Kirjoittaja Aihe: 405 - Sytytyksenohjausyksikkö  (Luettu 7048 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mko73

  • Vieras
405 - Sytytyksenohjausyksikkö
« : 20.12.2007, 16:54:40 »
Auto: 1990 405 1,6 GLI (XU5M, BDZ, Magneti-Marelli G5, VF315BBD270051036).

Tietääkö kukaan missä on sytytyksen ohjainyksikkö?

Autossa tyypillinen sytytyksen ohjainyksikön oireilua, eli ei lähde lämpösenä käyntiin vaikka moottori pyörittää hyvin. Ei edes lupaa. Sitten kun odottaa vaikka tunnin verran niin lähtee kun palmun alta.

Ongelmana vaan on se etten löydä mistään kyseistä laatikkoa. Olisko kellään tietoa tai kuvaa? Johtojen seuraaminen puolalta on mahdotonta koska on niin hyvin teipattu ja päällystetty isompaan kuoreen etten viitsi purkaa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Sytytyksenohjausyksikkö
« Vastaus #1 : 20.12.2007, 18:55:30 »
Sytytyksenohjausyksikön sijainti vaihtelee konetyypin mukaan. Ainakin kaasutinkoneellisista se löytyy virranjakajan kyljestä, mutta joissakin elektronisella polttoaineen suihkutuksella varustetuissa malleissa sytytyksenohjausyksikkö on ilmeisesti asennettu (Haynesin oppaan mukaan) moottoritilan oikeanpuoleiseen takanurkkaan. Suorasytytyksellä varustetuissa malleissa (2,0-litrainen XU10J4) yksiköt (2 kpl) löytyvät telineestä konetilan vasemmasta takanurkasta, akun takaosan läheltä.

Joku eri 405-malleja paremmin tunteva osannee kertoa tarkemman sijainnin.

Kuva auton konetilastakin auttaa tunnistuksessa. Voit myös itse ilmoittaa esim. autosi tyyppikilpeen tai rekisteriotteeseen merkityn valmistenumeron alkuosan, josta selviää koneen mallimerkintä, jonka perusteella ongelman ratkaiseminen helpottuu. Valmistenumero on muotoa VF34BRFX271525854, josta esimerkkitapauksessa kirjaimet RFX ilmaisevat moottorityypin.

Sytytyksenohjausyksikön sijainti kaasutinkoneellisessa 309:ssä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=21266.0
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 11:49:19 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 405 - Sytytyksenohjausyksikkö
« Vastaus #2 : 21.12.2007, 07:54:56 »
Sytytyksenohjausyksikön sijainti kaasutinkoneellisessa 309:ssä...

... on täsmälleen sama ainakin 1,9 ruisku 405:ssa. Ja sijainti on todennäköisesti myös sama kaasutinkoneellisissa 405:ssa.
405 1.6, -90 GLI:n sijainti on hämärän peitossa.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2007, 08:05:22 kirjoittanut Pate »
Peugeot RCZ HDI FAP

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 405 - Sytytyksenohjausyksikkö
« Vastaus #3 : 21.12.2007, 12:07:37 »
Olen kuullut jostain huhuja että vois olla puolassa kiinni, en kyllä ainakaan löytänyt, jos ei ole sitten puolan alla moottoria vasten.
Täytyy jatkaa etsimistä.

Lisää vinkkejä ja kuvia jos löytyy.

Voipi olla puolan kyljessä, rintapellissä tai siinä rungossa sivuosassa johon kuskinpuoleinen iskunvaimennin on kiinnitetty.
Täällä korvaamaton tietopankki 405:n omistajille http://peugeotsivut.hyperboards.com/ käytä hakua mutta laita reilusti sitä varaa, että kuinka vanhoja tuloksia hyväksytään. Keskustelut siellä ovat parhaimmillaan usean vuoden vanhoja.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2007, 12:14:12 kirjoittanut Pate »
Peugeot RCZ HDI FAP

taimen

  • Vieras
Vs: 405 - Sytytyksenohjausyksikkö
« Vastaus #4 : 24.12.2007, 16:03:40 »
Sytytyksenohjausyksikön sijainti vaihtelee konetyypin mukaan. Ainakin kaasutinkoneellisista se löytyy virranjakajan kyljestä, mutta joissakin elektronisella polttoaineen suihkutuksella varustetuissa malleissa sytytyksenohjausyksikkö on ilmeisesti asennettu (Haynesin oppaan mukaan) moottoritilan oikeanpuoleiseen takanurkkaan.

