Kirjoittaja Aihe: 407 - Sammui ajosta (vikakoodi P0238) (HDi)  (Luettu 4677 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

everton

  • Vieras
407 - Sammui ajosta (vikakoodi P0238) (HDi)
« : 19.09.2015, 21:36:10 »
Auto: 2006 407 2,0 HDi (AM6-automaattivaihteisto, 147 000 km).

Autosta on EGR tulpattu (peltilappu). Risteykseen tultaessa rullausnopeudella polkaisin kaasun pohjaan - vikavalo päälle, auto toimi kuitenkin normaalisti. Antoi koodin P0238 (Turbo boost sensor "A" circuit high). Vikakoodin nollaus - toimii. Tämän jälkeen alkoi auton sisään vaimea kierrostenmukainen vinkuna, joka kuuluu auton ulkopuolella selkeänä.

Ajoa viikko normaalisti (n. 400 km), ainoastaan kerran tiputti vakkarin pois päältä (jota ei ole ennen tehnyt). Sitten n. 60 km/h-nopeudesta auto sammui kuin veitsellä leikaten. Pari pitkää sahausta - ei lupaustakaan. Virta ja avain pois n. 20 s - lähti normaalisti käyntiin - toimi normaalisti (pl. em. vinkuna).

Ulkomaalaisia foorumeita nopeasti luettuani voi olla EGR, turbolle meneviä letkuja haljennut tai filttereitä tukossa. Itseä mietityttää ääni, turbo? Ilmeisesti 2,0 HDi:n turbon kanssa on aika vähän ongelmia. Ehdotuksia, ajatuksia, tietoa? Kiitos.

everton

  • Vieras
Vs: 407 - Sammui ajosta (vikakoodi P0238) (HDi)
« Vastaus #1 : 20.09.2015, 09:54:54 »
Sen verran tarkennusta, ettei auton sammumisen jälkeen palanut mikään vikavalo, eikä ennen sammumista. Uskaltanen kuitenkin ajaa sillä kunnes saan sen asianmukaisen piuhan päähän. Jos jollain foorumilaisella on semmoiset laitteet (ehkä myös tietotaitoa) +-100km Lahdesta, ja mielenkiintoa vilkaista autoa (korvausta vastaan), niin saa ilmoittautua :)


everton

  • Vieras
Vs: 407 - Sammui ajosta (vikakoodi P0238) (HDi)
« Vastaus #2 : 20.09.2015, 11:28:05 »
Päivitystä. Poistin EGR-tulpan, huomasin että EGR-putken imusarjan päästä liitos on vuotanut vähäisen määrän öljyä. Putsasin imusarjasta kaksi anturia, isompi oli selvästi nokinen ja öljyinen.

Muistin vasta että n.1 kk sitten huomasin välijäähdyttimen yläpään letkuliitoksen pannan olevan hieman löysällä - oli roiskinut sieltä jonkin verran öljyä. Ovatko nämä viitteitä turboviasta vai onko normaalia?

Vikakoodi ei ole tullut takaisin. Totesin myös täytyy päästä auton alle jos meinaa päästä turboon käsiksi, yläkautta ei saa oikein mitään aikaiseksi. Turbon vinkunasta tuli mieleen etten ollut ainakaan pannut merkille sitä ennen viikko sitten tapahtunutta vikakoodia, mutta aina tuollainen episodi "herkistää" kuulon kaikille äänille, kilinöille ja kolinoille (voi tehdä myös luulotautiseksi).

Vetu

  • Vieras
Vs: 407 - Sammui ajosta (vikakoodi P0238) (HDi)
« Vastaus #3 : 20.09.2015, 20:00:06 »
Turbo ei sammuta autoa vaikka leikkaisi kiinni.  Outoa jos ei vikakoodeja ole. Virtalukon pohja? Ajonesto? Korkeapainepumpun viat aiheuttaa tuommoisia oireita myös, viallinen suutin on toinen vaihtoehto. Vikakoodin luulisi silti ilmaantuvan. Sitten siellä imuputkissa on ne läpät jotka sulkee moottorin ilmansaannin, jos menee kiinni kesken kaiken kone sammuu..

everton

  • Vieras
Vs: 407 - Sammui ajosta (vikakoodi P0238) (HDi)
« Vastaus #4 : 20.09.2015, 20:24:21 »
Joo ne imuputkien läpät avasin ja tarkistin - hyvin liikkuvat. Ainoastaan jos ne alipainekellot on jotenkin epäkunnossa? Sitä vinkunasta tuli mieleen että voisko se tulla ahtopainevuodosta..Täytyy päästä autonalle tarkastamaan kaikki putket. Tänään ajoin autolla 60km ja toimi normaalisti.

everton

  • Vieras
Vs: 407 - Sammui ajosta (vikakoodi P0238) (HDi)
« Vastaus #5 : 24.09.2015, 16:28:40 »
Auto sammui taas samalla lailla, ja käynnistyi minuutin odottelun jälkeen. Autolla aika tasan 500km ajettu edellisen sammumisen jälkeen. Tässä välillä vaihdoin öljyt ja laatikon öljyt, tutkin ahtovuodot jne. Autossa ei taaskaan näkynyt vikakoodia.

