Kirjoittaja Aihe: 308 - Takajarrupalojen vaihto  (Luettu 4819 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

peuc5

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
308 - Takajarrupalojen vaihto
« : 02.05.2019, 17:21:04 »
Auto: 2014 308 SW 1,2 PureTech 130 Active.

Mitenkähän vaihdetaan takajarrupalat 308-farmariin vuosimallia -14? Sen varmaan voisi tehdä itsekin...

zazuu0

  • Vieras
Vs: 308 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #1 : 06.05.2020, 22:53:13 »
Auto: 2015 308 SW 1,2 PureTech 130 Allure.

Tätä samaa tietoa itsekin koitin kovasti metsästää, mutta oli hyvin ristiriitaista. Tänään vaihdettiin omaan ja todettua tuli, että DiagBoxin vaatii. Sähköisen seisontajarrun moottorit pitää ajaa sillä sisään, jotta vaihto itse onnistuu. Vanha ketju, mutta lähinnä seuraavalle etsijälle tiedoksi.

peuc5

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 308 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #2 : 01.06.2020, 13:22:22 »
Tiedoksi sekin, että kun on perinteinen sähkötön käsijarru, vaihtotyössä ei tarvita mitään ohjelmistovekottimia. Perinteiseen tapaan sujui vaihtotyö korjaamossa.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
Vs: 308 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #3 : 13.09.2021, 09:53:34 »
Auto: 308 BlueHDi GT 2015

Onko tässä mallissa jarrupalojen kuluneisuuden tunnistin, eli ilmoittaako auto vaihdon tarpeesta? Aikaisempi 2011 508 ainakin ilmoitti.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #4 : 13.09.2021, 15:12:23 »
Ei ole 508ssa takajarruissa mitään kulumisen ilmaisinta. Etujarruissa on, mutta ne yleensä poistetaan käytöstä. Ei ole ainakaan 308ssa takajarruissa ilmaisinta. Edessä on.
Peugeot 3008 hybrid

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #5 : 13.09.2021, 15:57:11 »
Sormella tuntee ja näkeekin, jos levyissä kulumisuraa voi toki mitatakin jarrulevytyöntömitalla. Palathan näkee myös, jos ovat raudoilla. Hanaa sitten vaan, katsastussetä kertoo ajoissa ja huolto myy hilut jopa etuajassa  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Smiik

