Kirjoittaja Aihe: 309 - Lämmityslaitteen moottorin hiilet  (Luettu 2556 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
309 - Lämmityslaitteen moottorin hiilet
« : 20.11.2006, 13:40:26 »
Tänään alkoi lämmityslaitteen moottorista kuulua hankaavaa ääntä. Moottori pyörii vielä hyvin, mutta en uskaltanut käyttää sitä ettei hajoa pahemmin. Ensiksi tuli mieleen, että oliskohan hiilet loppu. Saako hiiliä ostettua mistään vai meneekö koko moottori vaihtoon? Auton vuosimalli 91

AUTAP

  • Vieras
Vs: 309 - Lämmityslaitteen moottorin hiilet
« Vastaus #1 : 20.11.2006, 17:35:01 »
Niin kuuluu meidänkin vastahankitusta, en ole vielä tarkemmin perehtynyt ääneen. Mutta kerron yleiskokemuksistani. Katselin omaa pököttiä ja totesin, ettei ropeltimeen kovin kelposti lehtiä pääse, mutta jos kuitenkin... varsinkin jos ääni on enemmänkin suhisevan puolella. Kannattaa katsoa se ensin (oliko 309:ssä helppo ottaa puhallin irti, kuka tietää?). Yleensä hiilien loppuunkuluminen ei paljoa ääntä anna, vaan pyöriminen vaan loppuu. Jos ääni on taasen enemmänkin hakkaava, varsinkin myöhemmässä vaiheessa, on moottorin laakerit loppu (puhaltimen reuna pääsee ottamaan johonkin reunaan kiinni). Mitä minä olen niitä purkanut, laakerit ovat olleet ns. pronssilaakeria (eli jauhemetallurgiassa kuumasintraamalla puristettua pronssijauhoa), jotka ovat olleet loppu. Yleensä varaosamyyjät myyvät silloin uuden moottorin/puhaltimen; minä olen yl. sorvannut uudet laakerit ko materiaalista (kannattaa uittaa öljyssä vrk:n jotta huokoinen pronssi imee itseensä voitelun). Samalla olen vaihtanut hiilet. Hiiliä olen löytänyt parhaiten niistä autosähköerikoisliikkeitä, jotka myyvät vaihtostartteja, latureita jne. Yleensä ihan sopivia ei aina löydy, mutta seuraavasta kokoluokasta saa nopeasti hiomakoneella pienemmät. Ja pituuttakin kannattaa vähän mittailla. Työntömitta on paras kaveri. Joskus näiden moottoreiden purkaminen on työlästä, koska ne on tarkoitettu varaoasamyyjien iloksi kertakäyttöisiksi. Pienkonesähkökorjaamoistakin voisi ehkä hiiliä löytyä. Toisaalta, voisi se hankaava ääni hiilen ihan loppuvaiheessakin syntyä, jolloin jousi pääsisi liukupintaan "käsiksi", mutta tää on teoriaani, käytännössä mulle ei koskaan ole niin käynyt. PS: jos kunnollinenkin liukulaakereilla (pronssilaak.) oleva moottori on auki, kannatta laakerit uittaa öljyssä. Tulee käyttöikää lisää.

kopali

  • Vieras
Vs: 309 - Lämmityslaitteen moottorin hiilet
« Vastaus #2 : 20.11.2006, 18:23:15 »
Joskus ääntä on antanut huonosta kiinnityksestä johtunut puhaltimen hankaus. Puhallin on helppo irroittaa 3-4 ruuvilla (riippuu mallista) kiinni. Samalla voi katsoa paljonko on neulasia kertynyt puhaltimeen.

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Vs: 309 - Lämmityslaitteen moottorin hiilet
« Vastaus #3 : 20.11.2006, 19:22:12 »
kiitos vinkeistä

Muutama kerta on tullut putsattua lehdet pois tuolta puhaltimesta. Aika helposti niitä tuntuu sinnä pääsevän. Tuo ääni on enemmänkin sellainen metallinen hankausääni, joten saattaa olla laakerivikakin. Täytyy purkaa moottori ja ihmetellä mitä se on syönyt. Onneksi on yksi tuttu joka pystyy sorvaamaan tarvittaessa pronssista uudet laakeri.

AUTAP

  • Vieras
Vs: 309 - Lämmityslaitteen moottorin hiilet
« Vastaus #4 : 20.11.2006, 20:40:45 »
Homma on pienen vaivan väärtti. Motonetillä näytti moottorien hinnat olevan noin 55-80 € paikkeilla. Ja hiiliäkin oli muutamalla eurolla. Ilmoitteletko sitten tuloksia, kun vikaa löytyy ja onko helposti purettavissa.

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Vs: 309 - Lämmityslaitteen moottorin hiilet
« Vastaus #5 : 26.11.2006, 15:14:38 »
Lehtiä siellä puhaltimessa kuitenkin oli. ::) Ääni vaan kuulosti kuin olisi tullut moottorista.