Kirjoittaja Aihe: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)  (Luettu 4516 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pugman

  • Vieras
Auto: 2009 308 1,6 THP.

Moi. Autossa oli siis tärisevä tyhjäkäynti ja tehot pois aina välillä. Turbo ei toiminut. Liuottelin 3 viikkoa imuventtiileitä ja samalla otin nokat pois, uudet keinut jne. Turbon säätösolenoidilta oli yks letku irti suojasukan alla piilossa. Jaon asettamisen kanssa oli pientä ongelmaa kun ei meinannut vauhtipyörältä llytyä oukeeta reikää tapille. Sitten kun se löytyi niin männät ei ollu kaikki samassa kohtaa vaan 1 oli ylempänä kuin 2. Virhe oli vain noin 0,5 asteen luokkaa joten annoin tuon olla koska sain imunokan tasan 90 asteen kulmaan.

Tämän jälkeen nelospytty ei vieläkään sytyttänyt. Monta kertaa nollasin vikakoodit ja starttasin uudestaan. Vaihdoin vanhat tulpat kun arvelin että nelisen tulppa on kastunu. Ei auttanu. Viimesenä vaihdoin 3&4 puolien paikkaa ja sitten se rupes pyörimään tasasesti eikä sytyttäny vikavaloa. Seurasin jonku aikaa adaptaatioita ja heitteli alkuun +-20%. Sitten se asettui nollan tuntumaan. Miten se puolien vaihto voi tuollee auttaa?

Pugman

  • Vieras
Jako oli ennen remonttia myöhässä imunokan osalta 2 astetta, joten uskon käyntihäiriön aiheutuneen siitä. Kun eilen sain koneen käymään tasasesti, kaasun vaste oli hitaampi kuin aikaisemmin ja ilmeni pientä nypytystä jos painas reilummin. Epäilen vähän VVT pyörän öljytiivisteitä imunokan päässä,kun niiden asennus oli aika vaikee homma. Entiset metallia ja uudet PTFEtä. Joutu pikkuse venyttää ja kuivasin sen paikan kokonaan öljystä enkä laittanu mitään rasvaa. Sai ne palautua jonkin aikaa ennenkuin kiristin nokan takas ja yritin katsoa että tiivisteet asettuu uriinsa.

Pugman

  • Vieras
Bensahöyryjen talteenotto järjestelmä vuotaa. Tehot hävisivät uudestaan sen jälkeen kun sain turbon toimimaan alipainepumpun putsauksella ja letkujen uusimisella. Oireina tasainen tyhjäkäynti, mutta heti alkaa rykimään kun koskee kaasuun. Kuuntelin useampaan kertaan porisevaa ääntä oikean puolen etulokasuojan kohdalla ja välillä se loppui. Aukaisin sisälokarin ja aktiivihiilisäiliö se siellä vuotaa alipainetta siitä missä on jokin tuuletusreikä alaspäin. Kutsuin kaverin pitämään sormee siinä niin se rupee puhaltaa kun turbo nostaa paineen. Otin töpselin irti imusarjan alla olevasta evap solenoidista niin vuoto loppui ja auto kulkee normaalisti.

Kysymys kuuluukin, että missä on se takaiskuventtiili jonka pitäs estää positiivisen paineen pääsy hiilikanisterille? Solenoidissa, kanisterissa vai letkussa? Tuon solenoidin toiminta on myös vähän outoo, koska vaikutti siltä että se on kokoajan auki imien alipainetta kanisterilta ja myös karkuuttaa ahtopaineen. Ehkä se jumittaa ja turbon paine on halkaissu kanisterin. Mitään vikakoodeja ei ilmaantunu ennenkuin irrotin solenoidin(osanro 1502J8) ja starttasin kolme kertaa.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2020, 21:17:46 kirjoittanut Pugman »

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Imusarjan luona takaiskuventtiili.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Pugman

