Kirjoittaja Aihe: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)  (Luettu 14934 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hmm74

  • Vieras
406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« : 24.09.2007, 13:36:28 »
Arkistoitu ohje: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)


Onkohan polttoainesuodatin"pömpelin" vuotaminen kuinka tyypillistä ja/tai huolestuttavaa?

Olen pistäny merkille, että omasta autossa tuo "pömpelin" alareuna on ihan märkä ja selvästi sotkenu konehuonetta siitä alaspäin päättyen tietysti moottoritilan alasuojaan.

Ihan sormeen tulee pieni tippa kun märintä kohtaa koskettaa. Mitään suihkuamista ei kuitenkaan ole havaittavissa auton käydessäkään.

neonfry

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #1 : 24.09.2007, 19:45:43 »
Itsellä viime talvena sama ongelma, pa-suodattimen vaihdon jälkeen en muistanut uutta o-rengasta voidella öljyllä joten jäi vuotamaan. Vaihdoin uuden o-renkaan (maksoi miltei saman kuin uusi suodatin tiivisteineen) ja voitelin öljyllä, siihen loppui vuoto.

Aukaisu on simppeli, pa-suodattimen kotelon alalaidasta "vedenpoisto" propusta valutetaan säiliö tyhjäksi, vaikkapa johonkin astiaan jos ei halua moottoria sotkea. Sitten "pömpelin" kannesta letkut irti (pikakiinnityksellä), ja avataan sopivalla avaimella.

Patukka

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #2 : 02.11.2007, 15:19:53 »
Niitä suodatinkoteloita on ainakin boschin systeemissä kahdenlaisia, toinen boschin oma ja toinen italialainen, molemmissa on omanlaisensa suodatin. Ennen suodattimen hankintaa on syytä suodattimen kotelosta tarkistaa kumpi on kyseessä koska eivät ole vaihtokelpoisia keskenään. Se "prikka" on jousi joka painaa suodattimen pohjassa olevan tiivisteen tiukasti kotelon pohjaan. Sitä ei missään tapauksessa saa jättää pois. Jos näin tehdään ei suodattimella juurikaan ole virkaa koska polttoaine virtaa suodattimen ohi

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #3 : 04.11.2007, 14:16:24 »
Niitä suodatinkoteloita on ainakin boschin systeemissä kahdenlaisia, toinen boschin oma ja toinen italialainen, molemmissa on omanlaisensa suodatin.

Tarkemmin ottaen se toinen malli on Mahle merkkinen ja se on korvannut varaosakuvien mukaan Boschin vastaavan. Muistaakseni Mahlessa on sisään rakennettu polttoaineen esilämmitys, kun taas Boschssa se on erillinen mokkula.
 
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

hmm74

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #4 : 05.11.2007, 08:41:04 »
Niitä suodatinkoteloita on ainakin boschin systeemissä kahdenlaisia, toinen boschin oma ja toinen italialainen, molemmissa on omanlaisensa suodatin. Ennen suodattimen hankintaa on syytä suodattimen kotelosta tarkistaa kumpi on kyseessä koska eivät ole vaihtokelpoisia keskenään. Se "prikka" on jousi joka painaa suodattimen pohjassa olevan tiivisteen tiukasti kotelon pohjaan. Sitä ei missään tapauksessa saa jättää pois. Jos näin tehdään ei suodattimella juurikaan ole virkaa koska polttoaine virtaa suodattimen ohi

Eli onko tosiaan niin, että merkkihuolto ei välttämättä rekisterinumeron perusteella näe kummankolainen suodatinkotelo autossa on?

Kait se "prikka" pitää sitten yrittää vielä samaan pakettiin saada mahtumaan, vaikka tiukkaa se oli ilmankin sitä! Se "prikka" tulee siis suodattimen yläpuolelle? Tätä kysyn siksi, kun se vaan yhtäkkiä putos jostakin maahan ja ei hajuakaan mistä se siihen tupsahti  ???

