Kirjoittaja Aihe: 508 - Jäähdyttimen puhaltimen ohjausyksikön vaihto (THP)  (Luettu 1627 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Salmiakkipatonki

  • Vieras
Auto: 2011 508 SW 1,6 THP 156 (105 000 km).

Tuli Pököttimeen tylsä oire, kun jäähdytyspuhallin alkoi jämähtelemään täydelle nopeudelle. Ilmiö ilmestyi aina ilmastointia käytettäessä ja maantieajosta kaupunkiin hiljenneltäessä, jolloin puolinopeuskin olisi riittänyt. Satunnaisesti fööni alkoi ulvoa maantieajossakin. Ilmeisesti joku suojajärjestelmä meni päälle ja piti puhalluksen täysillä, eikä puhallus sammunut edes ajan kanssa, vaikka virrat oli olleet poissa vaikka kuinka pitkään. Tuloksena moottorin lämpötilan lasku ajossa liian alas ja tietty akkukin olisi tyhjentynyt, jos föönin oli antanut vaan jäädä huutamaan parkissa. Nappasin puhaltimen perästä virtaliittimen irti ja ajelin puolitoista viikkoa ilman puhallinta, mitään vikailmoituksia ei tullut. Lämmöt ei nousseet kertaakaan yli normaalin, vaikka kaupunkiajoakin oli mukana. Reilu mitoitus jäähdytysjärjestelmässä.  8)

Täältä foorumilta löytyneiden tarinoiden perusteella osasin etsiä vikaa puolinopeusreleestä tai jostain muusta vastaavasta osasta ja serviceboxista löysin osanumeron. Tilasin murikan 1267J6 Ebay UK:n kautta puolalaiselta kauppiaalta ja sainkin sen kotiin noin viikossa. Osa oli yhdellä ruuvilla kiinni syylärin takapuolella olevassa jäähdytyspuhaltimen kehikossa ja sen vaihtamiseen meni parkkiksella noin viisi minuuttia. Ei voi juuri helpommaksi muuttua ;D Uusi osa oli Pösön ja Citikan logoilla varustetussa boksissa, joten todennäköisesti ihan merkkiosa. Valmistajana vähän tarkemmista laitteista tunnettu Omron. En todellakaan osaa sanoa oliko vanha osa rikki vai ei, mutta ainakaan pariin päivään ei puhallin ole jäänyt huutamaan. Eli vissiin vika oli tuossa boksissa, vaikka vanhakin näyttää ulkoisesti aivan ehjältä. Leikkaus onnistui, eikä potilas kuollut.

TEMP_ARKISTOON