Kirjoittaja Aihe: 406 - Ilmastointi ei toimi (liian vähän kylmäainetta)  (Luettu 15645 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

neonfry

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1999 406 GW (2. mallisarja, automaatti-ilmastointi).

Ongelmana on, että ilmastoinnin kompressori ei käynnisty, vaikka ulkona on +16C lämmintä. Ilmastointi on huollettu 2.3.2006 ja silloin toiminut ok. Ja tuntui että se joku viikko sitten oli käynnissä. Puhallin puhaltaa ilmaa nätisti mutta flekti ei pyöri eikä kompressorin hihnapyörän sisällä oleva kehä lähde pyörimään.

Viimeksi ilmastointi toimi 100% varmuudella helmikuussa kun lämpimässä sisätilassa testasin... Ja oli käynnissä 25 min.

Huollossa pyysivät tarkistamaan sähköliitännät kompressorille. Otin irti liittimen joka on siinä kompressorille menevässä johdossa ja auto käynnissä (+ac teksti näytössä) mittailin molemmat johdot eikä kumpaankaan tule jännitettä. Toinenhan niistä on vissiin maajohto ja toinen johto johon tulee +12 kun kompressorin pitäisi olla käynnissä. Haynesin opas ei selkiinnyttänyt tätä asiaa sen enempää. Huollon puolesta puhelivat että vikakoodien luku ei selvennä yhtään asiaa, onko totta?

Tämmöisiin tarkentaviin kysymyksiin olisi erittäin mukava saada vastaus:

A) Missähän tarkalleen on tuossa se ilmastoinnin sensori eli se joka mittaa saako ilmastointi olla käynnissä vai ei ja onko sillä jossain relettä?

B) Haynesin+käyttöohjeen mukaan moottoriltilassa on 60A sulake moottorinohjaukseen yms. +ilmastoinnille. Sulake ei ole palanut (koska auto käy moitteettomasti). Onko tuossa välissä jossain muita sulakkeita ilmastoinnille?

C) Kumpi niistä johdoista on plussaa ja kumpi miinusta? Ranskalaisilla näyttää olevan vähän erilainen käsitys maajohdosta (pari maajohtoa kelta-vihreitä)? Voisi nimittäin testata että onko vikana johtovika vai onko mennyt se pyörähärdelli jumiin.

D) Entä tietääkö kukaan minne ne ilmastoinnin kompressorin johdot siinä johtosarjassa menevät? Menevätkö suoraan jonnekkin sisätiloihin tms.?

Ratkaisu:

Vikakoodeissa oli ainoastaan yksi merkintä joka koski moottorin jäähdytyksen anturia. Mutta törkättiin kiinni ilmastoinnin huoltolaite ja sehän kertoi, että ilmastointiputkistossa ei ole yhtään painetta. Pitänee vaan tuo moottorin jäähdytyksen anturi uusia kerta tuli jo toistamiseen sama vika.

Ilmastoinnissa oli kylmäainetta jäljellä enää 350g. Nyt on täysi määrä ja hyvin jäähdyttää. Järjestelmän alipainetesti ei keskeyttänyt huoltoa, joten sen mukaan vuotoa ei pitänyt olla, mutta kennossa oli reikä ja koko homma tuli maksamaan 563 euroa. Hinta sisälsi kennon sekä parit tiivisteet, vaihdon ja uudelleen täytön. Kenno olisi maksanut yksinään 374 euroa. Päätin laitatuttaa kerralla kuntoon kun ei kovin paljoa halvemmaksi olisi tullut mikäli olisin itse vaihtanut ja käynyt vain täyttämässä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liian vähän kylmäainetta)
« Vastaus #1 : 06.05.2006, 01:50:00 »
Ensiksi kannattaa tarkistaa kylmä-aineen järjestelmäpaine (muistaakseni luokkaa 1.5 kg/cm2) eli kompressori ei todennäköisesti kytkeydy mikäli paine alle painerajakatkaisimen kytkentärajan.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liian vähän kylmäainetta)
« Vastaus #2 : 08.05.2006, 12:10:47 »
Manuaalissahan yleensä on vain tuon kennon jäätymisen anturi. Automaatissahan niitä on sitten jo enemmmän.

