Kirjoittaja Aihe: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)  (Luettu 16295 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #30 : 09.06.2012, 15:24:44 »
Suomeksi taisi löytyä sama solenoidien sihtien poisto neuvo toisella automerkillä mutta vuosi tais osua kohdilleen oman auton kanssa. Tais olla ensimmäisissä solenoideissa vikaa ja päivitetty solenoidi oli tulossa markkinoille.

Laita ihmeessä linkit tai lisätietoa, niin saadaan faktaa pöydälle (vaikka YV:llä). Autooni vaihdettiin takuuna kyseiset solenoidiventtiilit ja sama koodi P0011/P0021 napsahtaa näyttöön kera ralahduksen startissa. On myös V6-moottorin toinen häpeäpilkku (itsesäätyvistä nostimista johtuva, öljy karkaa ja välystä ilmenee hetkellisesti). Olet oikeassa (sorry Benkku), että suodattamatonta öljyä ei kierrä moottorissa, kun huolehtii huolloista täsmällisesti. Rivien välistä voi lukea monen muunkin osalta, että alkaa mitta täyttyä auton vikojen kanssa painiessa ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #31 : 09.06.2012, 15:36:04 »
Moottorissa oleva öljy on suodatettu moneen kertaan. Ei moottorissa ole suodatettua ja suodattamatonta öljy erikseen kyllä siellä kiertää yksi ja sama öljy.

Olet oikeassa (sorry Benkku), että suodattamatonta öljyä ei kierrä moottorissa, kun huolehtii huolloista täsmällisesti.

Väärin. Samalla virheellisellä logiikalla ajateltuna moottorissa ei tarvittaisi lainkaan öljynsuodatinta, sillä onhan moottoriin lisättävä öljy toki puhdasta (mutta vain lisäysvaiheessa). ;-D Mutta öljyhän ei pysy puhtaana, vaan käytössä siihen (ja voitelujärjestelmään muutenkin) kertyy moottorille haitallisia epäpuhtauksia, jotka saattavat aiheuttaa moottorivaurion päästessään esim. laakereihin tai tukkiessaan voitelujärjestelmää. Esim. nokka-akselin kulumisen seurauksena voitelujärjestelmään voi päästä metallia, joka ilman öljynsuodatinta pääsisi aiheuttamaan laakerivaurion kampiakselin tai kiertokangen laakereissa.

Öljynsuodattimen tehtävänä on siis puhdistaa öljyä jatkuvasti sen kierron aikana, koska muuten se ei pysy riittävän puhtaana moottorin toiminnan kannalta. Öljyn katsotaan olevan suodattamatonta silloin, kunnei se kunkin kierron aikana ole kiertänyt öljynsuodattimen kautta - sillä ei ole merkitystä, onko sama öljy suodattu vaikka miljoona kertaa aiemmin vai ei, koska ne haitalliset epäpuhtaudet saattavat päästä sen sekaan milloin vain.

Varsinaisen öljynsuodattimen lisäksi joissakin moottorin kohteissa saatetaan käyttää myös lisäsuodattimia estämään vaurioita siinä tapauksessa, että öljynsuodatin ei olekaan toiminut oletetulla tavalla (esimerkkinä monissa Peugeot-moottoreissa sylinterikansissa olevat suodattimet öljykanavassa).

http://fi.wikipedia.org/wiki/Öljynsuodatin
http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_filter
« Viimeksi muokattu: 09.06.2012, 15:46:30 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #32 : 09.06.2012, 18:51:12 »
...
Tämä P0011 vikakoodi ei taida olla vain peugeotin vika vaan samoissa solenoideissa tai saman kaltaisissa on vikaa muissakin automerkeissä.
...
Mut ainahan nettikirjoituksiin pitää asennoitua pienellä varauksella niin täällä kuin muuallakin.