Jos kone XU5M (BDZ) Magnetti Marelli G5 Monopoint niin tosiaan ohjausyksikkö sijaitsee moottoritilan oikeanpuoleisessa takanurkassa. Lue vikakoodit, jos saat vikakoodin 54 (Engine Control Module (ECM)/Knock control module) niin ohjausyksikössä vika. Testiin löytyy ohjeet http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1236.0 Koodit ei vaan välttämättä täsmää mutta ohjeet on oikein. Jos koneesi on XU5M / joku muu niin voin kyllä kertoa ne koodien selvennykset jos annat numerot.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Sytytyksenohjausyksikkö
« Vastaus #5 : 27.12.2007, 22:11:32 »
Ilmeisesti tuo kone on XU5M, ainakin Haynesissä lukee July 1989-on BDY (XU5M), Engine codes (UK models) kohdalla.... Ei tosin tunnista tuota valmistenumeron vf315bbd270051036 perusteella määriteltävää moottorin tyyppiä BBD.
No empä tiedä, täytyy katsoa lukeeko konetilassa jossain tutumpi moottorityyppi. Tuo valmistenumero on rekisteriotteesta peräisin.

Haynesin oppaassa näyttävät menneen moottorikoodeista vanhempi BDZ ja uudempi BDY hiukan sekaisin...

Valmistenumero on ihan OK myös Peugeot Service Box:n mukaan, mutta sekään ei valitettavasti kerro sen tarkemmin, mitä polttoaineensuihkutusjärjestelmää autossa käytetään (vain "INJECTION XU5M"). Tuo koodi BBD on sellainen, jota useimmat luettelot eivät näytä tuntevan ja siksi vähän ongelmallinen. Peugeotin oma korjaamokirjallisuus auttaisi asiassa; kyse lienee jostain erilaisesta merkintätavasta tms. Auton moottorissa olevasta tyyppikilvestä (joka sijaitsee jakopään puolella, moottorinkannakkeen kohdalla, laturin yläpuolella) saattaa selvitä, että koneen tyyppi on BDZ, koska vasta valmistenumerosta 70119981 lähtien tyyppi on BDY ja muita XU5M-moottoreita kuin BDZ ja BDY ei Peugeotin varaosaluettelo tunne.

BDZ-koneen kohdalla moottorinohjausjärjestelmän pitäisi olla aina Magneti-Marelli G5 (yksipistesuihkutus), samoin BDY:n tapauksessa ennen mallivuotta 1992, mutta mallivuodesta 1992 alkaen Magneti-Marelli G6 (yksipistesuihkutus).

BDZ- ja BDY-koneille ei Peugeotin varaosaluettelo listaa lainkaan erillistä ohjainlaitetta sytytykselle ja se onkin integroitu G5- tai G6-moottorinohjausyksikön yhteyteen. BDZ käyttää vielä perinteistä virranjakajaa ja puolaa, mutta virranjakajatonta sytytysjärjestelmää käyttävän BDY:n tapauksessa virranjakajan paikalle on kiinnitetty kaksoiskipinäpuolayksikkö, johon sytytysjohdot (4 kpl) kiinnittyvät.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 11:48:50 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Sytytyksenohjausyksikkö
« Vastaus #6 : 28.12.2007, 13:02:46 »
Sportpugilla tästä vasta väännettiin ja kyllä se on kuulemma niin ettei ykspisteruiskuissa tuota sytkäyksikköä ole.

Täytyykin katsoa, mitä ovat asiasta tuolla toisella foorumilla keskustelleet.

Mielestäni tein tuossa paria viestiä aiemmin melko kattavan selvitystyön aiheesta; ainakaan Magneti-Marellin ruiskujen kanssa sellaista ei pitäisi olla ja muita ei XU5M-koneisiin ole ainakaan 405:n tapauksessa Peugeotin varaosaluettelon tai muunkaan lähdemateriaalin mukaan asennettu (Haynes Engine management and fuel injection systems manual / Haynes Citroen and Peugeot engine management systems / Haynesin 405-korjausopas / Alfamerin 405-korjausopas).