  • Vieras
Okei eli jos pelkkä solenoidi ja takaiskuventtiili on jumissa niin ois mahdollista että hiilikanisteri ois säilyny ehjänä. Senhän pitäs päästää ilmaa molempiin suuntiin räjähtämättä ja bensatankin korkin pitäs tasata paine? Mietin vaan tässä täytyykö kaikki osat vaihtaa vai selviääkö parhaassa tapauksessa solenoidin putsauksella. Vähän huonolta vaikuttaa silti kun kanisteri päästää tuuletusreiästä ilmaa molempiin suuntiin, senhän pitäs olla ilmatiivis? Solenoidista menee letkut imusarjaan ja turbon imupuolelle, että senhän pitäs toimia sillee kun turbo ahtaa niin se vaihtaa alipainelähdön turbon imupuolelle, ettei paine pääse kanisterille.

Noita kanistereita ei tunnu löytyvän purkaamoilta vaikka kyselin useammasta purkuautosta, joissa on THP kone, heitetäänkö ne roskiin suoraan vai onko ne niin haluttua tavaraa? Varaosa24.fi myy orkkis psa osaa hinta 100€ rahteineen.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
On noissa ollu ongelmaa. Päästää ahdot bensatankkiin. Voi olla että purkaamot ei tunnista osaa/tiedä mistä osasta kyse. Voit myös tehdä imusarjan lähtöön kierteen ja pultista tai kierretangosta tulppa reikään ja letku takaisin paikalleen.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2020, 19:52:16 kirjoittanut Pouseri »
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Pugman

  • Vieras
Oishan tuo ihan hyödyllinen systeemi saada toimimaan. Täytyy varmaan mennä purkaamolle itse irrottamaan osat, että saavat paremman katteen

Pugman

  • Vieras
Kaikki jutut samaan ketjuun. Tästä tulee projektikertomus  ;D

Bensahöyryjen talteenoton vuoto korjaantui sittenkin pelkällä putsaamisella. Ruiskutin WD40 tuuletusventtiilin täyteen useampaan kertaan. Laitoin sen paikalleen piuhat kiinni ja Diagboxilla naksuttelin sitä kiinni-auki ja samaan aikaan puhaltelin enimpiä aineita pois. Hiilikanisterin puhalsin paineilmalla läpi molempiin suuntiin, hieman haihtuvaa liuotinta sekaan. Varmistin, että putki tankkiinpäin on auki. Se kanisteri tosiaan toimii sillee, että vetää tuuletusilmaa kotelon reiästä, eikä siis pelkästään höyryjä tankista. ECU arvailee kanisterin bensahöyryjen täyttöastetta ja availee venttiiliä imusarjan alla sitä mukaa, kun kanisteri täyttyy. Siinäki saattaa olla virheen mahdollisuus, kun ei kanisterissa mitään anturia ole.

Tehot löytyy ja auto käy tasaisesti. Tasakaasulla nypyttämistä ilmenee välillä. Vaikuttaa siltä että joka ikinen O-rengas pitäs vaihtaa putkiliitoksiin, ettei vuotas yhtään ilmaa mistään. Pikkuse herkempi ilmavuodoille tuo suoraruisku. Lambdat aattelin vielä laittaa, kun semmoset tuli tilattua. Kyllä se nyt tarpeeks hyvin toimii.

Pugman

  • Vieras
Oireilut jatkuu. Kokeilin toista bensahöyrysolenoidia niin käynti parani, mutta tiputti tehot taas. Vaihdoin alkuperäsen osan niin kävi edelleen huonosti röpöttäen. Ajattelin sitten kokeilla irrottaa nokka-akselin asentotunnistimen niin käynti tasaantu. Mietin jo hetken siinä viallisen VVT rattaan mahdollisuutta. Sammutin auton, laitoin töpselin takas anturiin ja nollasin vikakoodin joka tuli anturin irrotuksesta, ei muita koodeja...ja mitä ihmettä. Se ottaa kierroksia taas niinku uusi?!!

