Niin kuuluu meidänkin vastahankitusta, en ole vielä tarkemmin perehtynyt ääneen. Mutta kerron yleiskokemuksistani. Katselin omaa pököttiä ja totesin, ettei ropeltimeen kovin kelposti lehtiä pääse, mutta jos kuitenkin... varsinkin jos ääni on enemmänkin suhisevan puolella. Kannattaa katsoa se ensin (oliko 309:ssä helppo ottaa puhallin irti, kuka tietää?). Yleensä hiilien loppuunkuluminen ei paljoa ääntä anna, vaan pyöriminen vaan loppuu. Jos ääni on taasen enemmänkin hakkaava, varsinkin myöhemmässä vaiheessa, on moottorin laakerit loppu (puhaltimen reuna pääsee ottamaan johonkin reunaan kiinni). Mitä minä olen niitä purkanut, laakerit ovat olleet ns. pronssilaakeria (eli jauhemetallurgiassa kuumasintraamalla puristettua pronssijauhoa), jotka ovat olleet loppu. Yleensä varaosamyyjät myyvät silloin uuden moottorin/puhaltimen; minä olen yl. sorvannut uudet laakerit ko materiaalista (kannattaa uittaa öljyssä vrk:n jotta huokoinen pronssi imee itseensä voitelun). Samalla olen vaihtanut hiilet. Hiiliä olen löytänyt parhaiten niistä autosähköerikoisliikkeitä, jotka myyvät vaihtostartteja, latureita jne. Yleensä ihan sopivia ei aina löydy, mutta seuraavasta kokoluokasta saa nopeasti hiomakoneella pienemmät. Ja pituuttakin kannattaa vähän mittailla. Työntömitta on paras kaveri. Joskus näiden moottoreiden purkaminen on työlästä, koska ne on tarkoitettu varaoasamyyjien iloksi kertakäyttöisiksi. Pienkonesähkökorjaamoistakin voisi ehkä hiiliä löytyä. Toisaalta, voisi se hankaava ääni hiilen ihan loppuvaiheessakin syntyä, jolloin jousi pääsisi liukupintaan "käsiksi", mutta tää on teoriaani, käytännössä mulle ei koskaan ole niin käynyt. PS: jos kunnollinenkin liukulaakereilla (pronssilaak.) oleva moottori on auki, kannatta laakerit uittaa öljyssä. Tulee käyttöikää lisää.