Kirjoittaja Aihe: 406 - Jäähdytysnestevuoto paisuntasäiliön korkista (HDi)  (Luettu 12661 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

enska62

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2002 406 GW 2,0 HDi (255 000 km).

Elikä otsikon mukainen ongelma, ajon jälkeen paisuntasäiliön korkin ympärys on märkänä nesteestä. Nestettä on lisätävä n. 200 km/3 päivän ajon jälkeen jokunen desilitra. Lisään nestettä, kun jäähdytysnesteentason valo alkaa palamaan. Auto lämpiää normaalisti ja lämpöä tulee koko ajan, lämpötilamittarin mukaan 90 C. Jäähdytysnesteessä ei ole seassa öljyä. Paisuntasäiliön korkki ja termostaatti on vaihdettu. Vinkkejä kaivataan, eihän ole kannentiiviste eihän?

Kun auto on normaalilämpöinen, tyhjäkäynnillä ei ole havaittavaa kuplintaa paisuntasäiliössä, mutta kun nostetaan kierrokset pikkuhiljaa arvoon n. 3000 rpm, nestepinta nousee ja tulvii yli.

Ratkaisu:

Nyt on auto taas kunnossa, kannentiiviste vaihdettiin ja kansi plaanattiin. Kannentiivisteestä ei kuulemma löytynyt selvää vuotokohtaa, joten kansi koeponnistettiin varmuudeksi - kansi oli onneksi OK.

Kannentiivisteen vaihto maksoi n. 2000 e, siinä mukana kannen ja venttiilien koneistus, jakohihna, vesipumppu, apulaitehihna ja kiristimet edellisiin. Hintaa nosti vielä korkeapaineputkien vaihto (ne putket, jotka ovat kiinni suuttimissa) eli putket reilusti yli 100 e. Putket ovat ilmeisesti kertakäyttötavaraa. Työn teetin merkkikorjaamossa.

Benkku

  • Vieras
Vikana voi olla kansitiiviste, varsinkin jos käynnistäessä purskauttaa nestettä korkin alta. HDi:ssä pitäisi olla 1,4 barin korkki.

Korjaamolle mittaamaan, tuleeko paisuntasäiliöön pakokaasua.

Moottori käyntiin, paisuntasäiliön korkki auki ja tarkistetaan, pulputtaako neste. Jos pulputtaa, niin kyseessä on mahdollinen kansitiivistevika.

'Nestepinnan nousu annettaessa kierroksia' voi hyvinkin olla 'normaali ilmiö' kuten myös nestepinnan putoaminen - riippuu hiukan jäähdytysjärjestelmän rakenteesta ts. mihin kohtaan putkistoa paisuntasäiliö on yhdistetty.

Nestepinnan nousu ja kupliminen varsinkin 'puolilämpöisenä' indikoi kannentiivistevuotoa. Kannattaa ennen purkamista mitata onko jäähdytysnesteeseen kertynyt palokaasujen jäämiä.

Termostaatti ja säiliön korkki ilmeisesti uusittu vasta em. oireen esiintymisen jälkeen - mikäli oire ilmeni remontin jälkeen niin kenties järjestelmässä ilmaa.

Kannattaa myös tarkistaa paisuntasäiliön korkin paineraja avautuminen (eli avautumispaine arvoissaan) ja tiivisteen eheys. Virallisesti nykyään ehkä heitetään korkki menemään ja laitetaan uusi. Joillakin korjaamoilla on testeri jolla säiliö voidaan paineistaa tai vaihtoehtoisesti palikka johon korkki kiinnitetään ja nostetaan painetta jne. Laite näyttää avatumisraja paineen.

Itse tehtynä esim. paisuntasäiliön letku irti ja säiliön paineistus esim. renkaan täyttö/paine-ilma laitteella. Avautumisraja muistaakseni luokkaa 1,4-1,6 kg/cm2. Paineistaminen suoritettava varovaisuutta noudattaen ja ylipaineistusta välttäen eli esim. yli 2,0 kg/cm2 painetta ei kannata nostaa.