Eli viallinen anturi saattaa luulla, että kenno on jäätymässä, vaikkei näin todellisuudessa olisi. Silloinhan ilmastointi napsahtaa pois päältä, vaikka kenno ei edes olisi kovin kylmä -> ei puhalla kylmää.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liian vähän kylmäainetta)
« Vastaus #3 : 09.05.2006, 15:17:58 »
Kannattaa tutkia ilmastoinnin paineanturi joka on syylärin kupeessa oikealla puolella, melko alhaalla. Se on monitoimikytkin, jossa on neljä asentoa ja ohjaa "mustaa laatikkoa":

1. kun paine on liian pieni, ei ilmastointi käynnisty.
2. normaali paine, jolloin ilmastointi käynnistyy normaalisti ja nokkaflekti pyörii normaalinopeudella.
3. paine on korkeahko, jolloin ilmastointi toimii ja nokkaflekti pyörii isolla nopeudella.
4. paine on liian korkea, jolloin ilmastointi pysähtyy.

Otin liittimen irti ja oikosuljin johtoja keskenään ja näin sain selville, että elektroniikka toimi, kun oli laitettu liikaa ainetta ilmastointijärjestelmään ja se pysähtyi kuumalla ilmalla.

Vähän ohi asiasta, mutta satutko muistamaan/ tietämään mikä "nasta" on mikäkin?

Tällaista tietoa löytyy:

Nasta 1 CM32G +CC syöttö 12 v BM34:ltä.
         2 8076    0V kun paine normaali ( alle 20 bar ), kytkee puhaltimen täyden nopeuden.
         3 1593    0V kun paine normaali ( alle 15 bar ), kytkee puhaltimen keskinopeuden
         4 8092   12V kun paine yli 2,5 bar, mutta alle 26 bar, antaa BSI:lle ilmastoinnin toimintaluvan.

Eli kannattaa hakea se +12V ja kytkeä se vastakkaisen laidan nastaan, niin jotain pitäisi tapahtua kun starttaa auton.

anselmi

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liian vähän kylmäainetta)
« Vastaus #4 : 11.05.2006, 15:16:35 »
Kävin juuri ilmastointihuollossa. Reilun metrin mittainen putki, joka menee lauhduttajalta keulan poikki, vuotaa. Tuo vuoto ei löytynyt heti, kuulemma typpipaineistuksella löytyi. Putki oli yllättävän halpa, reilu 20 e. Ja sanoivat ilmastointihuollossa, että näitä putkia on pitänyt vaihtaa useita 406:iin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liian vähän kylmäainetta)
« Vastaus #5 : 16.05.2006, 10:58:22 »
Mitähän tuon kanssa nytten tekisi, koitin etsiä 4 piuhasta johtonippua muttei pistänyt silmään, tarkempaan sijaintia jos saisin niin voisin tutkia anturin toiminnan.

Anturi sijaitsee eri paikoissa eri malleissa. Esim. minulla on 406 -00 HDi ja siinä sen piti kuvien mukaan olla aivan muualla kuin missä se sitten oli. Mielestäni jos se kylmää tulee, mutta ei tarpeeksi, vika on joko kompurassa tai tukkeutuneessa järjestelmässä. Kannattaa käyttää oikein ilmastiontihuollossa, heillä on värkit asioiden tutkimiseen.

Lisäisin tuohon edelliseen vielä ilmastoinnin lämmönjako/säätöläpän käyttömoottorin, jossa esim. hammasvaihde, hiilet tai asentopotentiometri voivat olla kuluneet. Yleisin syy lienee vähäinen kylmä-aine, seuraavaksi yleisin em. läpänsäätömoottori, jokin antureista, viallinen ilmastoinnin keskus-yksikkö...

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liian vähän kylmäainetta)
« Vastaus #6 : 17.05.2006, 20:12:30 »
Järjestelmän alipaine testi ei keskeyttänyt huoltoa joten sen mukaan vuotoa ei pitäisi olla. Mutta pittää seurata ja jos toisen kerran parin kuukauden sisään tekee tenän, sitten pitää tutkituttaa kennot tarkemmin...

Alipainetesti kertoo vasta aika suuresta vuodosta, kun itselläkin alipainetestissä ei löytynyt vikaa, mutta aineet lähtivät karkuteille noin viidessä päivässä. Lauhduttimen kennossa (syylärin etupuolella) oli reikä. Luultavasti kivi oli iskenyt kennoon reiän tai jokin muu.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

samup

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liian vähän kylmäainetta)
« Vastaus #7 : 09.04.2007, 15:03:12 »
Ongelma:

Auto: 2000 406 2,0 ST.

Eipä ole minun omistuksessa kompura pyörinyt kertaakaan. Omistaja tosin sanoi, että sinne on aineet vaihdettu, mutta huoltokirjassa ei ole mitään merkintää enkä ymmärtänyt kysyä, että onko toimenpiteestä mitään kuittia tallessa, mistä olisi mahdollisesti nähnyt, että mitä sille on tehty.