Edelleen olen sitä mieltä, että kyllä tuo vikakoodi viittaa johonkin vikaan. Vaikka suoranaisesti ei vielä mitään "todellista" vikaa olisikaan, niin jokin voi olla sen verran pielessä, että ylitetään vikakoodin "liipaisuraja". Siis ei kai kukaan voi ihan oikeasti olla sitä mieltä, että noita vikakoodeja olisi moottorinohjaukseen/ ohjausyksiköihin kehitelty vain sen takia, että niitä ilmestyy huvikseen/ ilman syytä??? :o
Ettei vain olisi niin, että ajoitus on alun pitäen laitettu hieman poskelleen ja aletaan olla siinä pisteessä, että vikakoodi tulee päälle. Benkkuhan tuon teorian on tuolla aikasemmin tainnut selittää, haulla ainakin löytyy. Itse ainakin uskon tuohon selitykseen ennemmin kuin johonkin heittoon "on Pösön ominaisuus" tai "v6 moottorin ominaisuus", hehheh :D

Ja tietysti, näihinkin kirjoituksiin jokaisen tulee itse asennoitua siten kuin haluaa, näin saa myös sellaisen lopputuloksen kuin haluaa. Koska viimekädessä on kuitenkin itse vastuussa siitä mitä tekee tai jättää tekemättä, kaikista kirjoitteluista huolimatta.

Ja kaikesta huolimatta kiitokset foorumin käyttäjille. Olen meinaan sitä mieltä, että Peugeot-foorumi on kyllä yksi parhaista/ laadukkaimmista foorumeista tällä saralla (ja kyllä, olen käyttänyt monia eri merkkeihin "spesifioituneita" foorumeja). Täältä saa yleensä avun ongelmiin, usein vieläpä nopeasti ja jopa niin, että pelkästään arkistoa selaamalla sekä haulla löytää vastauksen kysymykseensä. Tästä suurimmat kiitokset moderaattoreille jotka jaksavat pitää keskustelun aiheessa, hoitaa siivouksen ja arkistoida asiat hyvin!

Nobody

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #33 : 09.06.2012, 18:54:23 »
Jätetään tuo öljyn suodatus ja ruohonleikkureista keskustelu ja palataan aiheeseen. Kuten sanoi olen monta tuntia etsinyt tietoa tähän ongelmaan eikä minulla ole linkkejä tallessa. En ala niitä uudestaan teille etsimään. Jokainen varmaan löytää ne itse netistä jos haluaa. Mitä eroa siinä on jos minä sanon niin lukeneeni netistä kuin että laitan linkin missä täysin tuntematon ulkomaalainen sanoo saman asian. Onko tässä jonkinlainen luottamuspula. Epäilettekö että puhun palturia. Harvemmin nettikirjoitukset on faktaa. Jossain vaiheessa kuitenkin kekeilen poistuuko virheilmoitus sihdit poistamalla. Saahan ne sihdit takaisin jos niiden poistamisella ei ole mitään vaikutusta. Ei niiden sihtien poistamiseen ja solenoidin takaisin laittamiseen mene edes minuuttia.
Sihdin muovikehys peittää osan öljyreijistä mutta kai insinöörit ovat tämän ottaneet huomioon. Tai sitten ei ja parannettu versio on vm. 2006 tilalle on tullut. Vai onko solenoidi ja sihti edelleen samanlainen.


Mitä toi solenoidi muuten maksaa uutena?
« Viimeksi muokattu: 09.06.2012, 19:24:49 kirjoittanut Nobody »

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #34 : 09.06.2012, 20:41:13 »
...
Mitä toi solenoidi muuten maksaa uutena?

Peugeot: 206€, Citroen 223€ - Halpaa..? :-\ Saksasta tosin saa hieman halvemmalla...

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #35 : 09.06.2012, 20:47:40 »
Sihdin muovikehys peittää osan öljyreijistä mutta kai insinöörit ovat tämän ottaneet huomioon.

Toki peittää, muutenhan se ei suodattimena toimisikaan. Öljy menee noiden reikien lävitse paineella. Virtausvastus ja painehäviö ovat minimaalisia, eivätkä vaikuta solenoidin tai nokan käännön säätimen toimintaan. Voithan kokeilla poistaa suodattimen, jos et tätä asiaa usko, mutta ehjänä sitä et taida irti saada.

