Kirjoittaja Aihe: 407 - Käsijarrun säätäminen  (Luettu 7450 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
407 - Käsijarrun säätäminen
« : 12.04.2015, 11:21:53 »
Arkistoitu ohje: 407 - Käsijarrun säätäminen


Auto: 2006 407 SW 2,2 (EW12J4).

Käsijarru ei pidä kunnolla kiinni. Kahvan saa vetää todella ylös, ettei auto rupea valumaan. Onko kellään kokemuksia kuinka tuota saisi säädettyä kireämmälle?
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

juie

  • Vieras
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #1 : 12.04.2015, 17:31:32 »
Siellä on männässä automaattikiristys. Ota auki ja testaa käsin toimiiko systeemi, mulla auttoi kun käsin pumppasi männän sisään ulos muutaman kerran.

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #2 : 13.04.2015, 07:59:52 »
Ja tarkista/voitele esim. kuparitahnalla hahlot, joissa jarrupalojen pitäisi liikkua. Voi ajan myötä, puhdistelemattomana jumittaa.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #3 : 13.04.2015, 14:47:47 »
Ja sittenhän se vasta jumittaakin kun kuparitahna kerää kaiken moskan.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #4 : 13.04.2015, 15:33:34 »
Tahnan tarpeellisuudesta on väännetty jo jossain toisessa ketjussa. Siellähän on välissä ne teräsliuskat. Itse olen ottanut palat ja nuo välilevyt irti ja roskilla kädellä irroitellut ruosteet ja muun mahdollisen moskan noiden välilevyjen kontaktipinnoista (paloista ja jarrusatuloista?). Tahnaa en ole ainakaan viime aikoina käyttänyt.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #5 : 13.04.2015, 19:20:02 »
Mulla on pari - kolme vuotta kun pajalla irroteltiin jumiutuneet palat, juurikin käsijarrunu toimimattomuuden takia ja voideltiin kuparitahnalla "liukupinnat". Ei ole ollu sen jälkeen palojen tarttumis ongelmaa. Ei sinne tarte tuubia tyhjentää sitä ainetta. :) Tahnan tarpeellisuudesta sitte tiedä, auttaa kai se viilakin jonkin aikaa.

ranskanpastilli

  • Vieras
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #6 : 27.08.2015, 19:59:52 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 Confort.

Käsijarru ei jarrupalojen ja -levyjen vaihdon jälkeenkään pidä oikealla puolella ollenkaan. Saako tuota säädettyä jotenkin, vai mistäköhän vikaa pitäisi etsiä?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #7 : 27.08.2015, 20:21:06 »
Satulassa on automaatti kiristys, vähän aikaa kun polkee jarrua niin sen pitäisi olla pinnassa. Mites käyttöjarru toimii?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ranskanpastilli

  • Vieras
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #8 : 27.08.2015, 20:29:59 »
Käyttöjarru toimii täydellisesti. Katsastusasemalla käyty tänään, vain käsijarrusta tuli sanomista.

juie

  • Vieras
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #9 : 27.08.2015, 20:53:31 »
Vaijeri jumissa tai jäänyt irti levyjä vaihtaessa?

Vetu

  • Vieras
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #10 : 27.08.2015, 22:52:19 »
Meillä oli 406:ssa ongelmaa kässärin kanssa, vaijerin ulkokuori painui kasaan joka aiheutti joustoa ja tämän takia ei jarruttanut kunnolla. Sama systeemi vissiin 407:ssa (poislue onnettomat rumpujarrut käsijarrulle!). Siinä yksi mahdollinen vikapaikka lisää..

Vendange

  • Vieras
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #11 : 22.01.2016, 10:07:26 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 (EW7A, DAM 10658 CJ, käyttöönotto 01/2006, 350 000 km).

Viime kesällä kävin auton alla. Käsijarruvaijereiden kuoret olivat kuluneet rikki. En ole havainnon jälkeen käyttänyt käsijarrua. Nyt pitää viedä syyniin, joten ostin vaijerit á 14,90 e. Onko vaihtaminen ammattimiehen hommaa vai onnistuuko myöskin tumpelolta?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #12 : 22.01.2016, 12:40:54 »
Ihan tehtävissähän tuo vaihto on, toki helpompiakin tapauksia on ollut. Keskikonsoli pitää purkaa että pääsee käsijarrukahvaan käsiksi, koska vaijerit tulevat satulasta kahvaan asti yhtenä, myös alustan suojamuoveja pitää poistaa/raottaa (hankalaa kun kaikki pidikemutterit ruostuneet) että saa ujutettua uuden vaijerin paikoilleen. Vaijerin säätö on käsijarrukahvassa, säätö piti lukita tierttyyn asentoon että sai vaijerit vapautettua ja uudet kiinnitettyä.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Vendange

  • Vieras
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #13 : 03.02.2016, 14:58:22 »
Keskikonsoli irtosi, ja vaijen päät ovat irti. Laitoin vaijereihin langat joilla ne voi vetää takaisin. Alapäät on irti, mutta vaijerin kuori auton koriin menevältä osin ei hievahdakkaan vaikka vetää kovasti. onko korin puolipäässä jonkinlainen lukitus vaijerin kuorelle ja miten siihen pääsee käsiksi? vai onko sa vain jäätynyt kiinni?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #14 : 03.02.2016, 15:08:26 »
Näkisikö uusista vaijereista millainen lukitus noissa on. En ole juuri 407:aan vaihtanut vaijereita mutta 307:ssa vaijerin kuori oli korissa kiinni sellaisilla "lukituskynsillä" (jotka muuten piti niin hyvin, että vanhojen vaijerien kuoret vaan venyi eivätkä irronneet). Pujotin vaijerin ympärille (käsijarrukahvan vierestä) sopivan kokoisen putken jolla sai noi lukituskynnet painettua sisään ja vaijerin kuoren irti korista/ läpiviennistä. 307:ssa vaijerit eivät kulkeneet auton sisällä kovin paljoa eli tuo oli aika helposti tehtävissä, miltä vaijerit 407:ssa vaikuttaa? Olisiko vaijerin päälle mahdollista pujottaa sopiva putki?