Kirjoittaja Aihe: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä  (Luettu 8727 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santila

  • Vieras
406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
« : 01.03.2006, 15:26:54 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Vaihdevaijerien päiden nivelten vaihto


Ongelma:

Auto: 2001 406 2,0 HDi (195 000 km).

On ollut jo pidempään ongelmia peruutusvaihteen pysymisessä päällä. Nyt pari päivää on ollut niin, etten ole saanut pakkia ollenkaan päälle. Jonkun aikaa meni päälle, kun käytti muiden vaihteiden kautta tai ykkönen silmään ja pieni kytkimen nosto, että auto liikahti sentin.

Ratkaisu:

Laatikkoa ei jouduttu avaamaan. Vaihteistoa siirtelevistä kahdesta vaijerista toinen oli pettänyt. En tiedä tarkemmin miten se oli pettänyt. Remontin hinnaksi tuli varaosineen vain n. 300 e. Nyt laatikko toimii täysin ilman ongelmia.

Hartsa

  • Vieras
Vs: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
« Vastaus #1 : 28.07.2008, 21:09:49 »
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 2002 406 Break 2,0 Mistral (VF38ERFNA81404220).

Mulla on pökötti 406 -02 ja ongelmana on pakkivaihde kun se ei pysy päällä ja toisinaan ei edes mene päälle. Voisko jollain olla vastaus moiseen ongelmaan? Ajettu 120000km ei kai vielä ptäis olla ongelmia tossa suhteessa?

Osa 2:

Kävin citikan huollossa tarkistuttamassa vaihteen päältä pois tippumisen ja sieltä sain seuraan diaknoosin: Vaihdekeppi löysän tuntuinen, vaijerit venyneen oloiset, vaihteistosta kokeilemalla pakki kytkeytyy hyvin. Että tommosta kerrottiin ja suosittelivat seuraavaa: Vaihdekeppi vaijereineen 313€ ja vaihteistosta vaihdevaijerin liitäntäkappale 131€ + työt noin 220€.

Ratkaisu:

Peugeot on korjannut 406:n ns. vaihdevaijerin vian. Ei enää veny, päälle on tehty ns. metallinen päällyste joka pitää vaijerin kuosissa. Jos joillain on vielä pakkivaihteen kanssa ongelmia niin se korjautuu uudella vaijerilla eli Q9 jos sattuu maahantuojalla olemaan. Koskee mallia 406 -02 2.0 ja bensakonetta joissa on kaikissa sama vaijeri Q9 eteen/taakse (989 mm pitkä) ja Q8 sivuttaissuunnassa (1005 mm).

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
« Vastaus #2 : 03.08.2008, 15:21:52 »
Ongelma:

Auto: 2001 406 2,0 (EW10J4, BE4-vaihteisto, 156 000 km).

Nyt kun olen jonkun aikaa omistanyt tuon 406:n niin olen huomannut, että monesti, kun rupeaa pakittamaan, niin vaihdekeppiä täytyy pitää pakkiasennossa kädellä niin kauan, kunnes on nostanut kytkimen, muuten vahde muljahtaa vapaalle. Mutta nyt ei peruutusvaihde mene päälle enää ollenkaan. Tätä ennen olin laittanut pakin päälle ja kun rupesin vedättämään, se pomppasi vapaalle, laitoin vaihteen uudestaan pakille, mutta auto ei liikkunut minnekkään. Vaihdevipu oli kyllä hahlossaa ja sain pakin päälle, kun käytin keppiä ensin muilla vaihteilla.

Ratkaisu:

Merkkiliike vaihtoi vaihdelaatikon ja se auttoi hetken, mutta kuitenkin uusi laatikko alkoi tiputtelemaan pakkia pahantuntuisesti kuten vanhassakin laatikossa. Vaihdevaijeri oli kertaalleen irronut autosta ja merkkiliikkeessä kävin asennuttamassa sen uudestaan, siellä sanoivat että "ei tätä kannata vaihtaa, kun vaijerit ovat niin kalliita ja kyllä tämä on vielä ihan hyvä". No, uskoin sen, koska merkkiliikkeessä sanottiin.