Tällaista se on kun tumpelo yrittää joskus tehdä jotain ilman ammattilaisten apua.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 720
Vs: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #5 : 05.11.2007, 08:49:13 »
Väkivaltaa ei kannata sitten käyttää. Voit pian joutua uusimaan uuden suodatinkotelon kannen...
Peugeot 3008 hybrid

Patukka

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #6 : 05.11.2007, 10:13:39 »
Se "prikka" tulee suodattimen ja suodatinkotelon kannen väliin, siis suodattimen yläpuolelle. Jos suodatin on oikeanlainen ei asennuksessa tarvita minkäänlaisia voimakeinoja, ensimmäisenä irroitetaan polttoaineputket liitoksistaan ovat kiinni pikaliittimillä.  Suodatikotelon kansi kierretään avaimella ( ainakin boschin kotelossa 22mm ) auki, poistetaan vanha suodatin, jousi eli "prikka" ja tiiviste O-rengas suodatikotelon yläpään ympäriltä. Tyhjennetään kotelo polttoaineesta ja tarkasteteaan ettei koteloon jää roskia tai muita epäpuhtauksia. Laitetaan uusi suodatin paikallen, jousi sen päälle, tiiviste o-rengas kotelon yläpään ympärille ja voidellaan se. Laitetaan suodatikotelon kansi paikalleen ja kierretään kiinni, asennetaan polttoainenputket liittimiinsä. Kytketään virta hetkeksi jotta suodatinkotelo täytyy polttoaineesta ( tämä boschin systeemissä jossa siirtopumppu on polttoainensäiliössä, siemensissä täytetään käsipumpulla ). Käynnistetään ja tarkistetaan ettei vuotoja ole.
Voimaa ei tarvita missään työvaiheessa ja aikaa kuluu 10 - 20 min. Suodatinkotelo ja sen ympäristö puhdistetaan huolella ennen kotelon aukaisua.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2007, 10:18:03 kirjoittanut Patukka »

Patukka

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #7 : 05.11.2007, 14:16:31 »
Purfluxilla boschin koteloon menevä suodatin on C482 ja Tecafiltersin ( ei mahlen ) koteloon C495. Ohessa linkki. http://www.filtrauto.com/catalogues/FO/scripts/cat_rech_mines.php?lang=GB

hmm74

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #8 : 06.11.2007, 08:57:58 »
Nyt täytyy joskus ajella appiukon autotalliin tekemään tuo homma uudestaan. Alkaa ainakin Lapissa olemaan aika karut ulkokelit tuollasiin touhuihin. Onneksi se jousi/prikkakin on kait vielä tallella. Toivottavasti ei nyt satu mitään vakavempaa näiden muutamien tuhansien kilometrien aikana, jolloin tuo suodatin on ilman tuota prikkaa.

Liitteessa on kuva tuosta vuotavasta suodatinkotelostani. Avasin ja suljin sen muuten ihan käsillä, mutta ois kait tuon tosiaan voinu avaimellakin ainakin avata. Kiinni laittamisessa suurin pulma oli saada se kierteilleen. Noista suodattimista minulla on ehdottomasti tuo C482, on tuo C495 niin erilainen. Mutta ehkä noita boschin koteloonkin meneviä suodattimia on aavistuksen erilaisia valmistajan mukaan. Näin ainakin oman kokemuksen mukaan. Tuohonkin on varmasti joku syy, että tuo C482 on muotoiltu noin ja se pitää varmaankin laittaa juuri oikeinpäin sinne koteloon.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


Patukka

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #9 : 06.11.2007, 10:13:00 »
Lainaus
C482 on muotoiltu noin ja se pitää varmaankin laittaa juuri oikeinpäin sinne koteloon

Ja nimenomaan niinpäin että tiiviste on alspäin. Kotelon pohjassa on tappi ja suodattimessa kolo jotta suodatin ohjautuisi oikeaan asentoon. P.S. Kyllä tuo boschin kotelolta näyttää.

