Kirjoittaja Aihe: 308 - Liian korkea moottorin käyntilämpötila (VTi) (termostaatti)  (Luettu 2138 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

120vti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Ongelma:

Auto: 2008 308 SW 1,6 VTi 120 (220 000 km).

Jokin kirous päällänsä, vaihteeksi tälläista:

Kesäkuisena hellepäivänä ilmastointi putosi pois päältä, ja matkustamon täytti lämmin kostea henkäys. No, vikakoodin lukija näyttää p0599, "thermostat heater contol circuit high". Nesteet ok. lämpömittari näyttää sen 90 mitä aina, testeri 94-100 välillä. Otsaluutuntuma nokkapellin alla todella kuuma. Flektin en ole tuossa kuullut 2v omistajuuden aikana koskaan käyneen. Pitäisikö tuohon vielä uhrata, esim termostaatti? Jos saisi leimattua ja johonkin hävitettyä.

Ratkaisu:

Kyllä se vika siinä termarissa oli, nyt on ainakin 2 päivää toiminut ilman vikakoodia. Seuraavaa odotellessa, map-anturin vaihdoin jo varuiksi kun oli niin sopivasti siinä käden ulottuvilla...

TEMP_ARKISTOON

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Ilmastointi ainakin tipahtaa päältä, kun lämpötila nousee edelleen vaikka flektin suurin nopeus on päällä, jossain autossa näin tapahtuu 115 C lämpötilassa (flektin suurin nopeus 105 C). Voihan tuossa olla, että jos flektin suurin nopeus ei mene päälle, niin ilmastointi sammutetaan. Älyä on jo softaan lisätty niin paljon, että muuttuu älyttömyydeksi.

120vti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Flektin liittimeen käsiksi päästäkseen ja toiminnan tarkistaakseen, homma pitää ilmeisesti aloittaa purkamalla etupuskuri pois tieltä.👌 No takaisin sitä ei varmasti kannata laittaakaan sen jälkeen koska tässä merkissä näitä sähkövikoja kyllä riittää, että helpottaa toki tulevaisuutta. 🤣

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Olisikohan tuossa se sähköinen termostaatti rikki, sen takia ilmastointi ei saa lupaa lähteä päälle.

120vti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Tuohan se saattaisi olla, vajaat 60€ noita näyttäisi autodocista saavan. Epäilyttää vaan tuo kovin lämpimänä käyminen, kun ei tuohon mittariinkaan voine luottaa.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Yli sadankin asteen lämmöt on ihan normaalia.

120vti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Eikös sitten pitäisi jo flektin ruveta jäähdyttelemään? Tai no eihän se sitä tiedä, jos kerran anturi sanoo että lämpötila 90...

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Luultavasti se flekti siellä pyöriikin, pwm-moduloitu flekti, niin voi pyöriä hiljaakin.

120vti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Totta, se pyörii sittenkin...eli kun ilmastointi päällä flekti pyörii hitaalla nopeudella, no näinhän sen toki pitää ollakin. Tuli tuossa muutenkin aamun viileydessä tunnin verran käytettyä, ja ilmastointia päälle/pois, ja teatteri päällä (icarsoft i970), niin kaikki tuntuu toimivan kuten pitääkin taas vaihteeksi - eli lämmöt nousee normaalisti 90 tuntumaan, auton mittari vähän edistäen, kun kääntää sisälämmöt täysille, niin tippuu, ihan kuin kaiketi pitääkin? Ei nosta ylimääräistä painetta nesteeseen, eli kansi kaiketi ok? Missähän lämmöissä tuon flektin 2 nopeus menee päälle, tai yleensäkin ellei ilmastointia ole päällä?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Citroen C3 VTI 120- mallissa toteutus on lainauksen mukainen, luultavasti muissakin. Eikä tuossa taida olla PWM-ohjattua flektiä vaan etuvastuksella toteutettu, kuitenkin erilainen kuin vanhemmissa moottoreissa, varmaan joku BMW-keksintö.

Lainaus
A lot of the cooling function is automatically done within the cooling circuit by restricting or allowing flow of the coolant to the cooling radiator

Coolant temperature - Engine Running

    The engine management ECU activates the slow speed of the fans when the engine coolant temperature reaches 97 °C.
    The cooling fan stops when the engine coolant temperature comes below 92°C.
    The engine management ECU activates the fast speed of the fans when the engine coolant temperature reaches 105 °C.
    The cooling fan returns to slow speed when the engine coolant temperature comes below 100°C.

In Relation to the Air Conditioning:

    The activation of the first speed of the fan is controlled for a pressure of the air-conditioned circuit above 9,1 bars (The fan unit is cut when the pressure is below 7 bars).
    The activation of the second speed of the fan is controlled for a pressure of the air-conditioned circuit above 16,1 bars (The second speed of the fan is cut when the pressure is below 13 bars).

So unless you are getting specific warnings on the dash about the coolant, I would leave it.

120vti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Kiitos tuohan selvensi asiaa, uusi termarikotelo tilattu.

120vti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Ja taas vaihteeksi iltapäivän +26 helteellä, teki temput ja kilsan ajon jälkeen ilmastointi pois päältä, testerin mukaan lämmöt 100, auton mittari tapittaa kohti taivasta 90, eikä flektit tietenkään lähde pyörimään...no vaihdetaan nyt se termari vielä, ja sitten joko paaliin tai vahinko kiertämään..

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Joo kuumana tommonen menee maantiellä. Sadan vauhdis on lämpöä saman verran. Kun nooeus laskee, myös lämpöjä aletaan laskea sähköisen ohituskanavan avulla. Myöskin vesipumppua ohjataan sähköllä tarpeen mukaan. Talvella tuon lämmönhallinnan huomaa testeri kiinni ajaessa, kun lämmöt laskee jopa 60 asteeseen vauhtia vähentäessä. Olikos näissä niitä vuotavia lämpöantureita, jotka päästi nesteet johtimia pitkin eculle? Myöskin jäähdyttimet saattaa olla tukkoisia, kun noita lämmityslaitteen kennojakin on tukkeentunut. Nämä nyt ei liity flektin pyörimättömyyteen. Termari muuten maksaa merkkiliikkeessä 300€

120vti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Onkos kukaan vaihtanut tuota termarikoteloa? Koko päivän tässä purkaillut osia edestä pois, mutta edelleen näyttää aika mahdottamalle saada avattua tuota vesipumpulle menevää liitosta. Tai ehkä sen nyt vielä irti saa, mutta että sen uuden sinne paikalleen..🤔