Kirjoittaja Aihe: 405 - Päästömittausarvot  (Luettu 2690 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

älläri

  • Vieras
405 - Päästömittausarvot
« : 23.04.2006, 21:18:22 »
Auto: 405 1.9 (DDZ) GRI kat. 1990.

Pösö ei mennyt katsastuksesta päästöjen takia läpi. Tässä lukemat:

CO  0,26  /  0,07 %
HC  73     /  6 ppm
Lambda    1,07 >:(
CO2 11,70  /  13,50 %
O2    4,50  /  1,45 %

Pakoputki (väli- sekä takaosa)ainakin menee vaihtoon. On sen verran huonolla hapella, että ei enään pysty paikkailemaan. Katalysaattori on alkuperäinen, ja ajattelin puhaltaa paineilmalla sisustan puhtammaksi.
Lambda-anturi (neljä johtonen) on noin pari vuotta vanha bilteman tarvikemalli.
Pakosarjan kiinnityksen ja rengastiivisteen tarkistus, on joskus löystynyt ajastaan. Starttipilotilla imupuolen letkujen tarkistus vuotojen elinoimiseksi.
Map-anturin tarkistus.
Polttoaineen paineen mittaus.
Tyhjäkäyntimoottorin puhdistus.
Imuilman- sekä moottorinlämpöanturin tarkistus.
Ruiskusuutin ultrapesty 50000 km sitten.
Moottorinohjausboksin (Fenix 1B) nollaus.
Ruiskun sähköjohtojen ja liitosten tarkistus.
Sytytystulpat n: 15000 km ajetut equem rfc 58 lzk.
Virranjakajankansi, pyörijä ja sytytysjohdot vaihdettu noin 30000 km sitten.

Normaali huoltokin on vielä tekemättä: öljyt, öljynsuodatin, ilmansuodatin ja pa-suodatinkin pitäisi vaihtaa. ::) Olisko kellään ajatelmia miksi lambda arvo on korkea?

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Päästömittausarvot
« Vastaus #1 : 24.04.2006, 00:11:22 »
Happiarvot lambdan ohella koholla (tosin niinhän nämä yleensä kulkevat 'käsikädessä'), veikkaisin vuotoa pakoputkistossa.


pesonen

  • Vieras
Vs: 405 - Päästömittausarvot
« Vastaus #2 : 07.08.2006, 18:26:01 »
Kävin tänään hakemassa leiman -92 1.9i 405 GLX:ni rekisteriotteeseen.

Vertailin hieman päästömittauksen arvoja, jotka edellisen kerran otettiin 03.02.2006 (leimaamaton auto leimalle) ja tänään 07.08.2006 (vuositarkastus)

Josko ensin sallitut arvot:

CO-pitoisuus joutokäynti 0,50 yli 2000 1/min 0,30 %
HC-pitoisuus joutokäynti 100 yli 2000 1/min 100 ppm
Lambda-arvo 0,97-1,03
O2-pitoisuus joutokäynti 5,00 yli 2000 1/min 5,00 %

Mitatut arvot 03.02.2006 (247 000 km)
CO-pitoisuus joutokäynti 0 yli 2000 1/min 0 %
HC-pitoisuus joutokäynti 17 yli 2000 1/min 15 ppm
Lambda-arvo 1,00
CO2-pitoisuus joutokäynti 15,00 yli 2000 1/min 15,00 %
O2-pitoisuus joutokäynti 0,20 yli 2000 1/min 0,10 %

Mitatut arvot 07.08.2006 (250 000 km)
CO-pitoisuus joutokäynti 0,04 yli 2000 1/min 0,15 %
HC-pitoisuus joutokäynti 52 yli 2000 1/min 56 ppm
Lambda-arvo 1,01
CO2-pitoisuus joutokäynti 14,12 yli 2000 1/min 15,11 %
O2-pitoisuus joutokäynti 1,97 yli 2000 1/min 0,46 %

Kuten huomattavissa on, on muutosta noinkin vähällä ajalla ja kilometrimäärällä olemassa.
Mistä hakea syytä moiseen?

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Päästömittausarvot
« Vastaus #3 : 07.08.2006, 21:46:27 »
Arvojen perusteella kenties jokin pakoventtiileistä vuotaa hieman, toki tuonkaltaisia mittusarvoja tuottava ongelma voi olla vaikkapa sytytyslaitteistossakin.

Asiaa auttaisi jos saisit mitattua (esim. skoopilla tai graafisella yleismittarilla) lambda-anturin jännitekäyrää.