Kuitenkin, nyt olen todennut että ei tapahdu mitään. Eikös yleismittarilla mittaamalla voisi todeta että tuleeko kompuralle virtaa? Liitin näytti olleen sen verran laturin takana, etten vielä katsonut jännitteitä. Kyllähän sen huomaisi kun kompura käynnistyisi. Otin etumaskin irti ja totesin, että lauhdutin on ihan kylmä. Ja että jäähdyttimen puhallin pyörähtää vasta koneen lämpöjen noustessa.

Ratkaisu:

Käytin autoa ilmastointihuollossa. Alkuun ei meinannut saada menemään tavaraa, mutta kyllä sinne sitten meni ja tuli kohisten pois. Ehti tarjoamaan vuotomittaria vähän kompuran suuntaan, niin johan helähti punaselle ja piippasi niin vietävästi. Huoltomies sanoi, että laittoi sinne 600 g ainetta ja 15 min päästä sai 300 g ulos. Sen pihinän kuuli jo korvalla.

Ainakin siis kenno vaihtoon. Hellan (Behr) kenno. Asioin Lappeenrannan Autosähkössä. Kennon vaihdoin itse. Kennon osalta selvä tapaus:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Putket ovat kiinni näppärällä systeemillä:



Mutteri irti, sopiva uppokantainen Torx-avain ja sillä lähtee avaamaan varovasti pulttia samalla putkea heilutellen. Putket olivat sen verran tiukasti kiinni ja ahtaassa paikassa, ettei saanut kunnolla vedettyä irti. Sain helposti parin millin raon putken liitokseen ja putki heilui, mutta ei vaan halunnut irrota, kunnes käänsin pulttia reilusti auki ja välillä jatketulla ruuvimeisselillä kammeten (n. 80 cm pitkä).

Kennohan on jäähdyttimen ja puhaltimen välissä, joten lukkopelti irrotetaan ja jäähdytin nostetaan niin lähelle imusarjaa kuin saa. Sitä saa siirrettyä vähän oikeallekin, kennon putkiliitosten tieltä pois:



Vanha kuivain ja sen korkki:





Nyt ilmastointi toimii. Rahaa meni n. 360 e (42 e tutkiminen, 223 e Hellan/Behrin kenno tiivisteineen ja 99 e täyttö).

ViltsuVee

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liian vähän kylmäainetta)
« Vastaus #8 : 17.04.2007, 12:25:19 »
Mulla oli viime keväänä sama homma, että ilmastointi ei toiminu. Vein liikkeeseen, jossa totesivat lauhduttimen kennon olevan rikki. Samoin kuivain veteli viimeisiään. Vaihtoivat lauhduttimen ja kuivaimen ja kylmäaineet. Hintaa tuli kaikkiaan 700 euroa. Lauhdutinta ei pystyny vaihtamaan muuten kuin purkamalla koko keula. Töitä 4,5 tuntia.

Hirmu

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liian vähän kylmäainetta)
« Vastaus #9 : 01.05.2007, 11:52:42 »
Auto: 406 (2. mallisarja).

Tulipa sitten sunnuntain ratoksi korjattua ilmastointi. Vaihtoon meni lauhdutinkenno ja siitä lähtevä putki. Aikaa meni ensikertalaisilta kolmisen tuntia ja aika lailla puratti osia. Ei mikään mahdoton homma.

Tämän verran piti purkaa:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Kuivaimen näytti saavan irti ennakkoepäilyistä huolimatta, hyvä tietää jatkoa varten. Jos uuden sellaisen sattuu jostakin saamaan...



Kenno oli 325 euroa ja putki 22 euroa. Putkea saa vain alkuperäisosana ja kenno hankittiin Tampereen Autokylmän kautta. Kennosta näki vuotokohdan (öljyisen likainen ja hapettunut), vuoto oli ilmeisesti kuitenkin pienehkö, koska testipainetta oli vielä putkistossa jäljellä. Vuoto havaittiin, kun auto oli koeponnistuksessa, kun kylmää ei tullut.

everton

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liian vähän kylmäainetta)
« Vastaus #10 : 17.07.2007, 20:30:07 »
Ongelma:

Auto: 2000 406 ST 2,0 HDi 110.

Mullakin ilmastointi lopetti eilen toimimisen, n. 4 päivää kuului suhinaa kojelaudan takaa, sitten loppui toiminta. Suhinan yhteyteen iskuporakonemainen ääni. Noh, eihän se ollut kuin kolmas kerta tänä kesänä, kun ilmastointi ei toimi (1 x vastus, 1 x rele).

