Ongelma:
Auto: 2001 406 2,0 (EW10J4, BE4-vaihteisto, 156 000 km).
Nyt kun olen jonkun aikaa omistanyt tuon 406:n niin olen huomannut, että monesti, kun rupeaa pakittamaan, niin vaihdekeppiä täytyy pitää pakkiasennossa kädellä niin kauan, kunnes on nostanut kytkimen, muuten vahde muljahtaa vapaalle. Mutta nyt ei peruutusvaihde mene päälle enää ollenkaan. Tätä ennen olin laittanut pakin päälle ja kun rupesin vedättämään, se pomppasi vapaalle, laitoin vaihteen uudestaan pakille, mutta auto ei liikkunut minnekkään. Vaihdevipu oli kyllä hahlossaa ja sain pakin päälle, kun käytin keppiä ensin muilla vaihteilla.
Ratkaisu:
Merkkiliike vaihtoi vaihdelaatikon ja se auttoi hetken, mutta kuitenkin uusi laatikko alkoi tiputtelemaan pakkia pahantuntuisesti kuten vanhassakin laatikossa. Vaihdevaijeri oli kertaalleen irronut autosta ja merkkiliikkeessä kävin asennuttamassa sen uudestaan, siellä sanoivat että "ei tätä kannata vaihtaa, kun vaijerit ovat niin kalliita ja kyllä tämä on vielä ihan hyvä". No, uskoin sen, koska merkkiliikkeessä sanottiin.
Nyt kuitenkin, kun uusikin laatikko rupesi tiputtelemaan pakkia pois päältä, alkoi epäilys siitä, että vika on jossain muualla kuin vaihdelaatikossa, ja näin olikin. Arvailuni alkoi tietysti tuosta vaijerista, joten tilasin Mecarilta uuden vaijerin (se joka siirtää suunnassa eteen-taakse), juuri sen mikä aiemmin oli tippunut ja yllätys oli melkoinen, kun rupesin sitä vaihtamaan. Vanhan vaijerin vaihdekepissä kiinni oleva "pusla" oli aivan murtunut ja itse vaijeri oli siten pidentynyt noin 2 cm, tästä "venymisestä" johtuen vaihteensiirrin ei siirtänytkään pakkia kunnolla päälle vaan pakki jäi aina "huulille" ja sitten vedätettäessä lipesi pois päältä. Itse vaijeri ei veny, mutta vaijjerin päässä prässättynä olevat kappaleet antavat periksi ja vaijeri siten "venyy" eli pidentyy. Venymää vaijerissa oli vaihdekepin puoleisessa päässä n. 15 mm ja moottorin puoleisessa päässä n. 5 mm.
Vaihdoin vaijerin itse (maksoi n. 120 e). Vaijerin vaihdon jälkeen vaihdekeppi siirtyi noin 5 cm eteenpäin (vapaa-asennossa) verrattuna vanhaan vaijeriin, "klappi" vaihdekepistä loppui lähes kokonaan ja peruutusvaihde toimii nykyään moitteettomasti. Vaihto itsessään ei ole suuri työ, mutta vaatii pakoputken irrottamisen. Vaijerissa ei tosiaan ole mitään säätöjä.
Olen lähes täysin varma, että tämä kulunut vaijeri rikkoi ensimmäisen vaihdelaatikon ja olisi rikkonut tämän uudenkin, jos en olisi itse ruvennut ihmettelemään. Eli itse laatikossa ei vikaa ollut vaan vian aiheutti kulunut vaijeri, kyllähän minkä tahansa vaihteiston saa pilalle sillä, että vetäisee vaihteen pois päältä vedätettäessä. Vanhaa laatikkoa ei ole vielä avattu, mutta se ei toiminut, vaikka pakki laitettiin kläsin päälle ilman vaijereita, joten luulen, että peruutusvaihteen hammasratas ainakin on kulunut loppuun ja ehkä se "vastahammasrataskin".