Miten tuo on mahdollista? Ihan kuin siellä ois ollu jokin näkymätön vikakoodi/häiriötila, joka poistui samalla kun nollasin vikakoodit. Pitää vaan ensin tehä vaikka tarkotuksella vikakoodi että pystyy nollaamaan. Tuleeko teille ideoita mistä tuo vois johtua?


Seurailin solenoidia testatessa OCR lukemia Diagboxilla niin näytti siltä, että uudempi venttiili oli huomattavasti vähemmän auki kuin alkuperäinen. Pitkään Prosentit nollassa eli kiinni ja sitte varovasti aukas ja takas kiinni. Minusta se uusi osa toimi paljon järkevämmin kuin vanha, joka on tyhjäkäynnilläki täysin auki pitkään. Silti tuli uudella käyntihäiriöitä. Täytyy kokeilla tehä tuo vikakoodin nollaushomma uudella osalla, kunhan jaksaa taas rassata. Toisaalta sitten kun sain auton käymään niin bensahöyrysolenoidin asennolla ei tuntunu olevan merkitystä. Voisko se sitten vetää "long term fuel trimin" pieleen kun ajelee jonkin aikaa? Eikö siitäki pitäs tulla jokin koodi jos liikaa korjaa seosta?
« Viimeksi muokattu: 10.11.2020, 20:49:41 kirjoittanut Pugman »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Bitti oli poikittain, joskus noin...on kokemusta (tyhjäkäynti seilasi, ei vikakoodeja ja sitten poistui liittimiä heiluttamalla). "Älä kajoa enää ehjään, eli hanaa vaan".
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

antsu

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #10 : 10.11.2020, 22:11:16 »
Jos liittimet ovat huonoja, pysyvät ne toimintakuntoisina liikuttelrmalla.

Löysin tänään vastaavan vian käsivalaisimesta. Akun irroitus ja takaisin laitto lisäsi valotehoa 400%.

Pugman

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #11 : 11.11.2020, 05:48:43 »
Joissaki autoissa vikadiagnostiikka menee vaan huonompaan suuntaan. Vikakoodeja ei tule mutta kaikenlaisia salaisia vikatiloja kyllä on päällä koko ajan, joista ei saa selvää vaikka on kaikki anturidata käytettävissä. Ei v****

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #12 : 11.11.2020, 07:01:56 »
Ehkäpä ei noin, kyllä auto kertoo diagnostiikallaan ja CAN-väylän kautta melko paljonkin vioistaan.

Oheinen vinkiksi, sivulla 45 on tulevaisuuden tuulia, meitä valvotaan  ;).https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/4383/Ajoneuvojen+tiedonsiirtovaylat+Teppo+Korhonen.pdf;jsessionid=6DEBF06779A38108D33043C47DB2F27A?sequence=1
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Pugman

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #13 : 11.11.2020, 08:52:40 »
Sori jos painasin ilmoita valvojalle vahingossa, ei ollut tarkoitus. Puhelimella kirjoittelen välillä.

Mitä tarkoitat CAN väylän kautta auto kertoo enemmän? Miten sinne pääsee käsiksi? Eikö yhteys väylään ole koko ajan käytössä kun katselee tietoja Diagboxilla?

Pugman

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #14 : 12.11.2020, 18:55:08 »
Laitoin uuden bensahöyrysolenoidin kiinni ja tein adaptaatioiden nollauksen (kyseisen osan vaihto Diagbox valikosta). Ohjeen mukaan annoin pyöriä tyhjäkäynnillä kunnes kone on lämmin ja sammutin. En jaksanu odottaa niin kauan että flektit pyörähtää, mutta olihan tuo jo 90 astetta. Tänään kävin testilenkin, kiihdytys 2&3&4, moottorijarrutus ja tuntus pelittävän.