Nobody

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #36 : 09.06.2012, 21:27:16 »
Benkkuhan on oikein jänkä jänkä  :)

Miten öljyreikien yli menevä ja jonkun reiän lähes kokonaan peittävä muovikaistale (joka näkyy aikaisemmasta kuvasta) toimii suodattimena? Kyllä se on se muovinen sihti mikä toimii suodattimena eikä öljyn läpipäästämätön sihdin muovirunko. Jos kerran sihti toimii suodattimena niin eikö siihen silloin vuosien mittaan jää likaa mikä voi tukkia sihdin ja haitata öljyn virtausta. Oletko Benkku koskaan irroittanut tai edes nähnyt solenoidia. Anteeksi epäily. Sihti on sormuksen mallinen ja yhdestä kohtaa poikki. Sihti aukeaa nätisti tästä katkokohdasta ja sen saa myös nätisti takaisin paikoilleen. Eiköhän tuo katkoliitos ole juuri puhdistusta varten tehty. Nätisti ne irtosivat ja menivät takaisin paikoilleen. Miten Benkku voi olla niin varma ettei sihdit haittaa solenoidin toimintaa. On kai tässäkin autossa kuten monessa muussakin autossa suunnitteluvirheitä tai ominaisuuksia kuten joku tästä viasta sanoi. Vaikka sihti ei vaikuttaisikaan solenoidin tai nokan käännön säätimen toimintaan voi se silti antaa virheellisen vikakoodi ilmoituksen. Vikakoodiin tässä haetaankin ratkaisua ei muuhun. Nyt kun minulta vaadittiin faktaa niin tämänkin asian voisi sitten jotenkin todistaa todeksi. Olisi kiva edes tietää onko solenoidi ollut samanlainen vuodesta 2005 lähtien vai onko siihen tehty muutoksia. Ainakin netin mukaan tämä vika ajoittuu 2005-2007 vuosimallin autoihin vai onko uudemmissa sama vika. Erään samasta ongelmasta kärsineen kanssa ollaan sähköpostikeskustelua käyty ja hänen autosta noi sihdit on poistettu ja hyvin on ilman virheilmoituksia mennyt 5 vuotta. Mut jos tämä keskustelu menee kinasteluksi eikä ongelmaa yritetä edes ratkaista jatkan tutkimus ja korjaustyötä itsekseen.

Jos sihtien poisto on totaalisen väärä neuvo niin Benkku vois kertoa sen oikean neuvon millä vikakoodi lakkaa ilmestymästä aina uudestaan ja uudestaan. Oikeita neuvoja otetaan mielellään vastaan.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2012, 21:38:31 kirjoittanut Nobody »

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #37 : 09.06.2012, 22:05:39 »
...
Olisi kiva edes tietää onko solenoidi ollut samanlainen vuodesta 2005 lähtien vai onko siihen tehty muutoksia. Ainakin netin mukaan tämä vika ajoittuu 2005-2007 vuosimallin autoihin vai onko uudemmissa sama vika. Erään samasta ongelmasta kärsineen kanssa ollaan sähköpostikeskustelua käyty ja hänen autosta noi sihdit on poistettu ja hyvin on ilman virheilmoituksia mennyt 5 vuotta.
...

Ainakaan ServiceBox ei tunne ES9A moottoriin kuin tuon yhden solenoidin, varaosanumero 1920HE. Eli tämän tiedon mukaan myös uudemmissa käytetään samaa solenoidiventtiiliä.

Ei kannata "hermostua" :) Täällähän me kaikki ollaan ja parhaamme mukaan yritetään auttaa toisia. Ota suodattimet pois (jos siltä tuntuu) ja katso poistaako vikakoodin kokonaan ja lopullisesti. Tuskin Benkku tai kukaan muu sinua siinä estää ;). Jos tämän kokeen teet niin informoi miten kävi. Ainakin itseä asia kiinnostaa. Ja olisihan se joku merkki siitä, että venttiilitkin voivat tuota tehdä.
Ymmärrän kyllä senkin, että auto olisi kiva saada kuntoon, ei se ole oikein, että jokin vikakoodi tulee aina päälle. Mutta mitä yritin aikaisemmin sanoa, niin voi olla (ja kannattaa varautua siihen), että myös omassa autossa voi olla ihan todellista vikaa eikä vikakoodin ilmaantuminen johdu suunnitteluviasta...

