitää uusia. Kokeile samalla ettei hammaskehä ole poikki ja ettei kehä pyöri löysästi.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #103 : 16.08.2016, 16:32:53 »
Kehät ovat kunnossa eikä hampaita puutu. Olen juuri pari päivää sitten läpikäynyt ne. Takarenkaiden tunnistintapit ovat myös suorat. Ainoa vaihtoehto että jomman kumman etupyörän tunnistin olisi siirtynyt liian etäälle. Ehkä kivi tai jokin mennyt väliin joka siirtänyt anturia? Epätodennäköistä mutta ehkä mahdollista kuitenkin.
MB E250 cdi

Laguna00

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #104 : 16.08.2016, 17:16:13 »
Tässä oli hyvän oloinen video etuabsien putsaamisesta.

https://youtu.be/C1H2OR2v2KM