Kirjoittaja Aihe: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta  (Luettu 13349 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« : 04.11.2008, 16:53:26 »
Auto: 1999 605 2,0 ST Turbo.

Ongelma on flektin vajaatoiminta, josta aiheutuu lämpöjen nousu hiljaisissa vauhdeissa (~105 asti, maantiellä pysyy normaalissa alle 90:ssä). Autossa on kaksi puhallinta, joista vain oikeanpuoleisen olen havainnut viimeaikoina pyörivän. Paikallaan tyhjäkäynnillä se käynnistyy silloin tällöin lyhyeksi hetkeksi (siis vain muutama sekuntti) ja sammuu sitten, mutta pidemmän hitaan ajon jälkeen pyörii kyllä pidempäänkin. Sormella pyöritettäessä vasenkin pyörii herkästi eli ei ole jumissa, kuten 306:ssa oli sen ostaessani.

Voiko oireista jo päätellä onko vika lämpötila-anturissa, releissä vai moottorissa?

Ilmeisesti kytkentä vastaa täällä olevaa sivua 108: http://www.peugeot-club.ru/pgt.nsf/Display?OpenAgent&pagename=catalog_item.html&doc_id=35F15262868C5416C3256DBA00473EF5

Toisin sanoen kolmella mikrokontollerin ohjaamalla releellä ohjataan flektit joko kokonaan pois, sarjaan tai rinnan. Eli molempien flektien pitäisi käydä siis aina yhtäaikaa joko hiljaa tai kovaa. Nyt kai on käytössä vain toisen kova nopeus? Vai onko mahdollista, että vain toinen käynnistyy sarjaankytkennällä?

Ilmeisesti syylarin päällä akun kohdalla olevan kannen alla on olevat 40 A sulakkeet + yksi oikosulkulevy ovat flektien? Ne olivat ehjiä. Löytyykö releet sulakkeiden alta, niiden edessä olevasta mustasta kotelosta (syylärin ja syylärin yläpuolisen pellin välissä, ei lähde hiukan purkamatta pois) vai jostain muualta? Johtoja seuraamalla en pysty näkemään minne menevät flektien johdot.

Lämpötilta-anturi lienee ikävästi putkistojen alla piilossa jossain termarikotelon takana?

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 145
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #1 : 04.11.2008, 17:32:41 »
Tuo on aivan samanlainen kytkentä kuin 405:ssä paitsi että kaksikärkinen termostaatti on korvattu tuolla "Coolant Temperature Unitilla" ja anturilla.  405:stä kun oli hitaiden kärki rikki, niin se toimi juuri noin että hitailla ei pyöri ollenkaan ja nopeilla vain toinen.  Todennäköisesti tuon CTU:n sisällä on releet tai transistorit jotka vastaa termostaatin kärkiä. Ne kannattaisi tarkistaa ensiksi.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #2 : 04.11.2008, 17:45:16 »
Releet (3 kpl) sijaitsevat mainitussa keulapalan muovirasiassa. Rasia kiinnitetty keulapalaan kahdella torxpultilla, jotka ensin irroitettava. Todennäköisesti jokin em. releistä on viallinen. Kannattaa myös tarkistaa puhaltimen moottori (hiilet kuluneet?), siis se joka ei pyöri.

<clip>
ongelma on flektin vajaatoiminta, josta aiheutuu lämpöjen nousu hiljaisissa vauhdeissa (~105 asti...
</clip>

Lämpöjen nousu voi aiheutua myös likaisesta lämmönvaihtimesta ts. voisi olla kannattavaa puhdistaa jäähdyttimen kenno niin sisältä (kattilakiveä, 'oksidoitunutta metallia yms.') ja kuin päältäkin (likainen pinta eristää ei edistä konvektiota).
« Viimeksi muokattu: 04.11.2008, 17:50:12 kirjoittanut Benkku »

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #3 : 04.11.2008, 18:27:04 »
Lämpöjen nousu voi aiheutua myös likaisesta lämmönvaihtimesta ts. voisi olla kannattavaa puhdistaa jäähdyttimen kenno niin sisältä (kattilakiveä, 'oksidoitunutta metallia yms.') ja kuin päältäkin (likainen pinta eristää ei edistä konvektiota).

Ongelmat alkoivat vasta pari viikkoa sitten, kesähelteillä ei ollut ongelmia. Tämä sulkenee pois lämmönsiirtopintojen likaisuusvaihtoehdon.

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #4 : 04.11.2008, 23:48:04 »
Minulla oli omassa ST turbossa samanmoinen ongelma, joka korjaantui sitten lopuksi melko edullisesti - hiilien vaihdolla. (thanks B ;) )
Itse olin pitkään ihan pähkinöinä asian kanssa kun molemmat moottorit oli jo kertaalleen uusittu muutama vuosi sitten, eli en mitenkään osannut epäillä heti niitä vaan kaivoin jotain mystisempää vikaa koko järjestelmästä.
Audi A4 Tdi Q

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #5 : 21.11.2008, 00:15:24 »
Minulla oli omassa ST turbossa samanmoinen ongelma, joka korjaantui sitten lopuksi melko edullisesti - hiilien vaihdolla. (thanks B ;) )

Hiilet on loppu mullakin. Aika heikkoa, että menevät jo 175 tkm kohdalla ja vielä täällä pohjoisessa, jossa puhallin käy vähän.

Moottori on mallia hankalasti purettava eli se on "taottu" kasaan, yhtään ruuvia ei ole. Tuskin Automaasta saa hiiliä? Mistäs saa? Onneksi sentään puhaltimen sai helposti irrotettua, toisin kuin 306:ssa, jossa piti purkaa puoliautoa.