Benkku

  • Vieras
Termostaatin toiminta kannattaa tarkistaa aivan ensimmäiseksi tai suosiolla vaihtaa. MLS (multi layer steel) tyyppiset jousiperiaatteella toimivat kannentiivisteet harvemmin pettävät.


smy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 105
  • 407 SW 2.0 HDI aut (185tkm) 06/08
Ongelma:

Auto: 2002 406 GW 2,0 HDi (automaatti, 12/2002).

Kahtena päivänä on nyt pitänyt lisätä nestettä noin 3 dl (ajoa ~200 km/päivä) ja merkkivalon syttyessä olen nestettä aina lisäillyt. Lämmöt ok, öljy puhtaan näköistä ja ei öljyä jäähdytinnesteessä. Paisuntasäiliön korkin ympäristö ehkä kostea, vaikea sanoa...

Kun olen lisäillyt nestettä niin kone on ollut kylmä, kun avaa paisuntasäiliön korkin siellä on kylmässä koneessakin jäähdytinjärjestelmässä aika kova paine, eli korkki aukeaa aikamoisen sihahduksen keran. Kuuluuko järjestelmässä olla kylmänä myös painetta kun moottori ei käy?

Ajo on kyllä viimepäivinä ollut poikkeuksellista, paljon ruuhka-ajoa matelemalla. Jäähdyttimen puhallin ei toimi, mutta lämmöt pysyvät nätisti 90 asteessa (koko kesän ollut puhallin rikki, alkukesästä siitä pääsivät savut ulos).

Pitää tutkia tuossa joku päivä kun aikaa kupliiko tuo neste tuolla moottorin käydessä.

Ratkaisu:

Tänään auto kävi Hämeenlinnan Automaassa ja diagnoosi oli kansitiivistevika. Ensi viikolla työn alle. Hintaa tulee jakohihnan vaihdon kanssa 1500-1700 euron haarukkaan (kannen koeponnistus on mukana tuossa hinnassa).

Auton arvoon nähden kallista mutta ei se auta... Ei viitsi nyrkkipajoillekaan viedä laitettavaksi.

Judanssi

  • Vieras
Auto: 2003 406 GW 2,0 HDi 110.

Ovat hyvin samankaltaisia oireita kuin omassa koneessanikin. Korjaamon ohjeen mukaan testasin:

- täytä säiliö kylmässä koneessa
- aja moottori kuumaksi
- päästä paineet paisuntasäiliöstä (älä polta näppejäsi)
- aja lisää

Mikäli järjestelmään kertyy lisää painetta, niin silloin kansi vuotaa jostain välistä. Näin kävi itselläni. Pahimmassa tapauksessa koko kansi uusiksi (arvio 2000 e).

JTR

  • Vieras
Auto: 406 2,0 HDi (66 kW).

Mulla oli 406:ssa aikoinaan myös ongelma jäähdytysnesteen kanssa. Silloin nesteessä oli myös vaahtoa päällä ja itse neste oli oudon väristä (ruskehtavaa). Sitten pukkasi kerran kaikki nesteet ja sen mukana öljyt pihalle koneesta paisuntasäiliön kautta. Tietysti kansivikaa heti epäiltiin, mutta onneksi ei keretty alkaa remppaamaan, koska viaksi osoittautui rikki mennyt öljynjäähdytin, jonka kautta pääsivät öljyt tulemaan nesteiden sekaan. Maksoi sekin osa sitten tosin 400 e, mutta onneksi ei kuitenkaan ollut kyse kansiongelmasta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Tämän oljynjäähdytin ongelman tunnistaa nimenomaan siitä että öljyä menee jäähdytysnesteen sekaan, kansi vika harvemmin tai tuskin koskaan HDi koneissa tekee samaa.