Esim. kirjassa "Haynes Engine management and fuel injection systems manual" selvästi todetaan G5/G6/8P:n kohdalla:

"The amplifier circuitry is contained within the ECM itself, and the microprocessor controls the ignition dwell period for each condition of engine speed and battery voltage".

Harmi, ettei näistä MM:n järjestelmistä näytä olevan saatavilla yhtä kattavia teoksia kuin Boschin vastaavista, vaan on pakko luottaa Haynesin "laatuun" (virheitä on jo näistäkin opuksista löytynyt, vaikka näiden kuvittelisi olevan tavallisia korjausoppaita tasokkaampia kaikin puolin).

Esittämäni olettamukset saa/pitää toki korjata vääriksi, jos luotettavampaa tietoa on tarjolla. Itselläni ko. järjestelmillä varustettuja autoja ei ole ollut kuin korkeintaan "vierailemassa" (pl. 8P, joka löytyy eräästä 405:stä ja 306:sta, joita "tapaan" säännöllisesti).
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 11:48:35 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

405Gli

  • Vieras
Vs: 405 - Sytytyksenohjausyksikkö
« Vastaus #7 : 28.12.2007, 16:57:47 »
Auto: 1991 405 1,6 GLI.

Laitoin liitteenä kuvan samanlaisella tekniikalla varustetusta autosta kuin topicin aloittajalla on, eli 1.6 Magneti Marelli G5 1-pisteruisku. Mullakin lukee valmistenumerossa BBD, mutta moottori on kuitenkin XU5M.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Sytytyksenohjausyksikkö
« Vastaus #8 : 28.12.2007, 17:23:59 »
Tarkoittaako tämä nyt sitä että koko moottorinohjausyksikkö on vaihdettava?
Onko kellään tietoa mitä moinen maksaa kyseiseen autoon?

No ei, ainakaan vielä näillä tiedoilla.

Tarkista, pyörittämällä käynnistintä;

- pyöriikö poltto-ainepumppu
jos niin
- avautuuko suihkutussuutin eli tuleeko sieltä suihkauksia

Mikäli em. ehdot täyttyvät niin moottorin kampikulmatunnistin (VR-anturi) on kunnossa ja ohjainlaite (kaksoisrele) saa virtaa. Tällöin vika mahdollisesti ohjainlaitteen sytytyspääte-asteessa. Kyseisen (about muutama euron) komponentin voi toki ohjaimeen osaava vaihtaa. Toinen vaihtoehto on vaihtaa ohjain purku-autosta kts. esim. www.varaosahaku.fi

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Sytytyksenohjausyksikkö
« Vastaus #9 : 28.12.2007, 17:37:53 »
Minun tietääkseni kaikki ennen vuotta -93 valmistetut 1.6-litraiset yksipisteruiskut on varustettu MMG5-sytkällä.
MMG6 tuli faceliftin yhteydessä, ja tuoreemman järjestelmän tunnistaa helpoimmin lisäilmaventtiilin puutteesta, sillä G6:dessa lisäilmaventtiilin virkaa toimittaa sähköinen tyhjäkäyntimoottori.

Mulle ei ole koskaan täysin selvinnyt, mikä ero on BDZ- ja BDY-moottoreilla ??? Jonkin lähteen mukaan BDY olisi fl:n jälkeisen 1-pisteruiskukoneen koodi, eli MMG6-sytkällä..

Aiemmin nuo erot ja muutosten ajoankohdat jo selostin:

... koneen tyyppi on BDZ, koska vasta valmistenumerosta 70119981 lähtien tyyppi on BDY ja muita XU5M-moottoreita kuin BDZ ja BDY ei Peugeotin varaosaluettelo tunne.

BDZ-koneen kohdalla moottorinohjausjärjestelmän pitäisi olla aina Magneti-Marelli G5 (yksipistesuihkutus), samoin BDY:n tapauksessa ennen mallivuotta 1992, mutta mallivuodesta 1992 alkaen Magneti-Marelli G6 (yksipistesuihkutus).