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #6 : 21.11.2008, 10:51:56 »
Se puhallin käy paljon enemmän kuin huomaatkaan, maantie nopeuksissa ajoviima sitä pyörittää ja kuluttaa hiiliä vaikkei siellä sähkö kuljekaan!

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #7 : 21.11.2008, 11:22:09 »
Tuskin Automaasta saa hiiliä? Mistäs saa?

Nyt kaivattaisiin apua! Hiiliä ei tietysti Automaassa ollut, eikä myöskään koko moottoria. Kaksi eri mallia eivätkä osanneet sanoa kumpi käy. Toinen olisi ollut keskusvarastossa ja toinen Ranskasta tilattavaa, hinnat 130 ja 140 euroa/kpl.

Sopivia hiiliä (korkeus 8 mm, paksuus 6,3 mm, pituus ehkä 20 mm, johto sivulle) ei sitten löytynyt kolmesta kokeilemastani tarvikeliikkeestä, Yleiselektroniikasta eikä myöskään Alppilan Autosähköstä. Lähin oli 8x8x21 mm, mutta ei jaksaisi neljää hiilta noin paljoa kaventaa, vai lähteekö helpolla.

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #8 : 21.11.2008, 11:31:26 »
Kerran oon tehny hiilet starttiin, kun sopivia ei siihen hätään saanu. Hiekkapaperilla lähtee ihan sujuvasti, ensin karkeemmalla ja viimeistely hienommalla. Jos vaihtoehto on koko moottorin vaihto en itte kauaa miettis sitä hiilien tekoa, eikun askartelemaan!

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #9 : 21.11.2008, 13:33:42 »
Poikkileikkaukseltaan (6x8 mm) ja pituudeltaan (15-max.18mm) sopivia hiiliä (4 kpl per moottori) on toki valmiinakin saatavissa.

Hiekkapaperilla 'koneistamista' en suosittele, sillä hiilien pintaan hiekkapaperista uppoutuvat karbidihiukkaset kuluttavat ankkurin laahainpinnan pilalle.

Viila on oikea työkalu tähän puuhaan, jos poikkileikkaukseltaan sopivia ei paikallisesta liikkeestä löydy.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #10 : 21.11.2008, 14:21:02 »
Poikkileikkaukseltaan (6x8 mm) ja pituudeltaan (15-max.18mm) sopivia hiiliä (4 kpl per moottori) on toki valmiinakin saatavissa.

Aivan varmasti, mutta mistä niitä saa ostettua? Motonetissä myyjä mittaili ison kasan hiiliä, Hessumobiilissa myyjä teki saman ja selaili lisäksi pitkään Koivusen luetteloa jne. Voihan noi vaikka tilata netistä, kun talviaikaan toisen tuulettiminen puuttuminen ei ole kauhean vakavaa.

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #11 : 21.11.2008, 19:19:31 »
Itse olen hankkinut hiiliä mittojen mukaan, paikallisesta tarvikeliikkeestä. Toimittaja tarvikeliikkeille (muistaakseni) JA-Elektro Oy.

http://www.jaoy.com

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #12 : 21.11.2008, 19:30:40 »
... selaili lisäksi pitkään Koivusen luetteloa jne.

Minäkin selasin mainittua (sähköistä) tuoteluetteloa ja löysin parissa minuutissa (tietokantahaulla) mm.

051-JAAX12 -> 6x8-19mm
051-HX346 -> 8x6.3-14 mm (= hiukan lyhyt)

Johtimen sijoituksesta (hiilen päästä vaiko kyljestä) ei tietoa.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #13 : 21.11.2008, 21:53:20 »
Minäkin selasin mainittua (sähköistä) tuoteluetteloa ja löysin parissa minuutissa (tietokantahaulla) mm.
051-JAAX12 -> 6x8-19mm
051-HX346 -> 8x6.3-14 mm (= hiukan lyhyt)

Kiitos! Pitää käydä noilla kysymässä. Onkos sähköinen tuoteluettolo jossain yleisesti nähtävillä? Joku latvialainen Koivusen luettelo löytyi varaosanumeroa hakemalla.

Taitaa olla nykyaikana tämä hiilten vaihto aika harvojen innokkaiden hommaa!

Starttimoottorin hiilet ovat ilmeisesti huomattavasti erilaista materiaalia suurien virtojen takia eli eivät hyviä ko. käyttöön? Miten on laturin laita? Onkos tuo 6 mm liian vähän, kun alkuperäiset ovat n. 6,3 mm. Klappi ei varmaankaan ole hyväksi.

Näissä ohjeissa muuten kehotetaan hiomaan hiekkapaperilla hiiliharjat oikeaan muotoon, joten tuskin on haitallista:

http://www.t-stenbacka.fi/dokumentit/Hiiliharjojen_tilausohjeet.pdf
http://www.sks.fi/inet/sks/contman.nsf/documents/F652A9630DCAD865C22571F7002E6580/$file/SGL_Carbon_hiiliharjat_1075287_230107.pdf

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #14 : 21.11.2008, 23:39:08 »
Taitaa olla nykyaikana tämä hiilten vaihto aika harvojen innokkaiden hommaa!

Jaa, enpä muista 'innokkaista' tiedä, mutta jos/kun tunnin pari askartelemalla säästää luokkaa 300 euroa ja ylikin niin...

<clip>
Näissä ohjeissa muuten kehotetaan...
</clip>

En suosittele muotoilemistakaan hiekkapaperilla, tieto lisää tuskaa. ;)

Latta- ja pyöröviilat ovat oikeita välineitä.