Kirjoittaja Aihe: 605 - Takaiskunvaimentimien vaihto  (Luettu 3589 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sparkplug

  • Vieras
605 - Takaiskunvaimentimien vaihto
« : 29.07.2006, 00:06:26 »
Moro! Tartteis apuva iskarien vaihtoon. Katsastuksesta meni viel läpi mut "kehoitettiin" vaihtamaan ensitilassa. Lähinnä mieltäni jäi askarruttamaan katsastusmiehen sanonta iskarien vaihdosta: "On sitten sen verran V-mäinen homma, et saat varautua siihen että maksaa hunajaa korjaamolla". Kysymys kuuluukin miksi? Onkos toi 605 takapää jotain "highendiä" vai mikä on jutun juoni? Pösö on vm.95 2.0 16v SLI.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Takaiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #1 : 29.07.2006, 00:30:22 »
No eipä tuo nyt kovin hankalaa ole ;)

Iskunvaimentimen yläpään kiinnike irti taka-akseliston palkista (2 pulttia) ja tietty vaimentimen alapään mutteri tukivarresta ja vaimennin yläkiinnikkeen kera on kätösissänne. Yläpään pultti irti kiinnikkeestään jne.

sparkplug

  • Vieras
Vs: 605 - Takaiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #2 : 30.07.2006, 00:52:33 »
Muistatko paljonko tuli prosentteja takaiskareille?

Hämärä muistikuva että prosentit oli 48/66 mutta voin muistaa kyl täysin väärinkin. Keskittymiseni meni siihen kun insinjööri piti minulle luentoa testerin huippu ominaisuudesta, graaffisesta-tulosteesta. Siinä ilmeisesti näkyi niin selkeä teho-ero iskarien välillä että suositeltiin pikaista vaihtoa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Takaiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #3 : 30.07.2006, 02:36:01 »
No tuota... 48/66 ovat vaimennusarvoina kuitenkin vielä kohtuullisen hyvät.

Eroa akselilla kuitenkin jonkin verran, mutta tuonkaltainen voi johtua myös kulmapainojen (takakontissa tavaraa toisessa reunassa, polttoainemäärästä -> esim. tankki täynnä apukuljettajan puolelle n. 10 kg enemmän) ja/tai rengaspaineiden erosta.

Onko auto ajossa ns. keinulauta -> nykyään helppoa testata - ajamalla n. 30 km/h tuntinopeudella hidastetöyssyyn jollainen varmaankin löytyy paikkakunnaltanne.

Mikäli perä heijaa töyssystä alastultaessa useammin kuin kerran -> vaimentimet vaihtoon.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 605 - Takaiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #4 : 04.08.2006, 13:32:50 »
Muutenkin täytyi kehua kaverin asennoitumista ja tietoa asioista. Selitti kuin ihmiselle konsanaan. (Vaihtui muuten omankin auton katsastuspaikka ko. putiikkiin)

Tuo on sitä markkinointia  8)

Vaihdoin juuri omaani takaiskarit, kun ajattelin vaeltelun johtuvan niistä. Ainoa ero vanhan ja uuden välillä oli se, että käsin nopeasti ulosvetäessä uusissa vaimennusteho oli paljon vanhoja suurempi. Hitaasti kun veteli/paineli, niin eroa vanhan ja uuden välillä ei huomannut. Prosentit vanhoissa takaiskareissa oli n.55%.

Vaihdoin samalla uuden kääntölaakerin eteen. Nyt alustavan koeajon jälkeen auto tuntuu vakaammalta sivutuulessa. Töyssystä ajaessa perän käytös ei muuttunut; ei se jäänyt vanhoillakaan iskareilla pomppimaan. Tiedä sitten onko ajovakauden parannus kääntölaakerin vai iskareiden ansiota.

Edit: Iskarit oli muuten alkuperäiset ja ajettu siis 272tkm. Iskareiden laatu kohdillaan kun ei tuon suurempaa eroa vanhan ja uuden välillä huomannut.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Takaiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #5 : 04.08.2006, 14:37:58 »
Ainoa ero vanhan ja uuden välillä oli se, että käsin nopeasti ulosvetäessä uusissa vaimennusteho oli paljon vanhoja suurempi. Hitaasti kun veteli/paineli, niin eroa vanhan ja uuden välillä ei huomannut. Prosentit vanhoissa takaiskareissa oli n.55%.

