Kirjoittaja Aihe: 309 - Moottorin vikavalo palaa ja auto sammuilee, eikä heti käynnisty uudelleen  (Luettu 2688 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hannope

  • Vieras
Auto: 1993 309 1,4.

Morjens kaikille.

Ajattelin kysyä täältä neuvoja isäukon vara-auton vian selvittämiseen. Auto on ollut useammallakin korjaamolla vian etsinnässä, mutta kukaan ei ole keksinyt ongelmaan ratkaisua vielä ja noista "valohoidoista" on jouduttu vieläpä maksamaan... :o

Eli asiaan... Lyhyenkin (1,5 km) ajon jälkeen moottorin vikavalo alkaa vilkahtelemaan, saattaa myös jäädä palamaan ja tämän jälkeen meno alkaa takkuilemaan toisinaan. Pari kertaa auto on sammunutkin tuon seurauksena. Jos auto sammuu ajosta tai joutuu sammuttamaan, niin tuo ei enää käynnisty. Käynnistysmoottori pyörittää kyllä nätisti vaikka akun tyhjäksi. Sitten kun auto taas "jäähtyy" niin sitten lähtee kuin palmun alta, mutta sama meininki vaan jatkuu ---> vikavalo ilmoittaa olemassa olostaan ja sitten ei enää suostu käyntiin.

Missä mahtaa olla vika? Korjaamot on vanhalle isäukolleni sanonut vaan, että on tosi omituinen vika eikä ole koskaan tullut heille vastaavaa eteen. Eräs liike taisi ola ihan autosähköliike. ::)

Joku entinen pösö mekaanikko oli arvellut viaksi "kylmää juotosta" jossain, ja minustakin oireet viittaisi siihen suuntaan, mutta mistä lähtisi etsimään...

Auto on isälläni siis "vara-autona", kilometrejä on vasta alle 90 000 km. Eikä tuolle paljoa kerry kilsoja vuodessa, katsastuksien välillä oli kuulemma tullut 126 km... ;D Muutenkin auto on kuin vasta tehtaalta saapunut. Tässä olis jollekin helmi peli, mutta isukkihan ei tuosta suostu luopumaan, mutta kunhan sen saisi toimimaan niin pääsisitoi ukko ulkoiluttamaan Pösöä useamminkin. Nyt ei hän uskalla liikkua sillä paljoa kun ei tiedä milloin se jättää mihinkin tien varteen.

Kiitokset jo etukäteen.

Wempula

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 115
  • Epäkelpoautojen keräilijä
Eipä tuossa niin hirveästi ole tuota elektroniikkaa, joten syylliset osat ovat kyllä vähissä, eikä niitten pitäisi olla edes kalliitakaan. (Jos siis niitä vielä jostain löytää.)

Syyllisenä nro 1 pitäisin kyllä sytkäboxia. Piitahna kulunut ja pääsee ylikuumenemaan. Uusi sytkäboxi maksaa sen parikymppiä ja tuubi tahnaa muutaman euron. Virranjakajaa tai piuhoja en usko syyllisiksi, koska silloin käynti olisi koko ajan epätasaista. Ruiskuvikaisena joko kulutus olisi järjetön tai rypyttävä käynti. Ja siinä olikin se elektroniikka siitä autosta. 8)

Unohdin ihan. Onhan siinä varmaan vielä mankka ja lcd-kello.
Ajossa Citroen C4 Puretech 130 ET8 Shine Comfort Selection 2022

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info