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: 308 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #6 : 30.09.2021, 00:13:48 »
Tätä samaa tietoa itsekin koitin kovasti metsästää, mutta oli hyvin ristiriitaista. Tänään vaihdettiin omaan ja todettua tuli, että DiagBoxin vaatii. Sähköisen seisontajarrun moottorit pitää ajaa sillä sisään, jotta vaihto itse onnistuu. Vanha ketju, mutta lähinnä seuraavalle etsijälle tiedoksi.
Vaihdoin itse jarrulevyt ja palat tänään vm. 2015 308 SW:hen (sähköinen käsijarru) ja voin antaa varmaa tietoa, että DiagBoxia tai muutakaan testeriä ei vaadita jarrupalojen vaihtoon (toki niistä on varmasti hyötyä). Otin prosessista myös videomateriaalia, jonka ajattelin laittaa Youtubeenkin tarjolle, kunhan ehdin sitä vähän editoida.
Vaihtoprosessi kulki kutakuinkin näin:
- Auto tasaiselle alustalle, ykkösvaihde silmään. Autoon virrat päälle käynnistämättä moottoria. Jalka jarrulle ja käsijarrun vapautus kytkimestä. Virrat pois. Oven avatessa hälytyssummeri soi ja näyttö kehoittaa kytkemään käsijarrun, mutta soikoon.
- Takanurkka (tai halutessa molemmatkin nurkat samaan aikaan) ylös ja pyörä pois. Jousilautasen(?) suojamuovi pois (1 x 10 mm pultinkanta + muutama korvake ympärillä, jotka aukeavat ihan sormilla vääntämällä) ja pukki sopivaan paikkaan.
- Käsijarrun sähkömoottorilta sähköliitin irti (ei ehkä pakollinen, mutta itse otin varmuuden vuoksi). Johdolla on yksi vedonpoisto/kiinnityspiste navan takana, jonka irti ottamalla saa johdon vähän enemmän pois tieltä.
- Normaaliin tapaan ensin jarrusatulan mäntäosa irti (2 x E12 pultit), sitten jarrupalat pois esim. vähän ruuvimeisselillä kampeamalla.
- (Jos on tarkoitus vaihtaa myös jarrulevy, pitää löysätä myös jarrusatulan toisen osan yläpultti ja irrottaa alapultti (2 x T55 Torx, ovat aika tiukassa). Yläpulttia ei tarvitse irrottaa kokonaan vaan pieni löysääminen riittää, jotta satulaa saa käännettyä vähän pois levyn tieltä. Jarrulevy on kiinni yhdellä pienellä Torx-pultilla (ehkä T30 tai T35).)
- Jarrusatulan mäntä pitää puristaa takaisin sisään, jotta uudet paksummat jarrupalat mahtuvat paikalleen. Tämä onnistuu helposti siten, että käsijarrun sähkömoottori irrotetaan (2 x 5 mm kuusiokolopultit moottorin kahdella puolella). Moottorin akselin pää on Torx-muotoinen ja jarrusatulassa on Torx-kanta T50. Tätä kantaa pyöritetään myötäpäivään niin pitkälle kuin se menee (itse tein tämän pelkällä hylsyllä ja sormilla ilman mitään vääntövarsia, pyörii ihan helposti). Tämän jälkeen männän voi puristaa sisään satulaan käyttämällä jarrumäntätyökalua tai vastaavaa puristinta. Mäntää ei tarvitse enää pyörittää vaan sen voi puristaa suoraan.
- Männän puristamisen jälkeen käsijarrun moottori asennetaan takaisin. Moottorin akseli tulee kohdistaa ensin satulassa olevaan avainväliin ja kiertää moottoria sitten hieman tarvittaessa, jotta kiinnityspultit sopivat kohdalleen. Moottoria tosin ei kovin herkästi voi väärinkään laittaa, sillä jos akseli ei ole paikallaan, moottorin ja satulan väliin jää monien millien ammottava rako..
- Moottorin asentamisen jälkeen jarrusatulan saa kiinnittää. Muutenkin tästä eteenpäin homma on lähinnä kasaamista päinvastaisessa järjestyksessä.
- Kun jarru on kasattu ja moottorin sähköliitin uudelleen paikallaan, jarrupoljinta olisi hyvä polkea muutamia kertoja reilusti, jotta jarrumäntä puristaa taas jarrupaloja. Tämän jälkeen autoon voi laittaa virrat päälle ja kytkeä käsijarrun. Koska käsijarru on ollut täysin uloskierrettynä, kuuluu käsijarrun moottorin ääntä ensimmäisellä kerralla huomattavasti normaalia pidempään. Tämä tapahtuu kuitenkin vain ensimmäisellä kerralla, sillä käsijarru säätyy itsestään.
- Valmista tuli!  8)

Itselläni meni aikaa toisella puolella ensimmäistä kertaa tehden noin 3h sisältäen videomateriaalin kuvaamista ja tiukkojen pulttien kanssa ihmettelyä. Toisella puolella homma kesti enää noin 50 min, kun prosessi oli selkiytynyt. Mitään vikavaloja tms. ei tällä tavalla vaihtamalla syttynyt, joten pitäisin tätä metodia ihan validina jarrupalojen vaihtoon.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 308 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #7 : 30.09.2021, 08:16:34 »
Hienoa! Tarkkaa ja täsmällistä tietoa! Kiitos! Videota odotetaan!

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 308 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #8 : 30.09.2021, 09:48:26 »
Kiitos ohjeesta. Kun aika tulee, pitää katsoa toimiiko tuo myös 508:ssa...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 308 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #9 : 05.10.2021, 03:28:07 »
Merkkihuollossa minulle kerrottiin että testeriä tarvitaan jota autolle kerrotaan käsijarrun ääriasennot. Onko sitten koko totuus, en tiedä. Kyse oli 508:sta 2015 muun keskustelun lomassa. Tarjous kaikkien levyjen ja palojen vaihdosta merkkihuollossa noin 900€. Taidan yrittää itse...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Smiik

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: 308 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #10 : 05.10.2021, 21:51:48 »
Kiitos ohjeesta. Kun aika tulee, pitää katsoa toimiiko tuo myös 508:ssa...
Luulisin prosessin olevan hyvin pitkälti aivan samanlainen 508:ssa. Tämä varmasti kyllä selviää tässä jossain kohtaa, kun näyttäisi oman 508:n takapalat olevan myös ehtoopuolella eli niidenkin vaihtopuuhaan pitänee perehtyä. Pitää sekin prosessi sitten dokumentoida ja vaikka kirjoitella tännekin (toki siis 508 osioon).

Merkkihuollossa minulle kerrottiin että testeriä tarvitaan jota autolle kerrotaan käsijarrun ääriasennot. Onko sitten koko totuus, en tiedä. Kyse oli 508:sta 2015 muun keskustelun lomassa. Tarjous kaikkien levyjen ja palojen vaihdosta merkkihuollossa noin 900€. Taidan yrittää itse...
En oikein usko tuohon ääriasentojen opettamiseen. Käsijarrussa täytyy olla jokin automaattinen tunnistustapa, joka kertoo milloin käsijarru on riittävän kireällä. Muutenhan ääriasentojen, varsinkin "jarru kiinni" -asennon, opettaminen olisi melko turhaa, sillä jarrupalojen kuluessa männän pitää puristua enemmän ulos sylinteristä. Jos "jarru kiinni" -asento olisi aina sama, palojen kuluessa käsijarrun pitovoima heikkenisi huomattavasti.
900€ on kyllä aika suolainen hinta jarruremontista, vaikka sisältäisikin kaikki jarruosat.. Työ on kuitenkin melko suoraviivaista eikä korjaamon varusteilla pitäisi mennä muutamaa tuntia enempää aikaakaan.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 308 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #11 : 06.10.2021, 19:18:39 »
Oisko ollut 3 tai 3,5 tuntia laskelmassa työhön.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

iwontgofast

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 308 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #12 : 06.10.2021, 19:57:56 »
Toissa keväänä vaihdoin 508 eteen palat ja taakse palat ja levyt. Muistaakseni sähköinen käsijarru ei vaatinut muutakuin jarrun avauksen painikkeesta, virrat pois ja osia vaihtamaan.
Sitten kun mekaaninen purku ja kasaus oli suoritettu, niin käsijarru takaisin päälle. Hyvin on pelannut.
En irroitellut mitään liittimiä enkä pyöritellyt jarrunmoottoria. Onko 308ssa käkkärin moottori jarrusatulassa, molemmilla omat? 508 on yks moottori auton alla joka vetää vaijereilla vipua molemmissa jarrusatuloissa.
 
Voihan olla, että jos monet palat ajaa loppuun niin käkkärin moottorissa voi loppua liikevara jos se ei ajakkaan moottoria ihan ääriaukiasentoon kun jarrun vapauttaa.Eli käytetty liikerata voi siirtyä pikkuhiljaa toiseen laitaan, joko moottorilla tai siellä jarrusatulan vivussa. Tällöin voi tulla tarpeelliseksi ajaa jarru auki Diagboxilla. Mutta tämä oli sitten todellakin pelkkää arvailua.
Ex Pesoot: 405 1.6 GL -89   405 1.6 GLi -94   306 1.6 HB -99 
307 SW 1.6 - 04(x2) -05    308 SW 1.6 Hdi -10 
208 e-Hdi 92 M5 (paku) -13  508 SW e-THP 165 A6 -15
208 Puretech 110 A6 -16
Nykyiset: 508 Hybrid 225 (FB) -21   e-2008 GT -22

Smiik

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: 308 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #13 : 06.10.2021, 23:55:58 »
308:ssa on omat moottorit molemmissa satuloissa eli mitään vivustoja tai vaijereita ei ole. 508:ssa voi olla siis erilainen rakenne ja siinä työ on sitten erilainen. En ole itse ehtinyt sen paremmin vielä tosiaan asiaan perehtymään. Jos systeemissä on vivut satuloissa ja vaijereita yms. niin silloin tosiaan voikin olla tarpeen kytkeä Diagbox ja säätää sen kanssa kuntoon. Löysin vastaavan kuvauksen 3008:n sähköisen käsijarrun säädöstä, joten siinäkin lienee vastaava rakenne sitten.