BDZ- ja BDY-koneille ei Peugeotin varaosaluettelo listaa lainkaan erillistä ohjainlaitetta sytytykselle ja se onkin integroitu G5- tai G6-moottorinohjausyksikön yhteyteen. BDZ käyttää vielä perinteistä virranjakajaa ja puolaa, mutta virranjakajatonta sytytysjärjestelmää käyttävän BDY:n tapauksessa virranjakajan paikalle on kiinnitetty kaksoiskipinäpuolayksikkö, johon sytytysjohdot (4 kpl) kiinnittyvät.

Mallivuoden 1993 malliuudistuksella ei ole asian kanssa siis tekemistä.

405 XU5M (BDZ), MM G5, tyhjäkäyntisolenoidi, virranjakaja ja tavallinen puola: valmistenumeroon 70119980.
405 XU5M (BDY), MM G5, tyhjäkäyntisolenoidi, virranjakajaton järjestelmä kaksoiskipinäpuolalla: valmistenumerosta 70119981 vuosimallin 1991 loppuun.
405 XU5M (BDY), MM G6, tyhjäkäyntiaskelmoottori, virranjakajaton järjestelmä kaksoiskipinäpuolalla: vuosimallista 1992 alkaen.

Lisäksi muitakin eroja on muissa komponenteissa, mutta en viitsinyt käydä koko varaosaluetteloa läpi niitä etsiäkseni. ;-)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

mko73

  • Vieras
Vs: 405 - Sytytyksenohjausyksikkö
« Vastaus #10 : 09.01.2008, 19:07:49 »
Sain vihdoinkin vikakoodit luettua. Auto on tosin lähtenyt viimeaikoina hyvin käyntiin kun olen käynnistellyt ainoastaan lämpösenä tai ihan kylmänä. Joskus harvoin käynnistyksen jälkeen tosin jää vikavalo palamaan.

Seuraavat vikakoodit löytyi:
41 Crank angle/engine speed sensor ja
45 Ignition coil 1(-4)

Mitä nuo mahtaa tarkoittaa ts. mikä osa pitäs vaihtaa/tarkistaa?

Nollasin vikakoodit ja täytyy enskerralla kun vikavalo jää palamaan lukea ne uudestaan.

Luin vikakoodit uudestaan kun auto ei lähtenyt käyntin ja samat koodit edelleen.  Ilmeisesti vikakoodien nollaus ei toimi vaikka pidin 11 koodin jälkeen piuhoja yhdessä 10 sekunnin ajan useaan kertaan. Kokeilin lukea koodit nollauksen jälkeen ja edelleen tuli samat koodit. Vikavalo jää edelleen palamaan joskus käynnistyksen jälkeen, en tosin ole korjannut muuta kun putsaillu liittimiä. Täytyy vaihtaa tuo ykk-anturi seuraavaksi kun en muutakaan keksi, saas nähdä auttaako.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Sytytyksenohjausyksikkö
« Vastaus #11 : 19.01.2008, 13:59:36 »
Kyseiset koodit eivät suinkaan 'turhaan' kummittele eli em. komponenteissa voi hyvinkin olla vikaa. Vika voi olla kyllä muuallakin - eli vikakoodin ilmaisema komponentti, erityisesti kampikulmatunnistimen tapauksessa, ei välttämättä ole absoluuttinen kohde. Ohjaimen ja komponenttien välissä kun on pätkä johtosarjaa ja liittimiäkin.

mko73

  • Vieras
Vs: 405 - Sytytyksenohjausyksikkö
« Vastaus #12 : 25.09.2010, 10:10:37 »
Vika korjaantui, kun puhdistin lisäilmaluistin eikä se ole enää vuosiin oireillut.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Sytytyksenohjausyksikkö
« Vastaus #13 : 25.09.2010, 12:15:17 »
Itse olisin vikakoodin ja oireiden perusteella epäillyt kampiakselin asentotunnistinta, jonka oireilusta sen lämpenemisen myötä löytyy esimerkkitapauksiakin. Kenties tyhjäkäyntisolenoidiventtiili jumittui välillä sellaiseen asentoon, jossa se antoi aivan liikaa tai liian vähän lisäilmaa koneelle, josta käynnistymättömyys johtui (en tiedä, toimiiko teoria myös käytännössä).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info