Auton sammuilu ja taannoinen turbon vikakoodi taitavat olla 2 erillistä vikaa? Voisiko auton sammuilu liittyä hiukkaspolttoon tai viitata polttoaineongelmiin? PA-suodatinta ei ole autoon vaihdettu minun aikanani.

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Sammui ajosta (vikakoodi P0238) (HDi)
« Vastaus #6 : 25.09.2015, 09:20:24 »
Naftapumppu jumaa ja paineet tippuu? Johtosarjavika? Aika ikävä paikannettava.

Vetu

  • Vieras
Vs: 407 - Sammui ajosta (vikakoodi P0238) (HDi)
« Vastaus #7 : 27.09.2015, 18:25:20 »
Häviääkö virrat kun auto sammuu vai..? Ruiskupumpun sammutussolenoidi voisi kanssa olla syypää. Ei voi varmuudella tietää jos vikakoodia ei kerran tule.

everton

  • Vieras
Vs: 407 - Sammui ajosta (vikakoodi P0238) (HDi)
« Vastaus #8 : 27.09.2015, 20:33:49 »
Autosta ei häviä virrat, eikä tule mitään koodeja. Sen vain huomaa kierroslukumittarista että neula näyttää nollaa. Ekalla kerralla ajoin suoraa tietä tasakaasulla niin se sammui täysin huomaamatta. Tokalla kerralla oli tiukkaa mutkaa ja risteys, silloin huomasin n. 1km matkalla pari nykäystä.

Onko tässä edes sammutussolenoidia kun suuttimia ohjataan sähköllä?

Autolla taas ajettu edellisen sammumisen jälkeen reilut 200km normaalisti..

Voiskohan ennen imusarjaa oleva alipaineella toimiva sammutusläppä olla viallinen, se tuskin antaa mitään vikakoodeja?
« Viimeksi muokattu: 27.09.2015, 20:41:03 kirjoittanut everton »

Vetu

  • Vieras
Vs: 407 - Sammui ajosta (vikakoodi P0238) (HDi)
« Vastaus #9 : 28.09.2015, 15:53:35 »
Pumpussa on paineensäädin joka toimii sammutussolenoidina (laskee paineet pois cr-linjasta). Ei näköjään räjäytyskuvissa tosin ole kuin pumppu kokonaisuutena.

everton

  • Vieras
Vs: 407 - Sammui ajosta (vikakoodi P0238) (HDi)
« Vastaus #10 : 29.09.2015, 19:20:48 »
Tänään tiputti vakkarin 3 kertaa minuutin sisällä pois päältä, sitten auto toimi taas normaalisti n. 170km.

Miten sulakerasia oireilee? taitaa oireilla miten sattuu?

everton

  • Vieras
Vs: 407 - Sammui ajosta (vikakoodi P0238) (HDi)
« Vastaus #11 : 30.09.2015, 17:51:49 »
Tänään nyki muutaman kerran reilusti n. 1km matkalla, mutta ei sammunut. Autolla oli ajettu 530km edellisen sammumisen jälkeen. Eli Ekan sammumisen jälkeen 500km - tokan 530km. Onko nää km määrät vain yhteensattumia, vai miten usein esim. hiukkaspoltto tapahtuu?

everton

  • Vieras
Vs: 407 - Sammui ajosta (vikakoodi P0238) (HDi)
« Vastaus #12 : 02.10.2015, 19:17:51 »
Tänään ohitin rekkaa lumpio suorana, moottorin vikavalo miehekkäällä nykäyksellä ja depullition fault. Kotiin, koodi p0191 - railin paineanturi. Samalla huomasin että PA-järjestelmässä reilusti ilmaa. uusi suodatin ja tiiviste + ilmaus. Ei enää kuplia. Täytyy seurailla alkaako niitä tulla. Onkohan tämä erillinen vika vai liittyykö edellisiin?

Vetu

  • Vieras
Vs: 407 - Sammui ajosta (vikakoodi P0238) (HDi)
« Vastaus #13 : 05.10.2015, 20:09:17 »
Eiköhän se vika ole kokoajan ollut tuossa. ilma cr-pumpussa sammuttanee moottorin paineen putoamisen seurauksena. Ei välttämättä tule vikakoodia, eihän silloinkaan tule kun polttoaine loppuu(?)

everton

  • Vieras
Vs: 407 - Sammui ajosta (vikakoodi P0238) (HDi)
« Vastaus #14 : 05.10.2015, 21:39:36 »
Näin luulen (toivon) itsekin. Nyt auto on toiminut normaalisti, ilmeisesti ilmaa on ollut jonkin aikaa koska meno on nyt tasaisempaa kun aikaisemmin. Tarkoitan sitä että jos ilmaa on vähitellen päässyt järjestelmään, on auton luonteeseen tottunut. Nyt huomaa eron selvästi.

Mutta on se vaan jännä kuinka paljon eri oireita ilma PA-järjestelmässä aiheuttaa. Mietin vain kun se 500km välein sammui, että sen täytynee liittyä hiukkaspolttoon. Ottaako kone silloin enemmän löpöä ja sammuukin saadessaan vaan ilmaa? Ilma sotki myös ajotietokoneen kulutuslukemaa, ja tuntuu että vaihteetkin vaihtuvat pehmeämmin (automaatti).