kisu

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #10 : 12.11.2007, 19:11:35 »
Sen suodattimen kannen saa helpohkosti auki öljynsuodattimen avaamiseen tarkoitetulla "kettinkiavaimella". Kiinni menee samalla avaimella... öljyä o-renkaaseen niin ei vuoda ulos.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #11 : 22.11.2008, 16:36:30 »
406GW 2.0HDi 110 -02

Kertokaas mikä tämä liitteenä olevassa kuvassa oleva systeemi on. Tietojen perusteella tässä piti olla Boschin ruisku. Katottiin sitten noiden tietojen perusteella tähän suodatin. Noh aloin sitä sitten vaihtamaan. Ensinnäkin suodatinkoteloon tulikin kolme letkua + sähköliitin. Toisekseen kun sen avasin, niin eihän tuo suodatin sopinutkaan sinne. Toisessa liitteen kuvassa on suodatin jollanen tuolla sisällä oli. Kävin sitte vanha suodatin mukana vaihtamassa tuon suodattimen varaosaputiikissa. Ilmeisesti tuollanen suodatin on Siemensin ruiskulla varustetuissa.

Sitä käsipumppua tossa ei kuitenkaan ole. Eli kun suodatinpömpeli oli taas kasassa, niin ei muuta ku virtaa päälle, niin pumppu täytti pömpelin. Aika moiset lorinat kuulu suodattimesta kun se täytty

Tästä on ollut joskus puhetta että alkupään Bosch ruiskuissa oli Boschin oma suodatin kotelo ja erillinen esilämmitys. Siemensissä on aina Mahle suodatin kotelo, Bosch pitää aina varmistaa DAM numerolla, siinä on esilämmitys samassa. DAM numeroissa muutos on tapahtunut eriversioissa siinä karvan verran 9000 molemmin puolin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

S

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #12 : 22.11.2008, 16:51:41 »
Kiitoksia tiedoista. Nyt haeskelin foorumilta hieman lisää ja löysin mm. seuraavan keskustelun:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=27621.0

Tässä on tuon kotelon "räjäytyskuva":
Mahle kotelo

Eli kyseessä siis tuo lämmittimen omaava kotelo? Tuossa räjäytyskuvassa on paikka jollekin anturille, joka tunnistanee kun vettä alkaa kertyyn. Tuo anturi uupui minulta, mutta paikka oli valmiina.
Ja tuossa räjäytyskuvassa on suodatin hieman erinäköinen. Tossa minun versiossa on reikä suodattimen keskellä paljon pienemmän oloinen.

Käytin virtoja sattumalta just sen kolme kertaa päällä ja tosiaan kuului aika kovat pulputukset tankista.

Onko tossa Mahlen kotelossa sama suodatin, kuin Siemensin ruiskulla varustetuissa? Eli onko niissä juuri tuo sama kotelo?
« Viimeksi muokattu: 22.11.2008, 17:15:06 kirjoittanut S »

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #13 : 22.11.2008, 19:21:34 »
Liittyen tuohon vuotoon niin mulla uitti naftaa siitä lämmitysvastuksen liittimen juuresta. Uusi kansi niin loppui vuoto. Mulla oli se kolmella putkella oleva kansi.   Jännääkin oli hetken kun alkoi sylkeä kipinöitä siitä liittimen juuresta! Menee sen verran virtaa että huonon kontaktin myötä tuli lämmintä....   

Miksa

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #14 : 23.12.2011, 18:15:10 »
Auto: 2000 406 2,0 HDi 110 (80 kW).

Boschin systeemistä kyse (kaksi putkea). Ei mene sitten kansi millään enää paikoilleen. Suodatin on oikeanmallinen, tiiviste voideltu ja jousi asetettu suodattimen ja kannen väliin. Jos menee niin on väärässä asennossa niin, että polttoaineletkuja ei saa asennettua paikoilleen. Onkohan jotakin unohtunut vai täytyykö vielä yrittää sinnikkäästi asetella kantta vain paikoilleen.