Auto muistuttaa ajodynaamisesti karrikoiden sanottuna lähinnä 'hyppykeppiä', ulosjouston vaimennuksen ollessa huono... Vaimentimet vakauttavat menon, yläkääntölaakereilla ei ole tähän asiaan vaikutusta.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 605 - Takaiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #6 : 04.08.2006, 23:20:07 »
Hitaasti ulosvedettäessä ei eroa huomannut uuden ja vanhan välillä. Eron huomasi ainoastaan vetäessä nopeasti niin paljon kun jaksoi. Kaippa nuo sitten ajettavuuteen vaikutti.

Kääntölaakereista vielä. Jos laakeri on pahasti jumissa ja esim. suoraan ajaessa jousessa on kääntölaakerin jumin aiheuttama jännitys, niin tuo jännityshän saattaa laueta tienpinnan epätasaisuuden takia. Eli pyöräkuorman kevetessä kääntölaakeri kierähtää ja poistaa em. jännityksen jousessa. Tämähän saattaa aiheuttaa muutoksen ohjauksessa -> suunta muuttuu.

Tässä mun tapauksessa laakeri ei ollut kovin pahasti jumissa.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Takaiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #7 : 05.08.2006, 01:08:48 »
Hitaasti ulosvedettäessä ei eroa huomannut uuden ja vanhan välillä. Eron huomasi ainoastaan vetäessä nopeasti niin paljon kun jaksoi. Kaippa nuo sitten ajettavuuteen vaikutti.

Kääntölaakereista vielä. Jos laakeri on pahasti jumissa ja esim. suoraan ajaessa jousessa on kääntölaakerin jumin aiheuttama jännitys, niin tuo jännityshän saattaa laueta tienpinnan epätasaisuuden takia. Eli pyöräkuorman kevetessä kääntölaakeri kierähtää ja poistaa em. jännityksen jousessa. Tämähän saattaa aiheuttaa muutoksen ohjauksessa -> suunta muuttuu.

Tässä mun tapauksessa laakeri ei ollut kovin pahasti jumissa.

Nopean männänvarren liike-alueen toiminnassa iskunvaimennin ensin menettää tehonsa - ja liikenopeus (voima) on huomattavasti suurempi kuin mitä käsin kykenet vaimentimen männänvartta nykimään.

Edelleenkään kääntölaakeri, ei edes 'pahasti jumittava', aiheuta ajoneuvon 'vektorisuunnan' muutosta mihinkään - paitsi ehkä siinä hypoteettisessa tapauksessa, jos et pidä ohjauspyörästä kiinni - mutta autoa ne eivät silloinkaan 'keinuta' ;)

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Takaiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #8 : 05.08.2006, 11:06:39 »
Pahus kun jäi testaamatta, sillä vaihdoin kääntölaakerin ennen takaiskareiden vaihtamista. Teoriassahan jumittuva kääntölaakeri aiheuttaa ohjausvoimien muutoksia, mutta ne saattaa olla käytännössä niin pieniä, ettei niitä huomaa.

Käytännössä jumittava(t) kääntölaakeri(t) voivat aiheuttaa sen, että auto voi hieman kaartaa irroitettuasi kädet ohjauspyörästä.

Iskunvaimennus ja alustan tukivarsien nivelien kumihelat sekä alustan säätöjen geometria vaikuttavat ajovakauteen.


Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Takaiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #9 : 05.08.2006, 22:25:50 »
Vaikuttaakohan jousitus ajovakauteen? Eli jos iskunvaimennus on kunnossa, niin vaikuttaako jousien jäykkyys ajovakauteen?

Tottahan toki jossain määrin - pienemmän jousivakion omaavat (ns. löysemmät) jouset mahdollistavat heitoissa koriin suuremman pystysuuntaisen liikkeen kuin jäykemmät. Toki tämäkin riippuu (vaimennin/jousi yhdistelmän) mitoituksesta, mutta vaimentimen tehtävä on 'pysäyttää liike'.