Kirjoittaja Aihe: 605 - Ohivirtausventtiili (Turbo)  (Luettu 2961 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

epa

  • Vieras
605 - Ohivirtausventtiili (Turbo)
« : 08.05.2006, 17:28:24 »
Auto: 1993 605 SRti.

Venttiilin kalvo hajosi ja kysynkin onko turbolle vahingollista ajaa kun em. venttiili on poistettu käytöstä ja letkut tukittu? Mistähän kannattaisi kysellä uutta tilalle? Tietysti Peugeot huollosta mutta haluaisin vähän kestävämmän valven kun ajatuksena on nostaa hieman ahtoja. Varaosaliikkeissä pyörittelivät vain päätään. Moottori nykii/puutuu täydellä kaasulla kiihdyttäessä kunnes n. 4000 rpm kierroksilla tulee melkoinen "turbopotku" ja veto jatkuu hyvänä yli 6000 rpm asti. Omat diagnoosit viittaisivat laihaan seokseen ja mootorin ohjausjärjestelmän vikaan koska bensa kovilla kierroksilla kerran riittää. Auto on siis täysin vakio lukuunottamatta tuota käytöstä poistettua by-pass venttiiliä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ohivirtausventtiili (Turbo)
« Vastaus #1 : 09.05.2006, 01:40:05 »
Venttiili on Boschin valmistama eli varaosana löytynee myös Bosch osia myyvistä tarvikeliikkeistä esim. Alppilan autohuolto. Sisarmerkissäkin kyseistä osaa käytetty, joten heidänkin varaosa tiskiltä osaa voi kysyä.

Pääsääntöisesti kyseistä venttiiliä on valmistettu muutamalle eri painemitoitukselle (vaikka Bosch koodeja ventiileistä löytyykin useampia), joista tehokkaimmissa ahdetuissa käytetyt venttiilit mitoitettu korkeammalle ahtopaineelle.

esim. 0 280 142 108

ps. Alkuperäinen venttiili on alunperinkin suunniteltu vuotamaan mikäli ahtopaine luokkaa 1 kg/cm2 eli välttämättä komponentti ei ole rikki, mikäli olet nostanut ahtopaineen em. luokkaan ja venttiili ahtopaineen noustessa vuotaa.

Oma diagnoosini em. perusteella viittaisi moottorinohjaimen 'suoja-ohjelman' päällemenoon (nakutustaipumusta, liian korkea ahtopaine jne.). Tähän viittaa mainitsemasi 4000 1/min kierrosraja, josta myös ahtimen kompressorin tuotto alkaa hiipumaan.


« Viimeksi muokattu: 09.05.2006, 01:44:01 kirjoittanut Benkku »

turpo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 605 - Ohivirtausventtiili (Turbo)
« Vastaus #2 : 28.05.2006, 17:44:50 »
Noita bosch bypass venttiileitä saa halvalla saab huollosta. Omasta kun meni kalvo niin ostin bosch 0 280 142 110 joka sama kuin aero/viggen(saab)/porsche 911 turbo  käytetty ja hintaa 34e.
Peugeot 406 sv 2.0t owned since 9/2003, Audi a4 3.0tdi, Volvo v90 cross country

epa

  • Vieras
Vs: 605 - Ohivirtausventtiili (Turbo)
« Vastaus #3 : 04.06.2006, 15:31:34 »
Kiitos vinkistä ja ohjeista.

Täytynee käydä Saab-dealerin varaosamyynnissä. Nykimisvika paikallistui sitten vialliseen 3. sylinterin tulpanjohtimeen. Moottori alkoi lopulta käydä ajoittain kolmella pytyllä ja auto jätti jälkeensä käyttäjänsä (tyttäreni) mielestä epämiellyttävän hajun - muistutti kuulemma mädäntyneen kananmunan hajua??? Selitä siinä sitten tytölle että noin sillä Söpölla on tapana aika-ajoin "tuhautella"! Purin moottorinohjaimen vikakoodit ja sain tulokseksi koodin 52. eli "Air/fuel mixture control loop". Voiko tuo johtua kolmospytyn kautta kulkeneesta palamattomasta seoksesta?

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ohivirtausventtiili (Turbo)
« Vastaus #4 : 04.06.2006, 15:41:51 »
Kyllä voi. Haju johtuu palamattomasta sytytyshäiriön yhteydessä katalysaattoriin joutuneesta poltto-aineesta, pidempään jatkuessa katalysaattorin pelkistyselementti ylikuumenee ja vaurioituu.

Seikka joka kannattaa huomioida jos autolla joudutaan ajamaan.