Kirjoittaja Aihe: 207 - Vettä kuljettajan jalkatilassa  (Luettu 2267 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Marek

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 125
  • 508 SW HDi163
207 - Vettä kuljettajan jalkatilassa
« : 10.01.2020, 10:13:33 »
Auto: 2009 207 1,4 VTi.

Muutama viikko takaperin huomasin, että kuskin jalkatilan matto oli huomattavan märkä. Koska auto on vaimon käytössä, niin vaikea on sanoa tarkkaan miten kauan matto onkaan ollut märkänä.  :P Hommahan paljasti itsensä kun kun vaimo valitti sisältä huurtuvista ikkunoista.  ::)

Vettä oli sen verran paljon, että näillä keleillä ulkona auto ei tulisi koskaan kuivumaan, joten purku hommiin siis. Lattiamatto ja sen alla oleva äänieriste on kokonaisina aika suuren ja niiden poistaminen kokonaisena olisi vaatinut penkkien keskikonsolin jne. purkamisen joten sopivasta kohtaa leikaten ne poistettiin kuskin jalkatilan alueelta. Matto ja äänieriste kuivamaan ja sulamaan (oli pakkas päivä). Vettä oli eristeeseen kertynyt varmaan ainakin 0,5L ellei enemmänkin.

Koskeus keskittyi kuskin jakatilan vasempaan laitaan ja siitä hieman A-pilaria ylös. Pitkään tutkittiin mahdollisia vuotopaikkoja niitä löytämättä. Kotelo jossa pyyhinmoottorin asustavat oli suunnilleen puhdas ja veden poistoröörit tuolloin auki. Tosin "levä jäljistä" näki että on siellä vettä ollut joskus hyvinkin paljon. Lämppärin kenno ei vuotanut. Lattian peltisaumat vaikutti ehjältä, tulpat oli paikallaan. Oven tiivisteet ehjät, eikä kynnyksillä ollut vuotojälkiä. Rintapellin läpiviennit päällisin puolin sen mitä niistä voi nähdä oli kunnossa. Tuulilasissa ei ollut vuodon merkkejä.

Eristeiden alla oleva lattia oli jo ehtinyt pintaruostetta keräämään, joten uskoisin, että eriste on ollut märkä jo jonkin aikaa. Nyt auto on ollut käytössä ilman eristeitä tai mattoja n.viikon eikä uutta vettä ole tullut.
508 SW HDi163, 207SW VTi90, Peugeot MTB
ex. 407 SW HDi136 JBL, 206 TU3JP, 306 TU5JP x2

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 207 - Vettä kuljettajan jalkatilassa
« Vastaus #1 : 12.01.2020, 01:15:44 »
Ja auton käyttäjät on kuulusteltu ikkunoiden auki unohtamisen varalta? Erittäin kaukaa haettu juttu, koska pitäisi kyllä näkyä jos on tullut ikkunasta...
Antennin vuoto jos antenni on katon etureunassa?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 207 - Vettä kuljettajan jalkatilassa
« Vastaus #2 : 12.01.2020, 08:13:17 »
Ilmastoinnin kondenssiveden putki kannattaa tarkistaa. Onko sisätilalämppärin johtoa, sen läpivientiä? Yleensä kuivataan raottamalla mattoa, ovet auki ja lämpöpuhaltimella ilma kiertämään. Lopuksi ionisaattorilla hajut pois ja mahdollinen desifiointi. Ionisaaattori löytyy, jos pk-seudulla. Nyt kun paikat auki, niin kaada kastelukannulla ilmanottokaukaloon reilusti vettä, valuuko kuraläppien luota pois?.Suurin todennäköisyys, että on tulvinut sieltä ja vesi on valunut jalkatilasuuttimesta maton alle. Aikansa ollut, kun on jo ruostuttanut.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2020, 08:22:21 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 207 - Vettä kuljettajan jalkatilassa
« Vastaus #3 : 12.01.2020, 10:01:50 »
207-mallissa matkustamon raitisilmanottokanavan kautta saattaa päästä vettä etumatkustajan jalkatilaan. Oikeassa etukulmassa, iskunvaimentimen takana, raitisilmasuodattimen vieressä, on syvällä kaukalossa kumitulppa, jonka pitäisi päästää vedet pyöräkotelon kautta ulos autosta. Tämä kumitulppa kuitenkin tukkeutuu herkästi estäen veden pääsyn pyöräkoteloon. Täyteen tullessaan vettä on kaukalossa useampikin litra ja vesi pääsee lämmityslaitteen puhaltimen ilmanottoaukosta etumatkustajan jalkatilaan. Tämä kumitulppa kannattaa ottaa pois, sillä se on aivan tarpeeton.
Peugeot 3008 hybrid

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 207 - Vettä kuljettajan jalkatilassa
« Vastaus #4 : 12.01.2020, 14:03:33 »
Ne kumitötteröt on kummallakin puolella.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Marek

