Ratkaisu:
Auto: 2000 406 GW 2,0 HDi 110.
Autossa oli pitkään vaivana ABS Fault -vikailmoitus näytössä ja pari jarrujen varoitusvaloa mittaritaulussa. Vika aiheutti ABS-toiminnon poiskytkeytymisen ja jarrut toimivat perinteiseen tapaan sillä erolla, ettei takajarruissa juuri ollut voimaa.
Vika ilmeni ajoittain ja yleensä autoon istuessa. Kesäkeleillä asia ei niinkään vaivannut, mutta talvella takajarrujen ja ABS:n puute aiheutti joissakin talvitilanteissa hikikarpaloita otsalle.
Ensiksi tutkin haulla vastaavia vikoja täältä palstalta. Kokeiltuani mm. pyörien pyörintäanturien kunnon ja todettuani ne toimiviksi, aloin pohtimaan vian esiintymistapaa. Autoon istumaan, auto käyntiin ja heiluttelemaan penkkiä ja hellästi taputtelua. Ei tulosta. Seuraavaksi auton käydessä nyrkillä lattian painelua ja taputtelua ja kas, tuttu piip-ääni ja ABS Fault näytössä.
Auto sammuksiin, akun kenkä irti ja lattia auki kuskin jalkatilasta kynnyksen puolelta. Aikamoinen taiteilu saada muoviosat rikkomatta irti. Lattian alta paljastui kolme kappaletta johtojen jatkoliittimiä vasemman jalan kantapään kohdalta. Auki vain ja kas, osa nastoista oli vihreässä töhnässä.
Puhdistus, harjaus hammasharjalla puhdistussprayn kanssa, paineilmaa ja vähän ohutta öljyä suojaksi. Takaisin kiinni ja auto nippuun. Eipä ole sen koomin vika ilmennyt. Kummalliseen paikkaan laittaneet jatkoliittimiä. Kengistä talvella kulkeutunut lumi ja loska ehkä syynä ilmiöön.
Enpä tutkinut tarkemmin mitä liittimiä olivat, kun vika poistui ja olin onnellinen. Katsastussetä yritti vimmatusti löytää vikaa jarruista uusintakatsastuksessa, mutta ei löytänyt. Viisaammat varmaan selvittävät tarkemmin johtojen merkityksen. Jatkossa talvisin huolehdin lattian siisteydestä paremmin.