Ratkaisu:

Nyt on kenno vaihdettu ja taas tulee viileää ilmaa hyttiin.

jvaisanen

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liian vähän kylmäainetta)
« Vastaus #11 : 06.05.2008, 16:55:55 »
Ongelma:

Auto: 2000 406 2,0 ST (2. mallisarja).

Tästä asiasta on jauhettu varmaan kyllästymiseen asti täällä palstalla mutta tähän asiaan en ole vieläkään löytänyt selitystä tai kunnon vianhakulistaa/kaaviota aiheesta. Eli kun ilmastoinnin kompressori ei lähde pyörimään BSI:llä olevan releen ohjaamana ja ko. rele on vaihdettu niin mistä vikaa seuraavaksi voisi lähteä hakemaan/mittaamaan? Siis miksi BSI:llä oleva ilmastoinnin rele ei vedä? Sulakkeet ja keulalla olevat flektin releet on tarkistettu ja on oletettavaa että kylmäainemäärä on ok.

Ratkaisu:

Nyt mulla on hallussani kunnon (tai ainakin parempi kuin ei mittään) vianhakuohje ilmastoinnille ja sen avulla kävi ilmi että ne kuuluisat kylmäaineet on kait karanneet.Ensviikolla sitte korjaamolle ja tutkimaan mistä vuotaa.

Kylmäaineet olivat hävinneet, mutta korjaamolla ei asentaja löytänyt vuotokohtaa. UV-lampun kanssa kävi asentaja järjestelmän läpi niiltä osin mitä se oli mahdollista eli lähinnä konehuoneen puoli. Veikkaus olikin että vuoto on hytissä ja koska alipainetesti meni puhtaasti läpi niin vuoto on tosi pieni. Laitettiin aineet sisälle ja seurataan tilannetta.

mixa76

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liian vähän kylmäainetta)
« Vastaus #12 : 07.05.2008, 11:56:49 »
16 - Air conditioning compressor cut-out


The refrigeration is cut off by the injection ECU.

The injection ECU is connected to the following components :
- a pressure switch stage located in the air conditioning circuit
- engine coolant temperature sensor


16.1 - Synopsis


Fig : B1HP11WC

(32) injection ECU.

(37) air conditioning pressostat (26 bar control stage).

(38) engine coolant temperature sensor.

(39) refrigeration compressor cut-off relay.

(40) refrigeration compressor.


16.2 - Operation

The ECU can cut off the supply of the electromagnetic clutch from the cooling compressor in the following cases :
- engine speed less than 750 rpm.
- Coolant temperature greater than 115°C.
- Pressure in the air conditioning circuit greater than 26 bar.



Lähde: http://www.christiantena.pwp.blueyonder.co.uk/motor/peugeot/hdi/hdioperation/operation.html

Silver

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liian vähän kylmäainetta)
« Vastaus #13 : 07.05.2008, 22:37:33 »
Auto: 1999 406 2,0 ST (10/1999, 2. mallisarja, EW10).

Minullakin lakkasi ilmastointi toimimasta muutama viikko sitten kun oli noita lämpimämpiä päiviä. Parina päivänä kuului jotain kohinaa moottoritilan puolelta ja sen jälkeen ei enää kompura käynnistynyt. Ilmastointihuollossa selvisi että järjestelmä on ihan tyhjä vaikka viime kesänä täytettiin. Täyttivät sitten systeemin typellä ja suihkuttelivat ainakin muutaman litran jotain saippualiuosta kaikkiin putkiin ja kennoon mutta vuotoa ei löytynyt. Noin tunnin tutkimisen jälkeen yksi huoltomies keksi että katsotaanpa UV-valolla. Tuollahan se vuoto sitten löytyi, kompuran vieressä oleva alue oli ihan vihreä, josta päättelivät kompuran akselitiivisteen vuotavan. Tänään sitten vaihtoivat kompuraan tiivisteen + pari o-rengasta ja täyttivät järjestelmän. Nyt taas kylmää riittää. Koko homma maksoi 310 e.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liian vähän kylmäainetta)
« Vastaus #14 : 12.05.2008, 20:59:39 »
Sattuipa siinä silmiin paineanturinkin asennus, jonka yhteydessä mainittiin että sen ansiosta kompressori ei lähde käyntiin jos aineet/paineet puuttuvat. Joten kylmäaineen vähyys ei ole huono arvaus.

Kyseinen paine-anturi rajoittaa/estää kompressorin kytkeytymisen myös, mikäli paine on liian suuri (ts. tyypillisesti järjestelmän ylitäyttö tapaus).