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 125
  • 508 SW HDi163
Vs: 207 - Vettä kuljettajan jalkatilassa
« Vastaus #5 : 13.01.2020, 08:37:23 »
Ilmastoinnin kondenssiveden putki kannattaa tarkistaa. Onko sisätilalämppärin johtoa, sen läpivientiä? Yleensä kuivataan raottamalla mattoa, ovet auki ja lämpöpuhaltimella ilma kiertämään. Lopuksi ionisaattorilla hajut pois ja mahdollinen desifiointi. Ionisaaattori löytyy, jos pk-seudulla. Nyt kun paikat auki, niin kaada kastelukannulla ilmanottokaukaloon reilusti vettä, valuuko kuraläppien luota pois?.Suurin todennäköisyys, että on tulvinut sieltä ja vesi on valunut jalkatilasuuttimesta maton alle. Aikansa ollut, kun on jo ruostuttanut.
Joo tämä kondessiputki on vielä tsekkaamatta, mutta sehän lähtee lämppärinkotelolta apukuskin jalkatilaa kohden joten sen mahdollinen vuoto olisi todennäköisemmin siellä. Myös sisätilanlämppärin läpivienti on apukuskin jalkatilassa. Kuivaaminen mattoa raottamalla olisi kyllä tässä tapauksessa ollut todella hidasta, kun suurin osa vedestä on kumi/muovipintaisen solumuovi äänieristeen alla ja siihen imeytyneenä. Noiden purkaminen autosta ei ollut iso homma ja kaikki leikkaussaumat jäävät piiloon. Plussaa myös se että saadaan nuo varmasti kuivaksi ja lattiaverhous kunnolla pestyä. Ruoste oli todella pinnallista ja lähti pois rälläkkää näyttämällä, maalipinta oli ikään kuin pehmennyt oltuaan vedessä.

Tosiaan tutkinta hetkellä vedenpoistoreiät tuolla tuloilmakaukalossa olivat ihan auki ja puhtaat. Jäljistä tosin pysyi päättelemään, että on siellä joskus vesi kunnolla seissyt. Kumitötterö oli tässä meidän yksilössä paikallaan vain apukuskinpuolella. Siitähän on ollut muistaakseni myös joskus kampanja/korjausohje pösöllä, että tötterön päästä leikataan pala pois tukkeutumisen estämiseksi. Tätä ei oltu meidän autoon tehty.

Seuraillaan tilannetta nyt kun auto saatiin kunnolla kuivaksi.
508 SW HDi163, 207SW VTi90, Peugeot MTB
ex. 407 SW HDi136 JBL, 206 TU3JP, 306 TU5JP x2

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 207 - Vettä kuljettajan jalkatilassa
« Vastaus #6 : 13.01.2020, 11:24:12 »
Ja auton käyttäjät on kuulusteltu ikkunoiden auki unohtamisen varalta?

Joskus laitoin C5 sitikan tuulilasille viltin yöksi pakkasen varalle ja sää vaihtuikin yöllä koviin vesisateisiin. Tuloksena apukuskin lattia lainehti, kun vesi imeytyi vilttiä pitkin ja lorisi oven välistä sisälle. Tein kuitenkin havainnon, vesi ei läpäissyt lattiaverhoilua, eli pehmeän pintakerroksen alla on vedenpitävä kerros. Vedet sai imeytettyä pyyhkeillä ja loppu kuivatus sisätilanlämppärillä 5-6 h.

Eli pointtina tässä oli havainto, että matto pitää ainakin jonkin verran vettä, eikä kastu läpi hetkessä.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Marek

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 125
  • 508 SW HDi163
Vs: 207 - Vettä kuljettajan jalkatilassa
« Vastaus #7 : 13.01.2020, 12:02:41 »
Joo teoriassa tilanne onkin se että lattiaverhous ja äänieriste on varustettu vedenpitävällä pinnalla. Kuitenkin meidän yksilössä lattiaverhouksen [1] alapinnassa oleva kumimainen materiaali oli kovettunut, halkeillut ja lohkeillut osittain pois. Paksun solumuovisen äänieristeen [9] yläpinnassa on myös harmaa kumimainen pinta, tämä myös oli halkeillut pahasti. Eli vesi pääsi suoraan halkeamien kautta imeytymään pesusienimäiseen äänieristeeseen. Se on sitten mysteeri miksi nuo olivat noin kärsineet. Kun kokosin tuon kuskinpuolen, niin laitoin tuonne lattiaverhouksen ja ääniseristeen väliin koko jalkatilan kokoisen palan kumipohjaista kokolattiamattoa (tjsp. sattui olemaan tallissa) niin nyt siellä pitäisi olla uusi "kosteussulku" estämässä imeytymistä äänieristeeseen.

Suurin osa vedestä tosiaan oli juuri siinä eristeessä imeytyneenä. Eli vaikka verhouksen olisi saanut näennäisesti kuivaksi, olisi kosteutta edelleen ollut äänieristeessä.
508 SW HDi163, 207SW VTi90, Peugeot MTB
ex. 407 SW HDi136 JBL, 206 TU3JP, 306 TU5JP x2

Marek

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 125
  • 508 SW HDi163
Vs: 207 - Vettä kuljettajan jalkatilassa
« Vastaus #8 : 20.01.2020, 12:51:30 »
Päivityksenä tähän, eli apukuskin puoli myös nyt kuivattu. Matto ja äänieriste oli pinnastaan ihan kuivat, mutta äänieriste oli alapinnaltaan märkä. Tein tähän samat operaatiot kuin kuskin puolelle. Ilmastoinnin kondenssiveden poistoputki lähtee lämmityslaitteelta melkein suoraan alas pohjasta läpi (harmaa kumiletku) näkyy selvästi kun apukuskin puolelta irroittaa muoviverhouken jalkatilasta, tämä ei kuitenkaan ollut syyllinen ko. vedenpaisumukseen.

Todennäköisesti syynä siis jossain vaiheessa tukkeutuneet vedenpoistoreiät raitisilma/pyyhinmoottori kaukalossa, vaikka vian tutkimishetkellä siellä ei tukkeumaa enää ollutkaan. Mitään muuta ilmeistä syystä ei ainakaan löydetty.  :o
508 SW HDi163, 207SW VTi90, Peugeot MTB
ex. 407 SW HDi136 JBL, 206 TU3JP, 306 TU5JP x2

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 207 - Vettä kuljettajan jalkatilassa
« Vastaus #9 : 20.01.2020, 20:43:31 »
Hyvä juttu.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -