Kirjoittaja Aihe: 308 - Sammui ajosta (HDi)  (Luettu 2727 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kroy

  • Vieras
308 - Sammui ajosta (HDi)
« : 27.06.2020, 12:49:11 »
Auto: 2008 308 1,6 HDi (90 kW).

Auto hyytyy ajosta kesken kaiken eikä lähde käyntiin millään.

Startti pyörii mutta tuntuu ettei saisi polttoainetta. 5-10min odottelua jonka jälkeen taas kaikki toimii kuin unelma. Ennen sammumista nykimistä ja risteyksiin sammuilua alhaisilla kierroksilla. Ajoittain on myös tyhjäkäynnin "humppaamista" 800-1100 rpm välillä. Ei kuitenkaan aina. Ei lyö vikakoodeja tauluun mutta lukijalla löytää P1462 ja p1351 koodit pending ja/tai current tilassa. Mieleen tulee p-a suodatin mutta luulisi sen kiukuttelevan jatkuvasti, tai polttoainepaineen anturi tms.

Muita hyviä ideoita?

Egr vaihdettu n. kuukausi sitten, polttoaineen ylivuotoletkut kahteen kertaan vuoden sisällä (jälkimmäinen varmuuden vuoksi),  dpf ajettu tyhjäksi n. 45tkm sitten (siis korjaamolla tietokoneen päähän ja pakko poltto päälle), samaan aikaan vaihdettu p-a suodatin ja hehkurele sekä tarkastettu hehkut.
« Viimeksi muokattu: 27.06.2020, 13:09:58 kirjoittanut kroy »

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #1 : 27.06.2020, 13:49:32 »
Ettei vuotas polttoaineen lämmittimestä ilmaa järjestelmään? Kts. http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=78568.msg420984#msg420984
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

kroy

  • Vieras
Vs: 308 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #2 : 27.06.2020, 21:03:36 »
Miten tossa pösössä se lämmitin on toteutettu? Onko se siinä suodattimessa kiinni vai joku erillinen ratkaisu?

Tai siis, mistä se pääsee ottamaan ilmaa p-a järjestelmään.
« Viimeksi muokattu: 27.06.2020, 21:08:14 kirjoittanut kroy »

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #3 : 27.06.2020, 22:42:34 »
Se on siinä suodattimen kyljessä kiinni. Pitää aina siirtää uuteen suodattimeen suodattimen vaihdon yhteydessä. Ainakin 110 heppasessa näin, varmaan sama toteutus 90 mallissa. Tuossa linkatussa viestiketjussa kuva lämmittimestä. Mulla veti ilmaa sähköliittimen kautta. Oisko sähköliitin lämmenny liikaa ja sulattanu jotain. Testasin vanhan lämmittimen veden alla paineistamalla hieman pa-linjaa, tuli kuplia sähköliittimestä. Mulla oli kyllä vikakoodina P0087, rail paine liian alhainen. Jos sulla ei tota, voi olla jotain muutakin.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

kroy

  • Vieras
Vs: 308 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #4 : 27.06.2020, 22:50:43 »
Tonhan pystyis testaamaan jos vaihtaisi suodattimen ja jättäisi sen lämmittimen asentamatta?

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #5 : 28.06.2020, 15:10:38 »
Ei taida onnistua pa-putkien kiinnitys suodattimeen ilman sitä lämmitintä.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

kroy

  • Vieras
Vs: 308 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #6 : 28.06.2020, 17:58:54 »
Nyt vasta aloin tutkimaan tarkemmin.. Eli tässä kuvassa se lämmitin on yhtä mötikkää ton osa nro 9 kanssa? Ja jos vuotaa se on erikseen vaihdettavissa uuteen osaan? Nro 10 on sensori vedelle? Mikä sen alapuolella oleva liitinpaikka on? Vai onko sillä mitään käyttöä? Oliko näissä suodattimessa niin että asentaessa lyödään tuo seinämä rikki kun joku liitin halutaan paikalleen.. Olipas epäselvästi selitetty mutta toivottavasti joku pysyy ajatuksenjuoksussani mukana. Mannin suodattimessa tais olla proppu vedenpoistolle suodattimesta, Wixin ja Boschin suodattimissa tuota ei ole. Onko tota lämmittimen oe-numeroa kenelläkään? edit, 190.434 tai 190434 menikö metsään?

