Se "prikka" tulee suodattimen ja suodatinkotelon kannen väliin, siis suodattimen yläpuolelle. Jos suodatin on oikeanlainen ei asennuksessa tarvita minkäänlaisia voimakeinoja, ensimmäisenä irroitetaan polttoaineputket liitoksistaan ovat kiinni pikaliittimillä. Suodatikotelon kansi kierretään avaimella ( ainakin boschin kotelossa 22mm ) auki, poistetaan vanha suodatin, jousi eli "prikka" ja tiiviste O-rengas suodatikotelon yläpään ympäriltä. Tyhjennetään kotelo polttoaineesta ja tarkasteteaan ettei koteloon jää roskia tai muita epäpuhtauksia. Laitetaan uusi suodatin paikallen, jousi sen päälle, tiiviste o-rengas kotelon yläpään ympärille ja voidellaan se. Laitetaan suodatikotelon kansi paikalleen ja kierretään kiinni, asennetaan polttoainenputket liittimiinsä. Kytketään virta hetkeksi jotta suodatinkotelo täytyy polttoaineesta ( tämä boschin systeemissä jossa siirtopumppu on polttoainensäiliössä, siemensissä täytetään käsipumpulla ). Käynnistetään ja tarkistetaan ettei vuotoja ole.
Voimaa ei tarvita missään työvaiheessa ja aikaa kuluu 10 - 20 min. Suodatinkotelo ja sen ympäristö puhdistetaan huolella ennen kotelon aukaisua.