Nyt kuitenkin, kun uusikin laatikko rupesi tiputtelemaan pakkia pois päältä, alkoi epäilys siitä, että vika on jossain muualla kuin vaihdelaatikossa, ja näin olikin. Arvailuni alkoi tietysti tuosta vaijerista, joten tilasin Mecarilta uuden vaijerin (se joka siirtää suunnassa eteen-taakse), juuri sen mikä aiemmin oli tippunut ja yllätys oli melkoinen, kun rupesin sitä vaihtamaan. Vanhan vaijerin vaihdekepissä kiinni oleva "pusla" oli aivan murtunut ja itse vaijeri oli siten pidentynyt noin 2 cm, tästä "venymisestä" johtuen vaihteensiirrin ei siirtänytkään pakkia kunnolla päälle vaan pakki jäi aina "huulille" ja sitten vedätettäessä lipesi pois päältä. Itse vaijeri ei veny, mutta vaijjerin päässä prässättynä olevat kappaleet antavat periksi ja vaijeri siten "venyy" eli pidentyy. Venymää vaijerissa oli vaihdekepin puoleisessa päässä n. 15 mm ja moottorin puoleisessa päässä n. 5 mm.

Vaihdoin vaijerin itse (maksoi n. 120 e). Vaijerin vaihdon jälkeen vaihdekeppi siirtyi noin 5 cm eteenpäin (vapaa-asennossa) verrattuna vanhaan vaijeriin, "klappi" vaihdekepistä loppui lähes kokonaan ja peruutusvaihde toimii nykyään moitteettomasti. Vaihto itsessään ei ole suuri työ, mutta vaatii pakoputken irrottamisen. Vaijerissa ei tosiaan ole mitään säätöjä.

Olen lähes täysin varma, että tämä kulunut vaijeri rikkoi ensimmäisen vaihdelaatikon ja olisi rikkonut tämän uudenkin, jos en olisi itse ruvennut ihmettelemään. Eli itse laatikossa ei vikaa ollut vaan vian aiheutti kulunut vaijeri, kyllähän minkä tahansa vaihteiston saa pilalle sillä, että vetäisee vaihteen pois päältä vedätettäessä. Vanhaa laatikkoa ei ole vielä avattu, mutta se ei toiminut, vaikka pakki laitettiin kläsin päälle ilman vaijereita, joten luulen, että peruutusvaihteen hammasratas ainakin on kulunut loppuun ja ehkä se "vastahammasrataskin".
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
« Vastaus #3 : 18.06.2009, 21:14:02 »
Ongelma:

Auto: 2002 406 GW 2,0 HDi.

Mulla lähtee ajoittain pois vaijeri vaihdekepin puoleisesta päästä. Siinä on vaijerin pallopesä varmaan kulunut, vai oisko sitten vaijeri venynyt ja painaa sen pois?

Ratkaisu:

Auto sai uuden vaihdevaijerin. Ei olisi uskonut, kuinka keppi jämäköity ja vaihteisiin tuli täsmällisyys. Se tärkein nyt sitten myös pelittää eli pakki pysyy päällä. Ei tarvi enää hävetä lähtiessä peruuttaan, että rutisee ja niitä pakitusyrityksiä.

Pörhöllä vaijeri maksoi hiukan alle 150 e, varaosaliikkeestä ei toistaiseksi saa. Kuskin paikalta katsoen vaihdoin oikeanpuoleisen vaijerin. Ei se paha ole vaihtaa, mutta nosturi homma kätevä apu. Vaihdatin korjaamolla ja vaihto maksoi 35 e. Olen erittäin tyytyväinen nykytilanteeseen.