Toisaalta ymmärrän myös hyvin Benkun kannan. En minäkään ottaisi pois mitään suodattimia (ilman parempaa tietoisuutta) jos ne sinne on laitettu. En millään saata uskoa, että suodattimet olisivat tuolla jos ne estäisivät venttiilin toiminnan, ei vaikka kyseessä onkin Ranskalainen auto/ suunnittelun hedelmä ;D. Ja solenoidiventtiilin toimintaa sihdit eivät estä koska omassa autossa ne toimivat oikein eikä ko. vikakoodia ole "päällä".

Nobody

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #38 : 09.06.2012, 22:28:02 »
Vaikka solenoidi on sama ei se välttämättä tarkoita ettei sitä oli päivitetty. En ole epäillytkään että sihdit estäisivät solenoidin toimintaa olen arvuutellut jos niiden takia tulisi virheilmoitus. Onhan tuo aika mystinen vikakoodi kun kukaan ei tiedä mistä se tulee. Mikäs vuosimalli Timpalla on?

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #39 : 09.06.2012, 22:39:52 »
Vaikka suoranaisesti ei vielä mitään "todellista" vikaa olisikaan, niin jokin voi olla sen verran pielessä, että ylitetään vikakoodin "liipaisuraja".

Kyllä, tästä juuri kysymys. Ohjauksen raja-arvot kun ovat melko tiukat. Jo pelkästään hihnan hienoinen väärä kireys tai löysyys aiheuttaa tämän.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #40 : 09.06.2012, 22:42:38 »
Benkkuhan on oikein jänkä jänkä  :)

Miten öljyreikien yli menevä ja jonkun reiän lähes kokonaan peittävä muovikaistale (joka näkyy aikaisemmasta kuvasta) toimii suodattimena?

Vai jänkä jänkä. Ehkäpä lausuntoni perustuu jonkinlaiseen tietoon.

ps.
Niitä reikiä siinä suodattimen takana on neljä kappaletta. Yhteenlaskettu virtauspinta-ala (ts. reiän alat, jotka eivät ole suodattimen runko-osan peitossa) ylittävät venttiilille tulevan kanavaporauksen pinta-alan. Se siitä jänkäyksestä.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #41 : 09.06.2012, 22:43:10 »
-05

Nobody

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #42 : 09.06.2012, 22:57:24 »
Vai jänkä jänkä. Ehkäpä lausuntoni perustuu jonkinlaiseen tietoon.

ps.
Niitä reikiä siinä suodattimen takana on neljä kappaletta. Yhteenlaskettu virtauspinta-ala (ts. reiän alat, jotka eivät ole suodattimen runko-osan peitossa) ylittävät venttiilille tulevan kanavaporauksen pinta-alan. Se siitä jänkäyksestä.

Taas meni pieleen.  ;D Niitä reikiä on 6 kappaletta. Kaikeahan täällä voi väittää mutta väitteet pitäisi jotenkin näyttää toteen että olisi uskottavuutta. Kerroppa noi virtauspinta-alat jos sulla kerran on tietoa. Paljon on kanavaporauksen ja solenoidin suodattimen alla olevien reikien pinta-ala. Itse olen vain kertonut mitä olen muualta lukenut todeksi niitä en ole väittänyt. Eikö tukkeutuneella suodattimella sitten ole toimintaan mitään vaikutusta.

Timpan auto menee taas tohon 2005-2007 vuosimalli haarukkaan.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2012, 23:01:41 kirjoittanut Nobody »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #43 : 09.06.2012, 23:04:20 »
Vuosimalli 2005 kuittaa, kuittailen pääsääntöisesti P0021 vikakoodia ;) Jakopään hihna vaihdettu, eli liike on voinut sössiä. Autostasi ei liene vaihdettu hihnaa, on tehdasasetuksissa. Hihnan vaihtoikä on tulossa vastaan, mutta kilometrit eivät (72 kk/160000 km). Kyllä aiheen vika on monen muunkin automerkin riesa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Nobody

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #44 : 09.06.2012, 23:21:36 »
Hihna on vaihdettu yhdessä liikkeessä ja tarkistettu toisessa liikkeessä autokaupan laskuun ja tarkistettu vielä kertaalleen minun laskuun merkkihuollossa. Kaikki luulisi siellä olevan kunnossa kun kolme eri pajaa on sen tarkistanut / säätänyt.