« Viimeksi muokattu: 28.06.2020, 18:35:51 kirjoittanut kroy »

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #7 : 28.06.2020, 20:45:08 »
Tuo vesisensorin alapuolella oleva ”liitin” on muistaakseni ”dummy” liitin eli lähinnä kai vesianturin liittimen säilytyspaikka silloin, jos vesianturia ei ole (kaikissa ei ole). Lämmitintä saa erikseen, ainakin silloin sai kun itse vaihdoin (2-3 v sitten). Varaosanumero taitaa olla juuri tuo, ei pääse tarkistamaan, kun SB:ssä varaosakuvat muuttui maksulliseksi.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

kroy

  • Vieras
Vs: 308 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #8 : 28.06.2020, 20:52:51 »
Kiitos tiedoista. Itselläkin hieman hatara muistikuva suodattimesta ja liitännöistä kun edellisestä vaihdosta on lähes 2v aikaa.


kroy

  • Vieras
Vs: 308 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #9 : 29.06.2020, 11:05:09 »
Onko muuten mahdollista että auto ottaa tuosta vedentunnistimen liitännästä ilmaa järjestelmään?

Autoon vaihdettiin joku aika sitten uusi egr venttiili. Samalla korjaaja sanoi laittaneensa vedentunnistimen johdon kiinni suodattimeen, kun pari vuotta sitten p-a suodatin uusittiin oli silloiselta korjaajalta jäänyt tunnistin laittamatta kiinni.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #10 : 29.06.2020, 14:54:20 »
Kai sekin mahdollista on, mutta ”ilmavaivoista” luulisi jäävän aiheeseen sopivaa vikakoodia esim. P0087 oli mulla (railin paine liian alhainen). Mut jos pari vuotta on suodattimen vaihdosta, ei kai siitä haittaa olisi se ensin vaihtaa. Samalla näkee vesianturin liitoksen.

Nyt kun mainitsit tuon EGR:n vaihdon, voisiko siellä suunnalla olla jotain, esim. vaihdon jälkeen löystynyt liitos tms. Paikka on ahdas koneen takana ja hankala työskennellä. Ja onko sopeutus tehty Diagboxilla vaihdon jälkeen? Tuo koodi P1462 viitannee EGR:ään.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

kroy

  • Vieras
Vs: 308 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #11 : 29.06.2020, 15:43:04 »
Se antaa p0087 tauluun asti jos koittaa sahata väkisin käyntiin. Kun auto sammuu eikä koita yhtä nopeaa kertaa enempää starttailla vaan odottelee rauhassa niin vikakoodia ei tule.

P1462 löytyy usein vikakoodimuistista mutta ei ole lyönyt sitä kojetauluun asti.. Joskus myös p1351. Käytännössä tarkoittaa kait sitä että vika mennyt niin nopeasti pois ettei ole tarvetta sytyttää vikavaloa. Koodi löytyy siis skannerilla ja palautuu vaikka nollaa koodit pois.

Toi sopeuttaminen pitää vielä tarkistaa asentajalta..  Itse en asentanut sitä.. Jätin homman ammattilaiselle.

kroy

  • Vieras
Vs: 308 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #12 : 07.07.2020, 22:51:43 »
Ja jatketaan..  :D p-a suodatin vaihdettu, lämmittimen liitin kuiva, siihen vaihdettiin uudet O-renkaat. Vedentunnistimen liitin selvästi märkä. Sitä ei edes kytketty kiinni. Ennen suodattimen vaihtoa järjestelmä ei ilmaantunut kunnolla käsipumpusta. Vaikka teki mitä käsipumppu jäi pehmeäksi. Kun uusi suodatin vaihdettiin onnistui ilmauskin kunnolla. Käsipumppu jäi "pinkeäksi" niinkuin kuuluukin. Ajattelin että ongelma ratkaistu. Mutta ei.. Pari päivää toimi hyvin ja sitten taas sama oireilu ja sammuminen. Nyt alkaa olemaan ideat loppu. Lähtee kohta auto paaliin..

Onko 1,6hdi:ssä muuten erillistä siirtopumppua tankissa? Mietin voiko se oireilla noin?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 308 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #13 : 08.07.2020, 00:03:30 »
Tuossa yllä olevassa kuvassa ihmetyttää suodattimen kansi, millä se kiristetään tiiviiksi? Jos se vetää ilmaa sitä kautta niin varmaan voi olla vaikea startata.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #14 : 08.07.2020, 09:43:32 »
Suodatin myydään valmiiksi koteloituna eli kansi on varmaankin liimattu tms. Sain kyllä kerran Motonetistä suodattimen, jossa kansi irvisti ja todennäköisesti vuoti ilmaa. Palautin ja sain uuden.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90